شناسه خبر:71541
1402/4/27 11:00:56

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان گفت: 52 مرکز برای خرید تضمینی گندم در استان فعال است که با همکاری شرکت غله، سازمان تعاون روستایی و کارخانه‌های آرد، برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

علی بایگانه روز دوشنبه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود در فصل زراعی امسال 540 هزار تُن گندم در این استان برداشت شود که 300 هزار تُن آن توسط دولت خریداری می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت گندم در استان همدان 430 هزار هکتار است، افزود: تراکنش بارندگی در فصل پاییز سال گذشته مناسب نبود، اما در فصل بهار وضعیت بارندگی‌ها بهتر شد و در کنار این موضوع به‌دلیل کاهش شدید دما، مشکل سرمازدگی محصولات را پیش‌ رو داشتیم.
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان اضافه کرد: از طرفی در سطح استان تراکنش مکانی بارندگی هم در بسیاری از مناطق رضایت‌بخش نبود و برخی از مناطق همانند قسمت شمالی استان با خشک‌سالی مواجه شدند، درحالی‌ که وضعیت بارش در مناطق جنوبی استان، شهرستان‌های مجاور، استان‌های کردستان، کرمانشاه و لرستان رضایت‌ بخش‌تر بود.
بایگانه آمار خرید گندم را تا به امروز 92 هزار تُن عنوان کرد و افزود: این رقم نسبت به سال گذشته با 137 هزار تُن، روند کاهشی را طی کرده است.
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان با اشاره به آغاز برداشت گندم در استان از اوایل تیرماه، تأکید کرد: قیمت مصوب خرید گندم 15 هزار تومان مصوب شده است.
بایگانه گفت: این رقم با احتساب یک‌هزار و 500 تومان یارانه کود و بذر، دو هزار تومان پاداش کشاورزانی که گندم تحویل مراکز دولتی داده‌اند و 11 هزار و 500 تومان نیز قیمت تضمینی خرید گندم است که درمجموع کیلویی 15 هزار تومان قیمت خرید مصوب شده است.
وی با تأکید بر اینکه امسال کشت قراردادی گندم آبی را نیز داشتیم، بیان کرد: کشاورزانی که در کشت قراردادی مشارکت داشتند، مرکز غله استان کیلویی 100 هزار تومان در کرایه حمل به آنان مساعدت خواهد کرد.
مدیر امور زراعت جهاد کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: در خرید گندم دیم شهرستان‌های کبودراهنگ، رزن و اسدآباد و در تولید گندم آبی شهرستان نهاوند پیشتاز است.
حدود 800 هزار هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت محصولات زراعی است که 50 درصد معادل حدود 400 هزار هکتار از این اراضی زیر کشت گندم است.

شناسه خبر 71541