شناسه خبر:72719
1402/5/30 09:09:05

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل محیط زیست استان کردستان، از وجود 23 حلقه چاه تأمین آب مریوان و بیش از 300 حلقه چاه غیرمجاز در بالادست زریبار خبر داد و گفت: با توجه به اینکه زریبار دریاچه‌ای خود جوش بوده و تأمین آب آن از هیچ منبعی صورت نمی‌گیرد، خروج این تعداد چاه مجاز و غیر مجاز از شبکه، می‌تواند به تأمین آب زریبار کمک شایانی کند.

اقبال حمیدی یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه استان کردستان با اشاره به اینکه متأسفانه بیشتر مکان‌های پسماند در استان به‌صورت عرفی است، اظهار کرد: طی امسال به درخواست مسئولان شهرستان‌ها 288 بازدید از مکان‌های پسماند استان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در بحث مکان‌های دفع پسماند فقط 900 روستای استان مجوز محیط زیست داشته و مابقی غیر مجاز هستند، افزود: حدود 800 روستا در استان فاقد مکان مجاز دفع پسماند هستند؛ مکان‌یابی بر عهده دهیاران است و می‌طلبد که در معرفی و شناسایی مکان جدید به جد ورود کرده و مکانی را به‌صورت فنس‌کشی شده در حدود 500 متر به محیط زیست معرفی کنند.

مدیرکل محیط زیست استان کردستان با گلایه از کم‌کاری شهرداری‌های استان در بحث دفع پسماند، بیان کرد: باید شهرداری‌ها همکاری بیشتری برای مکان یابی مناسب دفن پسماند با محیط زیست استان داشته و با مدیریت صحیح به مشکل دفع پسماند و طبعات محیطی و بهداشتی آن در کردستان کمک کنند.

حمیدی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت تالاب زریبار گفت: برداشت آب بی رویه از زریوار یکی از تنش‌های مهم این تالاب بود که از سال گذشته ممنوع شده است.

وی، کاشت گونه مهاجم پالونیا در اطراف زریبار را یکی دیگر از معضلات این تالاب بیان کرد و افزود: از سال گذشته کاشت این گونه‌های آب بر با پیگیری محیط زیست استان ممنوع شده است.

این مسئول از وجود 23 حلقه چاه تأمین آب مریوان و بیش از 300 حلقه چاه غیرمجاز در بالادست زریبار خبر داد و عنوان کرد: با توجه به اینکه زریبار دریاچه ای خود جوش بوده و تامین آب آن از هیچ منبعی صورت نمی‌گیرد، خروج این تعداد چاه مجاز و غیر مجاز از شبکه، می‌تواند به تأمین آب زریبار کمک شایانی کند.

حمیدی از وجود، 50 تا 60 هزارگونه پرنده مهاجر طی سال در تالاب زریبار خبر داد و تصریح کرد: وجود نیزارها در زریبار از اکوسیستم طبیعی تالاب محسوب می‌شود و وجود این نیزارها مکان امنی برای پرنده‌های مهاجر دریاچه است.

وی بر لزوم تغییر الگوی کشت در سطح استان و به‌ویژه در اطراف زریبار تأکید کرد و افزود: در حال حاضر حدود هشت هکتار برنج در اراضی محدوده این دریاچه کشت می‌شود که بسیار آب‌بر است؛ این میزان در گذشته 100 هکتار بوده که با پیگیری محیط زیست استان کنترل شده و کاهش یافته است.

شناسه خبر 72719