سپهرغرب، گروه کاردانش: شورای اتحادیه اروپا قوانین جدیدی برای صنعت باتری وضع کرده تا علاوه بر حفظ محیط زیست، فرایند بازیافت و استفاده دوباره از منابع آنها را ارتقا دهد.
این سازمان در دهم جولای سال جاری میلادی قانون جدیدی تصویب کرد که مقررات حفظ محیط زیست در خصوص باتریها و دورریز آنها را سخت تر میکند. قانون مذکور چرخه عمر باتریها را از مرحله تولید تا مصرف دوباره و بازیافت قانونمند و تضمین میکند آنها ایمن، حافظ محیط زیست و رقابتی هستند.باتریها برای فرایند کربنزدایی و حرکت اتحادیه اروپا درجهت به صفر رساندن انتشار گازهای گلخانهای در حمل و نقل اهمیت زیادی دارند.
از سوی دیگر باتریها پس از پایان عمرشان حاوی منابع ارزشمندی هستند و میتوان به جای اتکا به کشورهای طرف ثالث برای ذخایر، آنها را دوباره استفاده کرد. قوانین جدید، رقابت میان صنایع اروپایی را ترویج و تضمین میکند باتریها حافظ محیط زیست هستند.
قانون پارلمان و شورای اتحادیه اروپا شامل تمام باتریها از جمله تمام باتریهای قابل حمل دور ریز، وسایل نقلیه، باتریهای صنعتی، روشنایی، باتریهای مخصوص احتراق (که برای خودروها و ماشین آلات به کار میرود و همچنین باتری برای وسایل نقلیه سبک مانند دوچرخه و اسکوتر الکتریکی) میشود.
هدف قانون جدید ترویج یک اقتصاد چرخه وار با کمک قانونمندسازی چرخه عمر باتریها است. بنابراین قانون مذکور الزاماتی برای پایان عمر باتریها نیز تعیین کرده که شامل جمع آوری مواد و افزایش مسئولیت تولید کننده میشود.
قوانین مذکور تولیدکنندگان را مسئول جمع آوری باتریهای دور ریز ( 63درصد تا پایان 2027 و73درصد تا پایان 2030 میلادی اعلام کرده و هدفی خاص برای جمع آوری باتریهای دورریز مخصوص حمل ونقل سبک( 51 درصد تا پایان 2028 و 61 درصد پایان 2031 میلادی) اعلام کرده است.
این قوانین اهداف مشخصی را برای بازیافت لیتیوم تا 50 درصد تا پایان 2027 و 80 درصد تا 2031 میلادی تعیین کرده است. علاوه برآن حداقل سطح بازیافت مواد برای باتریهای صنعتی، خودروهای برقی و غیره نیز تعیین شده است. طبق مقررات 16 درصد کبالت، 85 درصد سرب،6 درصد لیتیوم و 6 درصد نیکل این باتریها باید بازیافت شود. باتریها نیز باید حامل اسناد مربوط به محتوای بازیافتی باشند.
هدف تعیین شده برای بازیافت باتریهای نیکل- کادمیم نیز 80 درصد تا پایان 2025 و 50 درصد تا پایان همین سال برای دیگر باتریهای دورریز است.
همچنین براساس قوانین تا 2027 میلادی باتریهای قابل حمل در ابزارهای مختلف باید قابل تعویض توسط کاربر باشند و به این ترتیب مدت زمان کافی برای اپراتورها تعیین شده تا محصولات خود را مطابق قوانین طراحی کنند. این اقدام برای مصرف کنندگان اهمیت زیادی دارد. باتریهای مخصوص وسایل نقلیه سبک نیز باید طوری طراحی شوند که یک تکنسین مستقل بتواند آن را تعویض کند.
هدف این قوانین ارتقای عملکرد بازارهای داخلی برای باتریها و تضمین رقابت عادلانهتر با توجه به حفظ ایمنی، محیط زیست و الزامات برچسب زنی است.
شناسه خبر 71580