شناسه خبر:76211
1402/9/1 12:29:19

سپهرغرب، گروه اجتماعی: مدیرکل آموزش و پرورش تهران به چهار عامل اعتیاد در دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در دسترس بودن موادمخدر در جامعه و فقر فرهنگی از مهم‌ترین عوامل اعتیاد دانش‌آموزان است.

علیرضا کریمیان؛ امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه یاریگران زندگی اظهار کرد: امروز در تمام جوامع بشری گرایش به سمت مواد مخدر یک چالش جدی است چرا که این گرایش، عواقب زیاد و پیامدهای منفی را دارد.

وی افزود: هنگامی که افراد جامعه به سمت مواد اعتیادآور سوق پیدا می‌کنند تمام جامعه آسیب می‌بیند و هزینه بسیاری بر دست جامعه می‌ماند.

مدیرکل آموزش و پرورش تهران گفت: این هزینه‌ها برای قشر نوجوانان و جوانان بیشتر از سایر اعضای دیگر جامعه است، وقتی نوجوان و جوان به سمت مصرف مواد اعتیادآور سوق پیدا می‌کند از دو منظور بیشتر آسیب می‌بیند.

کریمیان با اشاره به آسیب‌های اعتیاد برای دانش‌آموزان متذکر شد: اعتیاد از آن جهت برای دانش‌آموزان ویران‌کننده‌تر است که دوران رشد خود را طی نکرده و نکته دوم اینکه این افراد مهارت مراقبت از خودشان را کامل فرا نگرفته‌اند.

وی گفت: دانش‌آموزی که درگیر اعتیاد شود یا افت تحصیلی پیدا می‌کند یا ترک تحصیل می‌کنند که هر دو مورد باعث ایجاد آسیب اجتماعی برای دانش‌آموز است.

وی گفت: برخی از دانش‌آموزان اختلالات روانی دارند و گاهی این مشکلات مقدمه گرایش به سمت مصرف مواد مخدر را ایجاد می‌کند همچنین مشکلات خانوادگی هم می‌تواند زمینه‌ساز اعتیاد دانش‌آموز باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش تهران بیان کرد: در دسترس بودن موادمخدر در جامعه، فقر فرهنگی، الگو بودن خانواده و مشکلات فردی می‌تواند چهار عامل مهم در زمینه‌سازی برای اعتیاد دانش‌آموزان است.

کریمیان ادامه داد: در دوران نوجوانی و جوانی گرایش به گروه همسالان یک هنجار است که اگر این گروه به‌درستی انتخاب نشود، این هنجار می‌تواند به ناهنجار تبدیل شود.

وی با اشاره به همکاری آموزش و پرورش تهران با ستاد مبارزه با موادمخدر در زمینه آگاه‌بخشی دانش‌آموزان در برابر مخاطرات اعتیاد گفت: تربیت مربی پیشگیری از اعتیاد، جشنواره نوجوان سالم و یاریگران زندگی و والدین پیشگام، جشنواره یاریگران زندگی و... از جمله اقدامات مشکلات آموزش و پرورش با ستاد مبارزه با مواد مخدر است.

شناسه خبر 76211