شناسه خبر:72135
1402/5/14 12:55:59

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با اشاره به برگزاری مسابقه قصه‌گویی با موضوع شهدای همدان، گفت: قصه‌گویی هنری ناب با بیان هنرمندانه است که باعث می‌شود صحنه‌های اصیل و زیبا در ذهن مخاطب شکل بگیرد.

معصومه ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه تیرماه امسال قصه‌گویی ایرانی در کانون پرورش فکری بعد از 25 سال فعالیت به ثبت ملی رسید، اظهار کرد: این اتفاق مبارک مبنایی شد که با برپایی مسابقه قصه‌گویی، شهدای استان را به‌صورت ویژه و هنرمندانه به جامعه هدف معرفی کنیم.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه قصه‌گویی با موضوع شهدای همدان و در راستای سلسله‌برنامه‌های کنگره ملی هشت هزار شهید استان، گفت: قصه‌گویی یک هنر ناب با بیان هنرمندانه است که باعث می‌شود صحنه‌های اصیل و زیبا در ذهن مخاطب شکل بگیرد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه در قصه شخصیت‌ها و حوادث مختلفی وجود دارند، ادامه داد: قصه هم قابل گفتن است و هم قابل شنیدن و این بهترین موقعیت برای درک کودک و نوجوان از حوادثی است که خود در آن حضور نداشته؛ مانند جنگ و جهاد با مفاهیم شهادت، ایثار و ازخودگذشتگی.

وی افزود:‌ این موارد به نقش کودکان و نوجوانان رنگ می‌دهد و باعث می‌شود مخاطب به دنبال کشف مسائل مربوط به آن مفهوم برود و این عامل، سبب ماندگاری تصویرهای قصه در ذهن شنونده می‌شود.

* فعالیت کمیته کودک و نوجوان کنگره ملی 8 هزار شهید استان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان در پاسخ به این سؤال که قصه‌گویی در تبیین فرهنگ جهاد و شهادت چقدر مؤثر است؟ خاطرنشان کرد: ما با هنر قصه‌گویی می‌توانیم به نقش‌بندی درست از شخصیت شهدا در اذهان کودکان و نوجوانان کمک کنیم و از این هنر بهره ببریم.

وی کنگره شهدا را فرصتی مناسبی برای کودکان و نوجوانان دانست تا به مطالعه زندگی شهدای استان بپردازند و با زبان قصه آن‌ها را به گروه‌های همسالان خود و دیگر افراد جامعه با زبانی شیرین‌تر و گویا، معرفی کنند.

ابراهیمی‌هژیر با اشاره به فعالیت کمیته کودک و نوجوان کنگره هشت هزار شهید استان از اسفندماه 1401، اظهار کرد: این کمیته با استفاده از ابزار ادبیات و هنر در همه رشته‌ها به‌ویژه نقاشی، خوشنویسی، نماهنگ و پادکست به معرفی شهدای استان پرداخته است.

 

شناسه خبر 72135