شناسه خبر:73910
1402/7/4 11:31:56
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان:

شهرداری همدان در فصل بارندگی‌ها غافلگیر نشود

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان گفت: شهرداری همدان با تدوین و اجرای دستورالعمل اقدامات احتیاطی در فصل بارندگی‌ها غافلگیر نشود.

علی‌اکبر نظری در کمیسیون خدمات شهری، زیست‌محیطی و بهداشت شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز و زمستان و تحلیل الگوهای پیش‌یابی دریافتی از هواشناسی و احتمال بارش نزولات آسمانی، لازم است قبل از شروع بارش‌ها مدیریت شهری اقدامات پیشگیرانه و برنامه‌ریزی مناسب را در زمینه آب‌گرفتگی داشته باشد.

وی افزود: همچنین به‌منظور فراهم آوردن تجهیزات و امکانات، ارتقای اثربخشی، کنترل شرایط، حفظ آمادگی کامل به‌ویژه نیروی انسانی، به‌کارگیری تمامی ظرفیت‌ها، ارائه خدمات بهینه و تسهیلات ویژه برای همشهریان، ایجاد هماهنگی ضرورت دارد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های فراوان در سال جاری، گفت: لازم است برای پیشگیری از حوادث ناشی از بارندگی، پاک‌سازی رودخانه‌ها و نهرها به‌خوبی انجام شود؛ چراکه یک لحظه غفلت مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده و می‌طلبد از هم‌اکنون ستادها ایجاد شود و سامان‌دهی صورت پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه حوزه خدمات شهری از رودخانه‌ها بازبینی داشته باشد، خاطرنشان کرد: همدان یکی از شهرهایی است که رودخانه‌های آن از داخل شهر عبور می‌کند و لازم است پاک‌سازی خوبی صورت پذیرد؛ همچنین فرهنگ‌سازی درخصوص عدم ریختن زباله در رودخانه‌ها باید انجام شود.

نظری با اشاره به وضعیت یخبندان معابر در فصل زمستان و اثرات آلودگی نمک بر محیط‌زیست و آب‌های زیرزمینی، بیان کرد: امسال قرار است پاشش محلول پتاسیم در معابر را اجرایی کنیم که در مرحله نخست به‌صورت نقطه‌ای به‌عنوان آزمونه (پایلوت) در شهرک مدرس اجرا خواهد شد.

وی لازمه استفاده از محلول برای یخ‌زدایی معابر را پیش‌بینی هوا و اعلام دقیق هواشناسی برشمرد و گفت: لازم است در سال جاری مکان‌های محیط‌زیست برای عملیاتی کردن نصب دوربین‌های پایش تعیین و اعلام شود.

نظری هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در خدمت‌رسانی به مردم را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: در بسیاری از مواقع عدم هماهنگی بین سیستم‌های عامل، باعث بروز حوادث نیز می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه بر انضباط شهری تأکید کرد و گفت: ایجاد انضباط شهری از وظایف شهرداری است و باید این موضوع مورد توجه ویژه قرار گیرد.

علی رضایی یکی از معیارهای ارزیابی مدیریت کارآمد را مدیریت هزینه برشمرد و یادآور شد: صرفه‌جویی در هزینه‌ها، انضباط مالی، تنظیف و جمع‌آوری زباله و غیره، ازجمله این معیارها است.

وی تأکید کرد: لازم است شهرداری در امر نهادینه کردن فرهنگ شهروندی، آموزش‌هایی برای افزایش سطح آگاهی مردم داشته باشد.

* ارتقای ایمنی فضاهای مدیریت شهری جدی گرفته شود

رئیس کمیسیون فنی عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این جلسه بر ارتقای ایمنی در فضاهای مرتبط با مدیریت شهری تأکید کرد و افزود: بهداشت و ایمنی محیط کار از اصول و وظایف دستگاه‌های اجرایی است که موضوع HSE باید در این زمینه جدی گرفته شود.

مهدی حیدری با بیان اینکه شهرداری باید در زمینه HSE ورود پیدا کند، گفت: چندین‌ماه است که بر تشکیل اداره HSE تأکید داریم، اما اقدامی صورت نگرفته است؛ این درحالی بوده که اداره مذکور می‌تواند از بروز بسیاری از خسارت‌هایی که شهرداری می‌بیند، پیشگیری کند.

حیدری با بیان اینکه شهرداری در اجرای پروژه‌های عمرانی در حوزه HSE بسیار ضعیف عمل کرده است، اضافه کرد: چنانچه در این حوزه خوب عمل می‌کردیم، شاهد بروز حوادث ناگواری ازجمله حادثه تلخ جان باختن یکی از همکاران در حوزه خدمات شهری نبودیم.

حیدری با تأکید بر اینکه باید ساختار را اصلاح کرد تا حوادث ناگوار تکرار نشود، اظهار کرد: طبق قانون شهرداری می‌تواند در قِبال تخلفات کارگاهی، کارها و عملیات اجرایی پروژه‌ها را تعطیل کند.

وی همچنین با اشاره به تلاش و زحمات حوزه مدیریت بحران شهرداری همدان، گفت: مدیریت بحران دلسوزانه و با زحمات فراوانی به وظایف خود عمل می‌کند، اما متأسفانه این حوزه در مدیریت شهری جدی گرفته نمی‌شود؛ به‌گونه‌ای که در بودجه سال جاری از کل بودجه مدیریت شهری تنها یک درصد و در بودجه پنج‌ماهه نخست نیم‌درصد آن تحقق یافته و این فاجعه است.

حیدری عنوان کرد: حوزه ایمنی و سلامت و پیشگیری نیازمند بودجه و تجهیزات مهمی است که باید مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد.

 

شناسه خبر 73910