شناسه خبر:74122
1402/7/9 10:43:57

احداث مسکن ملی ویژه خبرنگاران استان کردستان با دستور استاندار تصویب و جزو مصوبات شورای مسکن استان قرار گرفت.

استاندار کردستان روز شنبه در جلسه شورای مسکن استان در سنندج با تأکید بر تسریع در روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان، اظهار کرد: در بخش مسکن خبرنگاران، افرادی که تأیید شده نهایی هستند و شرایط دریافت مسکن ملی را دارند طبق مصوبه باید ساماندهی شوند.

اسماعیل زارعی‌کوشا همچنین خواستار واگذاری زمین مسکن ملی قانون جوانی جمعیت شد و گفت: مشکلات موجود در زمینه واگذاری این زمین‌ها رفع شود تا اعتماد عمومی آسیب نبیند، ضمن اینکه ما باید تلاش کنیم گزارش دروغ به مردم ندهیم و حقوق مالکیت معنوی کارها را رعایت کنیم.

وی بر ضرورت تعیین تکلیف زمین مربوط به مسکن حوزه علمیه در بیجار و همچنین آماده سازی سریع زمین 48 هکتاری سنندج تأکید کرد و افزود: در بحث اجرای این طرح در استان تاکنون درگیر تامین زمین بودیم و ازاین پس باید در اجرای مراحل بعد آن یعنی ساخت و ساز و آماده‌سازی تسریع شود.

  بانک‌ها همکاری بیشتری با طرح نهضت ملی داشته باشند

استاندار کردستان در ادامه با بیان اینکه، در حال حاضر چالش پیش روی ما در بحث مسکن ملی رویکرد بانک‌ها است که انتظار می‌رود همکاری بیشتری با این مساله داشته باشند، گفت: در استان به جزچند بانک که پای کار هستند، سایر بانک‌ها همکاری خوبی با طرح نهضت ملی مسکن ندارند، بنابراین جلسه بعدی شورای مسکن استان به این مهم اختصاص پیدا کند.

زارعی‌کوشا تأکید کرد: دبیرکمیسیون بانک‌های کردستان بحث پنج میلیارد و 500 میلیون تومانی خودمالکی ساخت مسکن را پیگیری کند که در صورت وجود قانون در این زمینه، برای استان نیز لحاظ شود.

  ارجاع 600 پرونده به کمیسیون ماده پنج

معاون امور عمرانی استاندار کردستان نیز در این جلسه با بیان اینکه کمیسیون ماده پنج به تمام‌معنا کمک‌کار شهرداری‌ها است و در این زمینه همکاری لازم را دارد، گفت: در یک سال اخیر در شهر سنندج 600‌ پرونده تخلف به کمیسیون ماده پنج ارجاع داده شده که حدود 70 درصد از این تعداد رای مثبت گرفته است.

کیومرث حبیبی با تأکید بر تعیین تکلیف زمین 200 هکتاری جنوب شهر سنندج، اظهار کرد: با تعیین تکلیف این اراضی می‌توان گفت پرونده مسکن ملی را در سنندج بسته خواهد شد.

وی با بیان اینکه شورای عالی مسکن بر مبارزه با احتکار زمین تأکید دارد، گفت: براساس قانون اراضی با کاربری مسکن که رهاشده باشند اگر در مدت زمان مشخصی تعیین تکلیف نشوند می‌توان آن را تغییر کاربری داد.

سرپرست راه و شهرسازی کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: در زمینه تامین زمین مسکن ملی از استان‌های کشور عقب هستیم و دو هزار و 600 قطعه زمین به مساحت 241 هکتار زمین آماده واگذاری است که در صورت تحقق ظرفیت پذیرش 12 هزار و 900 نفر را خواهد داشت.

جهانگیر الیاسی افزود: در بحث بافت فرسوده در رده سیزدهم کشور قرار داریم که از شهرداران انتظار می‌رود در این حوزه دستورات لازم برای ساماندهی این حوزه صادر کنند.

وی با بیان اینکه اکثر تأییدشدگان ثبت‌نامی مسکن ملی در حاشیه شهر و فاقد مسکن ملی هستند، گفت: در سنندج یک قطعه 200 هکتاری و همچنین قطعه41 هکتاری بتاجا در حال آماده‌سازی است که در صورت تحقق مشکل تعداد زیادی از متقاضیان طرح مسکن ملی در مرکز استان برطرف خواهد شد.

سرپرست راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: مشکل زمین چهار هزار متقاضی مسکن ملی در بانه نیز برطرف شده و در سقز با اختصاص 50 هکتاری زمین ارتش در حال حل شدن است که با این شرایط، پرونده این دو شهرستان بسته خواهد شد.

شناسه خبر 74122