شناسه خبر:76075
1402/8/29 12:41:40

سپهرغرب-گروه خبر:سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان گفت: بعد از اخذ تأییدیه‌های لازم تمام معابر کولبری در استان بازگشایی خواهد شد و شاهد اتفاقات خوبی همچون بازگشایی مرز هنگه ژال بانه خواهیم بود.

علی نوری شنبه‌شب در دیدار با فعالان صنعت بیمه و تعدادی از مسئولان استان کردستان در سالن جلسات هتل شادی سنندج اظهار کرد: کردستان در چند سال گذشته علی‌رغم ظرفیت‌ها، توسعه‌یافتگی لازم را پیدا نکرده بود.
وی اضافه کرد: کردستان در حوزه تجارت خارجی ازجمله استان‌هایی است که با قاطعیت می‌توان گفت این چنین ظرفیتی در هیچ استانی وجود ندارد.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان ادامه داد: مرز باشماق مریوان کردستان که دومین مرز ترانزیتی کشور است، مقصد نهایی کریدور بین‌المللی شرق به غرب کشور است و در هر صورت کالای صادراتی به هند و چین باید از این مرز عبور کنند.
 
نوری خاطرنشان کرد: مرز باشماق در مسیر اصلی کریدور شمال به جنوب قرار گرفته و مسیر دریایی از بندر امام تا بندر لاذقیه بیش از 22 روز طول می‌کشد در حالی که همین مسیر از مرز باشماق کمتر است.
 
وی در ادامه گفت: امسال کردستان رتبه نخستتولید گندم دیم را کسب کرد و حدود 18 هزار میلیارد تومان وجه خرید تضمینی گندم به کشاورزان کردستانی پرداخت شد.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان همچنین گفت: بیش از نیمی از طلای کشور در کردستان تولید می‌شود.
 
نوری تصریح کرد: علی‌رغم این ظرفیت‌ها توسعه‌یافتگی در کردستان کند بوده و دلیل اصلی آن نیز عدم حضور بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و هلدینگ‌های مهم کشور در این استان است.
 
وی خاطرنشان کرد: حضور هلدینگ‌های بزرگ در کردستان از مصوبات سفر اول رئیس جمهور به استان بود که استاندار به جد وارد این موضوع شده و در دور دوم سفر نیز هشت تفاهم‌نامه با هلدینگ‌های مختلف کشور منعقد شد.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان پرداخت 6500 میلیارد تسهیلات را نیز از دیگر مصوبات دور اول سفر خواند و گفت: از این میزان، هزار و 200 میلیارد تومان محقق شده و پرداخت مابقی آن جز مصوبات دور دوم قرار گرفت.
 
نوری با اشاره به اینکه در دور دوم سفر رئیس جمهور به کردستان در حوزه تجارت خارجی مصوبات خوبی صورت گرفت، اظهار کرد: یکی از این مصوبات ایجاد منطقه مشترک تجاری بین جمهوری اسلامی و اقلیم کردستان در خاک عراق است که برای نخستین‌بار در کشور انجام می‌شود‌.
 
وی از بیمه رازی خواست تجارت خارجی را در جدار مرزهای کردستان پوشش دهد.
 
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان با اعلام اینکه بعد از اخذ تأییدیه‌های لازم تمام معابر کولبری در استان بازگشایی خواهد شد و شاهد اتفاقات خوبی همچون بازگشایی مرز هنگه‌ژال بانه خواهیم بود، گفت: با تحقق این مهم ورود بیمه به معابر کولبری و بازارچه‌های غیررسمی و مرزی اهمیت زیادی دارد.
 
نوری خاطرنشان کرد: با بازگشایی معبر مرزی هنگه ژال بانه حدود 30 تا 40 درصد قیمت کالاهای وارده از این معبر کاهش یافته است.
 
وی در پایان سخنانش گفت: در استان کردستان هیچ اولویتی به اندازه ایجاد اشتغال برای استاندار و بنده مهم نیست و امیدواریم با اقدامات خوب، بتوانیم کولبری را از استان کردستان حذف کرده و اشتغال پایدار در جدار مرز ایجاد کنیم.
 
*اعلام آمادگی رئیس‌کل بیمه مرکزی برای پوشش بیمه‌ای کولبران
 
رئیس‌کل بیمه مرکزی نیز در ادامه گفت: آمادگی داریم در خصوص بیمه‌گری کولبران و اجناس مجاز که از اقلیم کردستان وارد می‌شود بررسی‌های کامل انجام شود و همه شرکت‌های بیمه برای فعالیت بیمه‌ای در مرزها مشارکت خواهند داشت.
 

شناسه خبر 76075