شناسه خبر:73091
1402/6/8 11:00:36

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایلام گفت: با تلاش در راستای خودکفایی تولید کودهای کشاورزی، موفق به افزایش 114 درصدی کودهای فسفاته شده‌ایم.

سیامک بیگی، با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان وظیفه تهیه و تدارک، توزیع، حمل و نقل و فروش انواع نهاده‌‌های مورد نیاز کشاورزی به‌ویژه کودهای شیمیایی را عهده‌دار است، گفت: برنامه کودی استان در سال جاری، 57 هزار و 462 تن انواع کود شامل 43 هزار و 661 تن کود ازته، 9 هزار و 980 تن کود فسفاته و سه هزار و 821 تن کود پتاسه می‌باشد.

وی افزود: هم‌اکنون بیش از 11 هزار تن انواع کودهای کشاورزی یارانه‌‌دار در انبار‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام برای کشت‌های پاییزه استان ذخیره شده است.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام ادامه داد: این شرکت با تأمین کودهای کشاورزی مورد نیاز استان ایلام، به ‌طور میانگین سالیانه مقدار حدود 60 هزار تن انواع کودهای کشاورزی را برای استان تأمین، تدارک و توزیع می‌کند.

بیگی یادآور شد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با تلاش و پشتکار و در راستای خودکفایی کشور در تولید کودهای کشاورزی موفق به افزایش 85 درصدی تولید کودهای پتاسه و افزایش 114 درصدی تولید در کودهای فسفاته شده است که این مهم سهم بسزایی در تغذیه گیاهی و متعاقب آن افزایش تولید محصولات کشاورزی استان به‌ویژه محصولات اساسی همچون گندم و جو داشت.

وی تصریح کرد: براساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در اردیبهشت ماه سال‌جاری، به ‌منظور رفع نگرانی کشاورزان از تأمین کودهای کشاورزی مورد نیاز خود، علاوه بر چهار محصول اساسی گندم، جو، کلزا و چغندرقند به دیگر محصولاتی که به‌عنوان الگوی کشت در استان معرفی شده‌اند کودهای کشاورزی یارانه‌ دار تخصیص یافت به‌ طوری که در پنج ماهه ابتدایی امسال هفت هزار و 880 تن انواع کودهای شیمیایی در قالب الگوی کشت برنامه‌ریزی شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان توزیع شده است.

وی درباره کیفیت کودهای کشاورزی تأمین و تدارک شده توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، تأکید کرد: فرایند تأمین، تدارک و توزیع تا مصرف کودها، توسط دولت در چارچوب «سامانه کنترل کیفی» با نظارت کامل صورت می‌گیرد و از بالاترین کیفیت ممکن برخوردار بوده و اگر کود تقلبی و بی‌کیفیت وارد برنامه توزیع شود به طور سیستماتیک شناسایی و از چرخه توزیع خارج می‌شود.

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان ایلام اضافه کرد: در همین راستا تعداد 26 مورد عملیات بازدید و پایش میدانی از توزیع کود در سطح استان انجام گرفت و همچنین تعداد 38 مورد از کودهای وارده به انبار نمونه‌‌برداری و برای انجام آنالیز و کنترل کیفی به مرکز تحقیقات کاربردی نهاده‌‌های کشاورزی کرج ارسال شد که پس از دریافت تأییدیه‌‌های استاندارد، در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

 

شناسه خبر 73091