شناسه خبر:72131
1402/5/14 12:48:06

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه همدان قطب تولید سیب زمینی کشور است، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 850 هزار تُن سیب زمینی در استان همدان تولید شود.

علی بایگانه با اشاره به اینکه 20 درصد سیب زمینی کشور یعنی چیزی حدود یک میلیون تُن در همدان تولید می‌شود، اظهار کرد: در سال‌های گذشته بیش از 20 هزار هکتار سیب زمینی در استان همدان کشت می‌شد، اما با اجرای برنامه الگوی کشت این میزان به 19 هزار و 600 هکتار تقلیل یافت.

وی با تأکید بر اینکه تلاش داریم سطح کشت سیب زمینی در همین میزان باقی بماند، تصریح کرد: کشت سیب زمینی تابستانه از نیمه اسفندماه آغاز می‌شود و برداشت آن نیز در تیرماه بوده که تاکنون 15 درصد از سیب زمینی تابستانه همدان برداشت شده است.

بایگانه با اشاره به ارقام سیب زمینی کشت‌شده در مزارع استان، افزود: آگریا، جیلی، بامبو و سانته از ارقام سیب زمینی کشت‌شده در استان همدان هستند که بیشترین سطح زیر کشت سیب زمینی تابستانه در شهرستان همدان و بهار است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان خاطرنشان کرد: هشت هزار و 500 تا 9 هزار هکتار از سیب زمینی استان در دو شهرستان همدان و بهار کشت می‌شود و 11 هزار هکتار سیب زمینی پاییزه در شهرستان‌های دیگر کشت می‌شود.

وی با تأکید بر مدیریت مصرف آب در تولید سیب زمینی، بیان کرد: همدان جزء استان‌هایی است که بیشترین سیستم آبیاری نوین را اجرا کرده، به‌طوری که بیش از 150 هزار هکتار آبیاری نوین در این استان اجرا شده و در کشت سیب زمینی کشاورزی نداریم که سیستم آبیاری نوین نداشته باشد.

بایگانه با بیان اینکه سیب زمینی جزء صیفی‌جاتی است که بهره‌وری بالایی دارد، یادآور شد: بهره‌وری آب در کشت سیب زمینی 6 است؛ یعنی به‌ازای هر متر مکعب آب، 5 تا 6 کیلوگرم سیب زمینی تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سیاست سازمان جهاد کشاورزی حفظ سطح موجود با به‌کارگیری سیاست‌های حمایتی و ترویجی بوده و روی عملکرد و بهره‌وری کار می‌کنیم، اظهار کرد: استان همدان با متوسط عملکرد 45 تُن تولید سیب زمینی، بالاترین عملکرد را نسبت به متوسط کشوری دارد.

 

شناسه خبر 72131