شناسه خبر:71971
1402/5/8 10:27:09

سپهرغرب، گروه گردشگری: اتحادیه صنعت گردشگری روسیه اعلام کرد با نزدیک شدن به فصل پربار پاییز، تقاضا برای تورهای ایران افزایش یافته و راه‌اندازی سفرهای بدون روادید برای گروه‌ها باعث جذب بیشتر روس‌ها به این کشور خواهد شد. به گفته دیمیتری آروتیونوف، مدیرکل شرکت گردشگری «آرت ـ تور» ایران جایگزینی برای کشورهای بسته، در درجه اول اروپا تبدیل شده است.

در اطلاعیه منتشره آمده است: علاقه به این کشور (ایران) در رابطه با میراث غنی تاریخی و فرهنگی، قیمت مناسب هتل‌ها و بلیط هواپیما است. راه‌اندازی سفرهای گروهی بدون روادید که توسط وزارت توسعه اقتصادی از اول اوت اعلام شده است به افزایش بیش از پیش گردشگران کمک می‌کند.

در سرویس مطبوعاتی اپراتور روسی گردشگری «اینتوریست» اشاره شد، اکنون فروش تورهای ایران از رقم سال گذشته 15 تا 20 درصد بیشتر است و عمق رزرو به اکتبر می‌رسد.

به گفته دیمیتری آروتیونوف، مدیر کل شرکت «آرت ـ تور»، تا پاییز تقاضا برای تورهای ایران همیشه افزایش می‌یابد.

وی گفت: در فصل بهار و پاییز نه‌تنها افراد، بلکه گروه‌های سازماندهی شده 30 تا 40 نفره را نیز اعزام می‌کنیم.

به گفته این کارشناس، علاقه به این جهت بیشتر خواهد بود، اما فاقد یک کمپین تبلیغاتی فعال در روسیه است.

دیمیتری آروتیونوف خاطرنشان کرد: هموطنان ما چیزی در مورد این کشور نمی‌دانند، اما آخر این یک مقصد گردشگری جالب برای بهار و پاییز است. یک پیست اسکی عالی وجود دارد، یکی از مرتفع ترین‌ها در جهان، برخی از گردشگران ما زمستان گذشته به آنجا رفتند و می‌روند. در شرایط عدم وجود پیست‌های اسکی آلپاین، ایران می‌تواند جایگزین خوبی باشد.

ماریا نوویکووا، معاون مدیر کل شرکت توریستی استارتور، با این کارشناس موافق است.

به گفته او، ایران به جایگزینی برای کشورهای بسته، در درجه اول اروپا تبدیل شده است. در عین حال، قیمت‌های سفر به آنجا پایین است.

ماکسیم رشتنیکوف، رئیس وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه چهارشنبه گذشته گفت که آغاز نخستین سفرهای بدون روادید به ایران و چین از اول اوت برنامه‌ریزی شده است. در چارچوب آن، گردشگران هر دو کشور می‌توانند به مدت دو هفته در گروه‌های سازمان یافته پنج تا 50 نفره بدون روادید سفر کنند. تارنمای این اداره پیش از این فهرستی از تورگردانان روسی و ایرانی را منتشر کرده که آمادگی خود را برای پذیرایی از گردشگران در کشورهای خود اعلام کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه اردیبهشت امسال برای تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. این تفاهم‌نامه را علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دیمیتری باخروکف معاون وزیر توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه در حاشیه چهاردهمین‌ اجلاس اقتصادی روسیه- جهان اسلام در کازان روسیه امضا کردند.

بنا بر این تفاهم‌نامه، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران و وزارت توسعه اقتصادی فدراسیون روسیه اجرای مفاد موافقت‌نامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در مورد لغو روادید سفرهای گروهی شهروندان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مورخ 8 فروردین‌ماه 1369 همکاری خواهند کرد.

معرفی و تقویت گردشگری به‌عنوان مقصد مهم و جذاب برای همکاری، مساعدت و پشتیبانی از افزایش تعداد گردشگران در دو کشور، توسعه منابع انسانی در بخش سفر و گردشگری دو کشور و کمک به تهیه و فرآورده‌های گردشگری نوآورانه، به‌ویژه از طریق معرفی جاذبه‌ها، میراث فرهنگی، طبیعی و رشد گردشگری تفریحی از اهداف این تفاهم‌نامه است.

ایران و روسیه در این موافقت‌نامه بر تبادل کارشناسان در بخش گردشگری، تبادل تجارب، اطلاعات مربوط به گسترش، مدیریت و توسعه انواع گردشگری ازجمله گردشگری تاریخی و فرهنگی، طبیعت گردی و ایجاد راه‌های گردشگری دریایی جدید تأکید کردند.

تسهیل و تشویق مشارکت نمایندگان بخش گردشگری در رویدادهای گردشگری بین‌المللی در کشورهای خود، تشویق همکاری بخش خصوصی دو کشور در زمینه‌های سرمایه‌گذاری و تجارت وابسته به گردشگری و ترغیب همکاری‌ها جهت برگزاری تورهای آشناسازی برای تورگردان‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی، روزنامه‌نگاران و مقامات دولتی دو کشور به‌منظور معرفی جاذبه‌ها و قابلیت‌های گردشگری از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

شناسه خبر 71971