سپهرغرب-گروه تیک:ارتزاق سینماگران رابطه مستقیمی با فروش آثار دارد، چینش اکران و تنوع آن هم رابطه مستقیمی با میزان مخاطب سینما دارد، شناخت سلیقه مخاطب و البته فراهم کردن آثار برای تمامی سلیقهها میتواند به فروش سینما کمک کند.
اقتصاد و مخاطب سینما یکی از مهمترین عوامل و حتی ستون اصلی حیات آن است، اما خود این موارد مهم نیز برای بهبود شرایط نیاز مهمی به نوع و شکل چینش اکران دارند.
چینش اکران به معنای انتخاب چند فیلم سینمایی برای اکران همزمان روی پرده سینما است. کارشناسان بسیاری معتقدند که نوع چینش اکران در میزان استقبال مخاطب از سینما اهمیت بسیاری دارد، چراکه با چینش درست آثار سینمایی در اکران آنها و البته با درنظر گرفتن تمامی سلیقهها درآن در طول مدت زمان اکران هر مخاطب با هر سلیقهای فیلمی برای تماشا داشته باشد، اینگونه مخاطب سینما افزایش خواهد داشت چراکه مخاطب بهاصطلاح خاکستری سینما که این هنر جز برنامه روزانهاش نیست به سالن سینما خواهد رفت.
مجتبی بهزادیان مدیر پخش شرکت بهمن سبز در این رابطه گفت: «ما باید در یک چینش اکران سینمایی برای هر سلیقهای فیلم داشته باشیم، یعنی اینکه تمرکزمان رو فیلمهای کمدی یا حتی یک دورهای هم روی فیلمهای اجتماعی داشته باشیم درست نیست. بالاخره ما 80میلیون جمعیت داریم و امیدواریم که پای همه مردم به سینما باز شده و برای همه سلیقهها و در همه ژانرها فیلم داشته باشیم.
سینمای ایران از ابتدای سال جاری تا کنون با اکران آثار متفاوتی کار خود را شروع کرده و ادامه داده است، بهزادیان در این باره هم بیان کرد: «از ابتدای سال تا کنون 42 فیلم اکران شده که ما در این آثار از همه ژانرها فیلم داشتیم و در همه آنها فیلم موفق وجود داشته است، یعنی از آثار کمدی که 3 فیلم پرفروش سال یعنی، «هتل»، «فسیل» و «شهر هرت» را داشتیم، بعداز آن فیلم کودک یعنی «بچه زرنگ» را داریم، بعد از آن فیلم «سهکام حبس» را در ژانر اجتماعی داریم و فیلمهایی مثل «غریب» در ژانر فیلم دفاع مقدس هم در آثار برتر از نظر فروش وجود دارند.»
سعید خانی مدیر شرکت پخش خانه فیلم هم در این رابطه گفت: «ترکیب اکران تا امروز خوب بوده، هتل اکران شد و فروش خوبی داشت، «بچه زرنگ» هم انیمیشنی بود که رونق خوبی به سینما داد، چند فیلم ملودرام هم به اکران اضافه شده و چند کار کمدی دیگر هم تا پایان سال وارد جدول خواهند شد تا اینگونه از تمامی سلیقهها فیلم داشته باشیم.»
***معیار انتخاب چینش اکران چیست؟
همانطور که پیش از این هم اشاره شد، میان انتخاب آثار برای چینش اکران و البته اقبال مخاطب به سینما یک رابطه دو طرفه وجود دارد، هم اقبال مخاطب آثار و زمان روی پرده بودنش را مشخص میکند و هم نوع چینش اکران میزان استقبال مخاطب از سینما را، بهزادیان در این رابطه با اشاره به صنعت بودن سینما بیان کرد: « واقعا ما باید سینما را به عنوان یک صنعت در نظر بگیریم، چراکه شما با مشتری در ارتباط بوده و در حقیقت مخاطب برای شما میزان سانس و سالن را تعیین میکنند.»
***برخی از آثار غیر کمدی اکران شده در نیمه ابتدایی سال
همین اتفاق باعث شده تا به دلیل استقبال مردم از کمدی اکران این آثار نیز از مدت زمان بیشتری برخوردار باشد، البته قوت و کیفیت تولید نیز در شرایط فروش و مخاطب هر فیلم اثری مستقیم دارد، اگر به جدول فروش هم نگاه کنید آثار کمدی کم مخاطب و آثار غیر کمدی پرفروش را نیز مشاهده خواهید کرد؛ بهزادیان در این رابطه تصریح کرد: «خب امروز سلیقه مردم به فیلمهای کمدی بیشتر شده است، البته واقعا اگر در هر ژانری فیلم قوی داشته باشه به نظر من مردم استقبال میکنند، مثلا تو ژانرکودک خب فیلم «بچه زرنگ» و فیلم «نارگیل» را داشتیم که فروش خوبی داشتند، سال گذشته هم تجربه فیلم «ملاقات خصوصی» را داشتیم، این فیلم تو ژانر اجتماعی و در سال گذشته که شرایط روتینی در کشور نبود استقبال خوبی داشت و پرفروشترین فیلم اجتماعی شد.»
مؤید این اتفاق هم آثار با درجه استقالهای مختلف در هر ژانر است، بهزادیان در این رابطه هم گفت که «الان واقعا فیلمهای «فسیل» و «هتل» را آثار خوبی میدانم به این دلیل که مخاطب از آنها استقبال میکند، در حالیکه ما فیلم کمدی هم داریم که فروش خوبی ندارد یعنی صرفا این که هر کمدی وارد چرخه اکران شود مردم از آن استقبال میکنند نیست؛ کیفیت ساخت و اینکه فیلم بتواند با مردم ارتباط برقرار کند اتفاق مهمی است.
***اکران نوروزی، مهمترین مقطع
از امروز تا پایان سال تقریبا کمتر از 3 ماه اکران مفید باقی مانده است، از ابتدای بهمنماه سینما وارد برهه جشنواره فیلم فجر شده و اکران مفیدی نخواهد داشت، اما اکران نوروزی مقطه مهمی است که معمولا از اواسط اسفندماه شروع شده و اتفاقا پرفروشترین فیلم را هم همین مقطع در سال جاری رقم زده است.
***آثار اکران شده در نوروز 1402
سعید خانی در رابطه با اکران سال آینده گفت: «امیدورام سال آینده هم چند فیلم اجتماعی ملودرام و چند فیلم کمدی خوب برای اکران داشته باشیم تا مخاطب استقبال خوبی از سینما داشته باشد.»
بهزادیان هم در رابطه با اکران نوروزی توضیح داد: «در رابطه با اکران نوروز خب همیشه فیلمهای مطرح جشنواره فجر در اکران نوروز سهم دارند، مثلا پارسال فیلم تحسین شده «غریب» به اکران نوروز راه پیدا کرد. به نظرم باید منتظر جشنواره فجر باشیم تا ببینیم از دل این جشنواره چه فیلمهایی بیرون آمده و خب اولویت با این آثار است.
بهنظرم در اکران نوروز باید همه ژانرها و سلیقهها را داشته باشیم، ما بالاخره هشت سرگروه سینمایی داریم و در یک دوره اکران هشت فیلم میتوانند اکرانشان را شروع کنند. قاعدتا با توجه به فضای نوروز، حتما باید فیلم کمدی، فیلم کودک، فیلم ارزشی و فیلم اجتماعی خوب داشته باشیم؛ معتقدم که برای همه سلیقهها باید اثری روی پرده باشد ولی فیلمهای با کیفیت چون یکی از بهترین تایمهای اکران، اکران نوروز بوده و متقاضی زیادی خواهد داشت.»
شناسه خبر 76108