سپهرغرب-گروه جوانی:رئیس سرزمین هنری رسانهای سورنا به معرفی ظرفیتهای ایجاد شده در این مجموعه برای نوجوانان علاقمند به مباحث سینما و رسانه پرداخت و گفت: یکی از اهداف راهانداری مجموعه سورنا این است که در آینده یکی از تامینکنندگان محتوای رسانهای برای سکوهایی که در حال پوشش تولیدات رسانهای برای نوجوانان هستند، باشیم.
حسین لطفینیک در خصوص ایده شکلگیری «سرزمین هنری رسانهای سورنا» اظهار کرد: این ایده از یک تجربه کاملا ملموس برای تیم رقم خورد. ما از سال 95 تولیدات رسانهای خود را برای نوجوانان را در قالبهای مختلف آغاز کردیم و تاکنون بیش از 20هزار دقیقه آثار رسانهای در قالبهای مختلف فیلم، مستند و... تولید کردهایم.
وی ادامه داد: در برنامه تلویزیونی «حرکت» 120 قسمت برنامه در 4 فصل را با نگاه و همکاری نوجوانان تولید کردیم که برای ما تجربه بسیار خوب و ویژهای بود که بین حدود 40 شبکه سراسری و استانی به عنوان برترین برنامه نوجوان در کشور انتخاب شد. این اتفاق جرقهای شد برای ما که بچهها خودشان میتوانند به طور جدی به بخش عظیمی از تولیداتی که مناسب نوجوان است وارد شوند و در آن حوزه نقشآفرینی کنند.
لطفینیک افزود: پس از این اتفاق 11 برنامه دیگر با همین روش برای رسانه و تلویزیون تولید کردهایم و نوجوانان در تولید آن نقش جدی داشتهاند و آثار توسط خود آنها تولید میشده است. البته مدل کوچکتری از سرزمین هنری رسانهای سورنا به صورت تجربی از سال 95 آغاز به کار کرده است.
رئیس سرزمین هنری رسانهای سورنا گفت: از سال 97 این قضیه برای ما جدیتر شد و در قالب یک طرح شروع کردیم به پیادهسازی تجربیاتمان و از همان ابتدا اتاق فکری تشکیل دادیم متشکل از افراد مختلف در حوزه رسانه، حدود 2الی 3 سال برای این طرح وقت گذاشتیم و از 2 سال پیش شروع به اجرایی کردن آن کردیم. ابتدا آن را با تعدادی از نوجوانان در میان گذاشتیم نکات مورد نظر آنها را شنیدیم، آسیبشناسی کردیم، نکات را وارد طرح و آن را به روزرسانی کردیم و در نهایت طرح اجرا شد.
وی خاطرنشان کرد: برای جذب و ورود به طرح ابتدا نوجوانان به وسیله مشاوران و کارشناسان ما استعدادیابی و پس از آن وارد حوزه تخصصی خود میشوند.
لطفینیک تصریح کرد: آموزش کاربردی و تخصصی برای نوجوان در حوزه سینما و رسانه جزو ماموریتهای اصلی ما است اما نه با نگاه آموزشگاهی، ما آموزشگاه نیستیم و صرفا آموزش را با نگاه تشکیل یک شبکه تخصصی در 17 کد سینما و رسانه برای نوجوانانی که علاقهمند به فعالیت جدی در حوزه رسانه هستند، پیگیری کردیم؛ این مورد یکی از دغدغههای نوجوانان بود.
وی با اشاره به اینکه برای ما مهم بود که صرفا یک آموزشگاه نباشیم، اضافه کرد: به همین منظور در کنار فضای آموزشی پاتوق رسانهای را برای مخاطب نوجوان در نظر گرفتیم که این پاتوق فعالیتهای مختلفی دارد و بچهها میتوانند از 8 صبح تا 10 شب از یک فضای کامل با امکانات مختلف استفاده کنند.
رئیس سرزمین هنری رسانهای سورنا عنوان کرد: این پاتوق رسانهای موارد مانند کتابخانه عمومی و تخصصی، کافه بازی، سالن سینما، فضای کافه رسانه که پاتوقی است برای بچهها و اهالی هنر، فضای اشتراکی و یک فضایی به عنوان مجموعه گپ که مخفف گروههای پرورش یافته است، گروههای دوستانهای که بچهها زمانی که وارد فرآیند آموزش و فضای پاتوقی سرزمین سورنا میشوند را شامل میشود تا افراد بتوانند در این فضا ارتباط دوستی سالمی را تجربه کنند.
***تولید بازی رومیزی برای نوجوانان یکی از ماموریتهای سورنا است
وی از افتتاح خانه بازی در این مرکز خبرداد و گفت: یکی از ماموریتهای پاتوق رسانه بازی بازسازی محتوای آموزشی و تربیتی و دومین ماموریت آن تولید بازی رومیزی برای مخاطب نوجوان است.
لطفینیک با توضیح این موضوع که اولویت این پاتوق این است که نوجوانان پس از ورود فضای سورنا را مانند خانه خود بدانند، ادامه داد: به همین دلیل برخی از رویدادها را به صورت هفتگی برای نوجوانان برنامهریزی کرده و سعی میکنیم مفاهیم آموزشی و تربیتی مورد نظر را به صورت بازی بازسازی کنیم، چرا که این یکی از شاخصههای مهمی است که سورنا به آن تکیه کرده است.
وی اظهار کرد: در حوزه کتابخوانی رویداد بازی بازسازی شدهای به اسم «دادگاه کتاب» را طراحی کردیم که اولین دوره آن برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت. در این طرح نوجوانان در مورد محتوای کتاب در فضای بازی بازسازی شدهای قرار میگیرند و در قالب دادگاه درباره آن کتاب به ایفای نقش میپردازند.
وی خاطرنشان کرد: نوعی از مخاطبان ما مخاطب جدی رسانه نیستند، به این معنی که نمیخواهند در سورنا آموزش رسانه ببینند و صرفا دوست دارند از یک فضای پاتوقی سالم استفاده کنند؛ این گروه از نوجوانان صرفا هواداران رسانه هستند و در فضای پاتوق رسانهای ما یاد میگیرند که چگونه یک مخاطب حرفهای رسانه باشند و تاثیرپذیریشان از محتوای رسانهای که از آن استفاده میکنند هدفمند باشد. در واقع هدف همان سواد رسانهای است اما با مدلی به روزتر و نوجوانپسندتر.
لطفینیک با اشاره به اینکه اصل کار ما پس از آموزش آغاز میشود، از راهاندازی مرکز شتابدهنده تولید در سرزمین سورنا خبر داد و اضافه کرد: این مرکز 3 مخاطب جدی دارد؛ گروه اول شامل نوجوانانی میشود که در فضای مرکزسورنا آموزش سینما میبینند و فارغالتحصیل میشوند، گروه دوم نوجوانان هنرمندی که بیرون از فضای سورنا فعالیت میکنند چه فردی و چه گروهی و گروه سوم همکاران حرفهای ما هستند، افرادی که در فضای سینما و تلویزیون فعالیت جدی برای مخاطبین نوجوان انجام میدهند.
وی بیان کرد: این مرکز نقش حمایتکننده از آثاری را دارد که قرار است تولید شود. این آثار هم تولیدات آموزشی را که نوجوانان تولید کردهاند و هم تولیدات نیمهحرفهای و حرفهای را شامل میشود.
رئیس سرزمین هنری رسانهای سورنا اظهار کرد: سورنا همچنین ماموریتهایی برای خود تعریف کرده است و میخواهد آنها را حتما در فضای رسانهای دنبال کند که این ماموریتها در شبکه شتابدهنده تولید، برای بچهها تعریف میشود. با توجه به سرمایهگذاریهایی که در این حوزهها انجام میشود ما مخاطبان 13 تا 18 ساله خود را حمایت میکنیم تا پس از آموزش رها نشوند و بتوانند در کنار آموزش به تولید حرفهای بپردازند.
وی ادامه داد: در مجموعه سورنا بسترهای تخصصی مانند استودیو صدا، تصویر، اتاق تولید انیمیشن، گرافیک و استاپموشن و ظرفیتهای تخصصی کامل برای تولید رسانهای فراهم شده است.
لطفینیک خاطرنشان کرد: شبکه همکاران حرفهای دسترسی خوبی به اعضای نوجوان مانند اعضایی که آموزش دیدهاند، ایدهپردازند، بازیگر و نویسنده و... هستند، دارند و میتوانند به تولیدات حرفهای شبکه همکاران ما در این مسیر کمک کنند. همچنین یکی از ماموریتهای مهم ما این است که در آینده یکی از تامینکنندگان محتوای رسانهای برای سکوهایی که در حال پوشش تولیدات رسانهای نوجوان هستند، باشیم.
وی از رونمایی پلتفرمی در چند ماه آینده خبر داد و گفت: این پلتفرم تمام اتفاقات فیزیکی که در سورنا در نظر گرفتیم را به صورت مجازی به مخاطب عرضه میکند، همچنین یک بستر و یک سکوی توزیع محتوای رسانهای خواهد بود برای آثار تولید شده برای مخاطب نوجوان تا بتوانند از این امکان استفاده کنند.
شناسه خبر 72560