شناسه خبر:71671
1402/4/29 09:31:00

سپهرغرب، گروه خبر - فاطمه صنیعی‌وحید: مدیرکل سابق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان اعلام کرد: اعتبارات استان همدان در یک الی دو سال گذشته در حوزه راهداری، جهش خوبی داشت؛ به‌نحوی که بالغ‌بر یک‌هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف به استان تخصیص پیدا کرد یا مجوز مناقصه دریافت کردیم و یا در اعتبارات ابلاغی، ابلاغ شده است.

صفر صادقی‌راد ظهر چهارشنبه در آیین تکریم مدیرکل سابق و معارفه سرپرست جدید اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با بیان اینکه اعتبارات استان همدان در یک الی دو سال گذشته در حوزه راهداری جهش خوبی داشت به‌نحوی که بالغ‌بر یک‌هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف به استان تخصیص پیدا کرد یا مجوز مناقصه دریافت کردیم و یا در اعتبارات ابلاغی ابلاغ شده است، اظهار کرد: در این بین اعتباراتی که اصلاً مسبوق به سابقه نبوده نیز با پیگیری‌ها از محل شرکت بنیاد علوی و بسیج سازندگی، جذب و در اقدام آخر تفاهم‌نامه دو هزار میلیارد تومانی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) بسته شد.
وی با بیان اینکه همدان یک استان خاص است و خدا را سپاسگزارم که به من توفیق خدمت در این استان را داد، گفت: درحال حاضر وضعیت روکش جاده‌های استان متفاوت از مابقی استان‌ها است که این مهم با تلاش همکاران محقق شد.
مدیرکل سابق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان درخصوص ایمن‌سازی جاده‌ها ابراز کرد: با کمک پلیس راه استان در نوروز 1401-1402 رتبه سوم کشور در کاهش تصادفات جاده‌ای را کسب کردیم که در چهار ماه ابتدایی سال نیز شاهد کاهش 30 الی 40 درصد تصادفات و تلفات جاده‌ای بودیم.
صادقی‌راد عنوان کرد: رئیس پلیس راه همدان به‌صورت علمی و با برنامه تمامی نقاط ضعف در حوزه راهداری را اعلام کرد و مجموعه راهداری به‌عنوان مجری درصدد رفع آنان برآمد که درنهایت آمار تصادفات به حداقل کاهش یافت.
وی در بحث روشنایی گفت: سالانه بین 12 تا 15 میلیارد تنها بابت هزینه روشنایی پرداخت می‌شود که در سال جاری با چهار الی پنج نفر از نیروهای حجمی و ماشین‌آلات راهداری، این هزینه به ماهانه کمتر از 100 میلیون کاهش یافته؛ درصورتی که روشنایی پایدار 80 درصد است.
مدیرکل سابق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با اشاره به اینکه اداره کل راهداری همدان به‌لحاظ نیروی انسانی کمبود دارد، بیان کرد: در یک الی دو سال گذشته 50 کیلومتر حفاظ میانی در جاده‌های استان کار کردیم که در کاهش آمار تصادفات مؤثر بود.
در ادامه مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور ضمن خطاب قرار دادن مدیرکل سابق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان با عنوان مدیری خستگی‌ناپذیر و صادق، گفت: در حکم رئیس سازمان راهداری آمده که در سنگر دیگری در عرصه حمل‌ونقل جاده‌ای، از توانمندی‌های ایشان استفاده شود.
مهران قربانی درخصوص سرپرست جدید اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان ابراز کرد: مهرداد آهکی از مدیران خوب در مجوعه وزارت راه و شهرسازی بوده که آخرین سابقه او مدیرکلی راه و شهرسازی استان کرمانشاه است.
وی اشاره کرد: در دنیا شاغلان یکی از پنج شغل خطرناک افرادی هستند که در «راه» کار می‌کنند؛ مانند عوامل پلیس، اورژانس، هلال‌احمر و راهداری که این افراد هرچقدر که خودشان مواظب باشند، جانشان در دست افرادی است که از مسیر عبور می‌کنند.
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه رفتار راننده در تعامل با وضعیت راه بوده و جان انسان در گرو وضعیت جاده است، گفت: تابلوهایی که به سرقت رفته، مفقود شده، وضعیت خط‌کشی و غیره، با حفظ جان انسان‌ها رابطه دارند.
قربانی افزود: چون عرصه فعالیت این ادارات با جان انسان‌ها سروکار دارد، فردی که این مسئولیت را می‌پذیرد، به نظرم با خدا معامله می‌کند و اگر نقش خود را به‌درستی ایفا نکند، دچار عذاب وجدان می‌شود.
به گفته وی در حوزه‌های راهداری یک‌پنجم آنچه که مطلوب است و یک‌سوم حداقل‌هایی که بتوانیم کار را به ثمر برسانیم، اعتبار داریم؛ بنابراین سازمان راهداری دغدغه انتخاب در بین اولویت‌ها را دارد. وضع راه‌های استان همدان نسبتاً مطلوب است، اما در کشور در این زمینه معضل داریم، ضمن اینکه منابع نیز کم است.
این مقام مسئول اذعان کرد: همدان در طول سال با توجه به مباحث حمل کالاهای اساسی و غیره، جزء استان‌هایی بوده که به‌خوبی نقش خود را ایفا کرده است.
قربانی یادآور شد: در حوزه حمل‌ونقل نیز نیازمند رصد ساعتی و روزانه است؛ به‌خصوص در ایام اربعین که استان نقش ویژه‌ای در انجام با کیفیت مراسم اربعین دارد.
به گفته وی رصد امور رانندگان در حیطه جابه‌جایی کالا و مسافر و دغدغه‌های صنوف ذی‌ربط، دنبال می‌شود؛ همچنین تعامل خوب با پلیس که در خط مقدم اقدامات کاهش تصادفات است را داریم تا بتوانیم بیش‌ازپیش در استان همدان خدمت کنیم.
در ادامه معاون عمرانی استاندار همدان نیز با بیان اینکه یکی از شاخص‌هایی که در هر پهنه باعث توسعه‌یافتگی آن می‌شود حمل‌ونقل و توسعه شبکه‌های جاده‌ای، ریلی و هوایی است، افزود: در کشور ما با اقداماتی که از سالیان گذشته در حوزه راه، ترابری و حمل‌ونقل جاده‌ای انجام شده، شاهد این هستیم که وضعیت کشور سالانه رو به رشد است.
فرزاد تیموری ادامه داد: آمارهای تلفات جاده‌ای در دو دهه اخیر کاهش داشته که مرهون زحمات راهداری در حوزه آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز و رفع آن‌ها، توسعه راه‌ها، ایجاد آزادراه‌ها، بزرگ‌راه‌ها و تقاطع‌های غیر هم سطح و غیره بوده که در حوزه راهداری اتفاق افتاده است.
به گفته وی با توجه به اینکه سالانه شاهد افزایش تعداد خودروها و ترددها هستیم، بایستی تلاش مضاعف داشته باشیم که روند نزولی تصادفات ادامه داشته باشد.
معاون عمرانی استاندار همدان افزود: استان همدان دروازه غرب کشور است، بنابراین هر توسعه‌ای که در حوزه راه و راهداری اتفاق افتاده، باعث توسعه غرب کشور شده است.
تیموری با بیان اینکه اقدامات بسیاری در استان انجام شده، گفت: همچنان باید کارهای بزرگی در استان انجام شود؛ با توجه به شاخص‌هایی که وضعیت استان را مناسب ارزیابی می‌کند، ازلحاظ ظاهری وضع خوب است. در راه‌های روستایی از متوسط کشوری درصد آسفالت و ایجاد راه، بالاتر بوده، اما این راه‌ها نیاز به بازسازی، روکش و رفع و افزایش مشخصات هندسی دارند که نگاه ویژه می‌خواهد.
وی اضافه کرد: اگر هرکدام از پروژه‌های راهداری و راهسازی به بهره‌برداری برسند، غرب کشور از آن‌ها بهره‌مند می‌شود و با توسعه روزافزونی که در مبادلات بین کشور ما و کشورهای عراق و سوریه در آینده رقم خواهد خورد، راه‌های ما اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از 70 درصد مسافران اربعین از استان همدان تردد می‌کنند، یادآور شد: در سفر رئیس‌جمهور به همدان از مجموع 14 هزار میلیارد تومان اعتباری که برای استان درنظر گرفته شد، بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان در حوزه راه و شهرسازی و مشخصاً راه، ترابری و راه‌آهن درنظر گرفته شد که با توجه به افزایش قیمت‌ها باید در دور دوم سفر رئیس‌جمهور نگاه ویژه‌تری به پروژه‌ها داشته باشیم تا بتوانیم هرچه سریع تر آن‌ها را تکمیل کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.
تیموری با بیان اینکه باید از زحمات مدیرکل سابق راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان صفر صادقی‌راد تکریم کنیم، گفت: او به‌عنوان یکی از مدیران صادق، تلاشگر و مؤثر در استان بود و در حوزه مدیریتش دغدغه‌ای نداشتیم؛ در بحران‌هایی که به دنبال بارش برف به‌وجود می‌آمد، سازمان راهداری در صحنه بود و با تلاش‌های شبانه‌روزی بحث انسداد جاده‌ای را در مواقع بحران نداشتیم.
وی با اشاره به اینکه درخصوص بحث توسعه زیرساخت‌ها، مجتمع‌های بین راهی، آشکارسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز جزء بهترین استان‌ها بودیم، افزود: در بحث مدیریت راه‌ها و هوشمندسازی آن‌ها نیز استان رتبه نخست را دارد که نشان‌دهنده تلاش و مدیریت مجموعه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است.
معاون عمرانی استاندار همدان اشاره کرد: مدیر معرفی‌شده نیز جزء مدیران باسابقه در حوزه راه و ترابری و راهداری است.
در ادامه سرپرست جدید راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان نیز گفت: سابقه و رزومه من قطعاً کارساز خواهد بود، اما در آینده می‌خواهیم با استفاده از حداکثر توانمندی‌ها، مساعدت‌های وزارت راه و استانداری و جذب همدلی، به جایگاهی که حق استان همدان است، برسیم.
مهرداد آهکی اعلام کرد: 70 درصد عبور استان‌های هم‌جوار نیز از استان همدان است که نشان‌دهنده شرایط ویژه و مهم همدان به‌خصوص در ایام مقدس اربعین بوده و باید این ایام به‌خوبی سپری شود.
گفتنی است؛ صفر صادقی‌راد که از 11 بهمن‌ماه 1399 تا امروز در استان همدان حضور داشت، بازنشسته شد و مهرداد آهکی به‌عنوان سرپرست جدید اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان معرفی شد.

شناسه خبر 71671