شناسه خبر:76655
1402/9/12 13:33:24

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان از کاهش چهار درصدی نزاع و درگیری در همدان خبر داد و گفت: امسال 11 هزار و 110 نفر به‌علت آسیب‌های ناشی از نزاع و درگیری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.

محمد مالمیر از کاهش چهار درصدی نزاع و درگیری در استان خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته 11 هزار و 474 نفر به‌علت آسیب‌های ناشی از نزاع به مراکز پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که امسال این تعداد 11 هزار و 110 نفر بوده و کاهش چهار درصدی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد سال گذشته تعداد 16 هزار و 710 نفر به‌علت نزاع به پزشکی قانونی مراجعه کرده و نظریه کارشناسی گرفته‌اند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان تأکید کرد: ظاهر خون‌آلود در صدور نظریه کارشناسی توسط پزشکی قانونی تأثیری ندارد، آنچه مبنای صدور نظریه کارشناسی است، جراحات، نوع و عمق آن است؛ بنابراین معاینه دقیق‌تر ضایعات، نیازمند تمیز بودن موضع و بررسی دقیق آن توسط کارشناسان پزشکی قانونی است.

وی با اعلام اینکه دیگر مقوله‌ای به نام طول درمان در پزشکی قانونی تعیین نمی‌شود و این هم یکی دیگر از باورهای نادرست به‌یادگارمانده از گذشته است، گفت: برای صدور نظریه کارشناسی در زمینه صدمات ناشی از نزاع توسط پزشکی قانونی ارائه معرفی‌نامه از مراجع قضائی و یا کلانتری، الزامی است.

مالمیر تأکید کرد: در مواردی برای بررسی دقیق‌تر جراحات و یا عوارض صدمات، نیازمند گرفتن مشاوره، تصویربرداری و یا سایر اقدامات پاراکلینیکی هستیم و این امر برای حفظ حقوق مراجعه‌کنندگان و اظهار نظر دقیق در زمینه صدمات است؛ بنابراین صبر بیشتر مراجعان را می‌طلبد.

وی تصریح کرد: درصورت وجود جراحات و صدمات عمده و تهدیدکننده، فرد می‌تواند پس از انجام اقدامات درمانی به پزشکی قانونی مراجعه کند و سوابق اقدامات انجام‌شده از سوی پزشکی قانونی از مرجع درمان‌کننده گرفته خواهد شد تا حقی از فردی ضایع نشود.

 

شناسه خبر 76655