شناسه خبر:75932
1402/8/25 10:29:34

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: واحدهای معدنی و صنعتی کردستان طبق برنامه ششم توسعه مکلف به استقرار حساب‌های بانکی در داخل استان هستند.

بختیار خلیقی اظهار کرد: با توجه به موارد قانونی که در برنامه ششم توسعه مطرح شده است واحدهای صنعتی و معدنی مکلف هستند در محل واحد تولیدی خود نسبت به استقرار و انجام گردش مالی خود اقدام کنند.

وی افزود: در چند ماه اخیر جلسات متعددی در شورای معادن و توسعه و برنامه‌ریزی استان برگزار شده مصوب شده واحدهای صنعتی و معدنی نسبت به انتقال حساب‌های بانکی خود به بانک‌های داخل استان کردستان اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در استان جلسات متعددی برای اجرای بهینه این قانون تشکیل شده است، بیان کرد: در جلسات مشترک نیز برای صاحبان صنایع و معادن این موضوع طرح و نهادینه شده است.

مدیرکل صمت کردستان اضافه کرد: در همین راستا خوشبختانه شرکت معدنی زرین‌کوب 98 درصد و گردش مالی خود را در استان مستقر کرده و همچنین شرکت پتروشیمی نیز در همین راستا اقدام کرده است.

خلیقی بیان کرد: شرکت لاستیک بارز کردستان نیز در حال حاضر بخشی گردش مالی خود را در بانک‌های استان قرار داده که مکاتبات لازم با آن‌ها صورت گرفته تا تمام نقدینگی و گردش مالی شرکت را به بانک‌های کردستان منتقل کنند.

  انتقال حساب‌های بانکی صنایع و معادن به کردستان کمک به تسهیل اشتغال‌زایی در استان است

وی با اشاره به اینکه منابع بانکی ما از بانک‌ها انتظار داریم با انتقال حساب‌های بانکی صنایع و معادن به استان مقدمات ارائه تسهیلات بیشتر به واحد صنعتی و تولیدی و کمک به تسهیل اشتغال‌زایی فراهم کنند.

مدیرکل صمت کردستان اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی از واحدها به صورت هلدینگ هستند و حساب بانکی آن‌ها در مرکز کشور است پیگیری لازم هم در سفر رئیس جمهور انجام شد تا این واحدها نیز حساب‌های بانکی خود را در داخل استان مستقر کنند.

خلیقی با اشاره به اینکه 85 درصد واحدهای صنعتی و معدنی با توجه به اینکه در داخل استان هستند و حساب‌های آن‌ها به‌صورت جاری است، گفت: فقط 15 درصد باقی مانده که ما نیز پیگیر هستیم تا واحدهای بزرگ صنعتی که شامل این 15 درصد هستند حساب آن‌ها در استان مستقر شود.

وی تأکید کرد: هر کدام از واحدهای صنعتی، معدنی و تولیدی حساب‌های بانکی خود را به استان منتقل نکنند هیچ‌گونه خدماتی به این واحدها ارائه نمی‌شود بنابراین با توجه به اهمیت موضوع نیاز است به‌صورت جدی ورود کنند.

  تعدادی از طرح‌های زنجیره فولاد کردستان تا سه سال آینده بهره‌برداری می‌شوند

مدیرکل صمت کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به طرح‌های زنجیره و فولاد در استان اشاره کرد و گفت: برخی از طرح‌های زنجیره فولاد در استان بین 10 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند که تا سه سال آینده شاهد بهره‌برداری کامل زنجیره فولاد خواهیم بود.

خلیقی تصریح کرد: یکی از موارد که به معدن داران مجوز می‌دهیم از آن‌ها خواهیم خواست که فرآوری اولیه در استان شکل بگیرد و سایر محصولات بعدی به خارج استان انتقال پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در طول زنجیره فولاد در بحث کنستانتره و گندله ورود پیدا کرده‌ایم، بیان داشت: شرکت صبا امید بیجار در تولید یک میلیون تن گندله وارد عمل شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال 1403 این واحد به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل صمت کردستان همچنین به ذوب آهن قروه نیز اشاره کرد و ابراز داشت: این واحد در تولید فرومنگنز، فروسیلیکو منگنز، بریکت‌سازی و زنجیره فولاد ورود پیدا خواهد کرد.

خلیقی اضافه کرد: سرمایه‌گذاری این طرح چهار هزار و 200 میلیارد تومان در هر چهار طرح است و موجب اشتغال‌زایی دو هزار نفر در شهر قروه می‌شود و فاز یک این طرح به‌زودی به بهره‌برداری خواهد شد.

شناسه خبر 75932