شناسه خبر:75249
1402/8/9 09:55:03

سپهرغرب، گروه خبر: کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین زنان همدانی است و 27 درصد از کل سرطان‌های زنان این استان را به خود اختصاص می‌دهد.

کارشناس برنامه پیشگیری و کنترل سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در بین زنان همدانی است و 27 درصد از کل سرطان‌های زنان این استان را به خود اختصاص می‌دهد.شراره نیک‌سیر اظهار کرد: پس از سرطان سینه (پستان)، در بین بانوان میزان ابتلا به سرطان روده بزرگ، سپس پوست با 9.5 درصد و سرطان خون شایع است.

وی اضافه کرد: بررسی وضعیت بروز سرطان سینه طی دوره 6 ساله گویای این است که میزان ابتلا به این نوع سرطان 50 درصد رشد داشته و در این دوره 142 مورد جدید ابتلا به این نوع سرطان شناسایی شده است.

این مسئول با بیان اینکه میزان بروز سرطان سینه به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت بانوان 41.3 نفر است اظهار کرد: این سرطان در صورت تشخیص زودرس و به هنگام، درمان‌پذیر است.

نیک‌سیر خاطرنشان کرد: در این راستا غربالگری جامعه هدف یعنی بانوان 30 تا 69 سال در مراکز بهداشتی استان همدان به‌صورت رایگان انجام می‌شود و در صورت نیاز به ماموگرافی یا سونوگرافی به مراکز درمانی معرفی می‌شوند.

وی گفت: سال گذشته 76 هزار زن 30 تا 69 سال برای غربالگری به مراکز خدمات بهداشتی مراجعه کردند که 6 ماهه سال جاری نیز 11.1 درصد از جمعیت هدف برای غربالگری اقدام کردند.

وی افزود: بانوان 30 تا 40 سال باید هر دو سال یک بار و بالای 40 سال باید سالی یک نوبت برای غربالگری اقدام کنند با این وجود توصیه می‌شود که خودآزمایی از 20 سالگی شروع شود.

این مسئول گفت: مردان نیز به این نوع سرطان مبتلا می‌شوند ولی میزان بروز آن در زنان 100 برابر بیشتر از مردان است همچنین سابقه خانوادگی مثبت یعنی ابتلای یکی از بستگان درجه یک مثل مادر، خواهر و دختر به این سرطان خطر ابتلای فرد را دو برابر می‌کند.

نیک‌سیر اضافه کرد: برخی از مؤلفه‌های ایجاد سرطان پستان نظیر جنس، سن و سابقه فامیلی در کنترل فرد نیست اما برخی از عوامل مؤثر در پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان نظیر وزن، ورزش منظم، کنترل میزان و نوع چربی رژیم غذایی، افزایش مصرف روزانه سبزی و میوه در دست خود فرد است.

شناسه خبر 75249