شناسه خبر:75296
1402/8/9 12:20:43

مدیرکل ساخت روسازی راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در آستانه بهره‌برداری از راه‌آهن همدان-سنندج گفت: در این مسیر تاکنون 20 هزار تن ریل ملی استفاده شده و از افتخارات ملی در خودکفایی ساخت مسیرهای ریلی محسوب می‌شود.

مهدی صیدگر در آستانه بهره‌برداری از راه آهن همدان-سنندج در خصوص اجرای روسازی مسیر گفت: طول مسیر ریلی همدان-سنندج 151 کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به 177 کیلومتر می‌رسد که هم‌اکنون و در فاز نخست ریل‌گذاری 17 کیلومتر از خطوط ایستگاهی این پروژه انجام شده است. عملیات روسازی آن از ابتدای سال 1399 آغاز شد و در چهار سال ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی عملیات تکمیل سیستم ارتباطات و فیبر نوری محور انجام شد.

 

وی ادامه داد: عمده‌ترین تجهیزات روسازی شامل ریل، سوزن، تراورس، ادوات پابند و سیستم انتقال بر مبنای استانداردهای بین‌المللی تأمین شده و تمام ادواتی که تاکنون وارداتی بود با بهره از توان و تخصص مهندسان داخلی منطبق برآخرین فناوری‌های روز بومی‌سازی شده است.

 

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن ریل‌گذاری را مهم‌ترین بخش روسازی که برای عموم مردم قابل مشاهده است اعلام کرد و گفت:‌ در این پروژه 20 هزار تن ریل با پروفیل 60E1 و گرید R260 به کار رفته که تولید شرکت ذوب آهن اصفهان است و خودکفایی در این حوزه اقدام ارزشمندی در راستای کاهش ریسک واردات، کنترل هزینه‌های اجرایی و افزایش سرعت در اجرای عملیات محورهای ریلی است.

 

صیدگر با اشاره به سیستم‌های ارتباطات به‌عنوان بخش دیگری از روسازی راه آهن افزود:‌ سیستم ارتباطات رادیویی و سیستم انتقال شامل ارتباطات رادیویی و فیبر نوری هم‌زمان با ساخت خطوط اصلی و ایستگاهی انجام شد و و سیستم انتقال نوری با ظرفیت STM16 نیز در همه ایستگاه‌ها اجرا شد.

 

وی طول کابل‌کشی فیبر نوری مسیر را بیش از 150 کیلومتر و نوع آن را OBUC SM 48 اعلام کرد، همچنین به‌منظور پوشش سیستم رادیویی ترانک در مسیر پنج دکل مخابراتی و تجهیزات سایت (BTS) و ملزومات بهره‌برداری از آن شامل بیسیم‌های ثابت و سیار تأمین و نصب شده است.

 

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن پیشرفت فیزیکی پروژه در فاز نخست بهره‌برداری را 95 درصد اعلام کرد و ادامه داد: روسازی مسیر از نوع بالاستی با تراورس بتونی B70 و سیستم پابند فنری طرح وسلو است و برای انتقال بار محوری 25 تن طراحی و اجرا شده. حداکثر سرعت طراحی مسیر برای قطارهای مسافری 160 کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری 120 کیلومتر بر ساعت است که انتظار می‌رود سرعت عملیاتی قطار مسافری در شروع بهره‌برداری حدود 120 کیلومتر بر ساعت باشد. پیش‌بینی می‌شود با تثبیت شرایط هندسی خط ظرف دو ماه آتی سرعت عملیاتی 160 کیلومتر در ساعت در این مسیر قابل دستیابی باشد.

 

صیدگر بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام‌شده در زمان تصویب طرح ترافیک پیش‌بینی شده برای 600 هزار نفر و 1 میلیون تن بار در سال است که با توجه به توسعه صنایع منطقه‌ای در سنوات اخیر و افزایش جمعیت این ارقام در بخش باری افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

 

وی تأکید کرد: در فاز دوم بهره‌برداری و تکمیل خطوط ایستگاهی و اتصال خطوط پیش‌بینی شده به مراکز بار در استان کردستان ظرفیت این محور به 8 تا 9 میلیون تن بار در سال ارتقا خواهد یافت.

 

مدیرکل ساخت روسازی راه آهن همچنین در خصوص سیستم سیگنالینگ محورهای ریلی توضیح داد و گفت: با توجه به مزیت‌های سیستم علائم الکتریکی در ارتقای ایمنی و افزایش ظرفیت ترافیکی خط و با عنایت به پیش‌نیازهای لازم برای شروع فعالیت‌های مرتبط با این موضوع شامل تکمیل سوزن‌بندی، نصب خطوط ایستگاهی و سیستم ارتباطات که فاز نخست آن انجام شده، هم‌اکنون شرایط عملیاتی لازم برای تجهیز محور به سیستم علائم الکتریکی فراهم است.

 

صیدگر تحقق این امر را مستلزم تأمین و تخصیص اعتبار مورد نیاز از طرف مبادی ذی‌ربط و همکاری دستگاه بهره‌بردار اعلام کرد و افزود:‌ پیشنهاد اختصاص یک ردیف اعتباری مجزا برای این منظور به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه شده است و سایر راهکارهای تأمین مالی ازجمله استفاده از فاینانس داخلی نیز در دست پیگیری است و انتظار می‌رود با مساعدت سایر مبادی قانونی ذی‌ربط، این مهم در حداقل زمان ممکن محقق شود.

 

 

 

 

شناسه خبر 75296