شناسه خبر:77037
1402/9/21 12:09:32
مدیر کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران مطرح کرد:

توجه به همه جوانب لازمه رونق هر رویداد گردشگری

مدیر کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران با بیان اینکه در هر رویداد گردشگری باید همه جوانب را سنجیده و به آن‌ها توجه لازم شود، گفت: برای برگزاری موفق یک رویداد باید ذی‌نفعان را شناسایی کرده تا زنجیره تأمین درست عمل کند و کار به‌خوبی پیش رود.

امروزه برگزاری رویدادهای مختلف در حوزه گردشگری با عناوین و اهداف مختلف برای معرفی ظرفیت‌ها مورد استقبال قرار گرفته و شاهد برگزاری آن‌ها هستیم. البته برگزاری هر رویداد باید با برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن همه جوانب باشد تا بتواند مخاطبان را با خاطره خوش راهی منازلشان کند و هرساله شاهد بهبود وضعیت رویداد و افزایش شرکت‌کنندگان در آن باشیم.

در کنار برنامه‌ریزی، وجود زیرساخت مطلوب نیز کمک‌کننده و نیازمند توجه است. به طور مثال اگر برگزاری یک رویداد چند روز به طول بیانجامد باید هتل و فضای مناسب برای اسکان میهمانان مهیا باشد.

در فصولی که گردشگران کمتر سفر می‌کنند می‌توان با برگزاری رویدادهای مختلف ظرفیت‌های معرفی‌نشده هر شهر و منطقه را به نمایش گذاشت و اقتصاد منطقه را تقویت کرد. البته در کنار برگزاری مطلوب هر رویداد باید تبلیغات مناسب در بسترهای مختلف انجام شود تا علاوه بر مخاطبان داخلی نظر گردشگران خارجی را نیز جلب کرده و در جهان نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

بسیاری از کشورها رویدادهایی دارند که باعث می‌شود هرساله افراد زیادی از سراسر جهان در آن حضور یابند.

خبرنگار روزنامه سپهرغرب با مدیر کارگروه ملی گردشگری پایدار و صنایع دستی بنیاد جهانی انرژی ایران در خصوص عوامل و نیازمندی‌های برگزاری رویدادها گفت‌و‌گو کرده که در ادامه می‌خوانید:

سیدرضا بهادری با بیان اینکه هر اتفاقی که دارای نتیجه باشد، رویداد نام دارد، اظهار کرد: البته به یک واقعه احتمالی و اتفاقی که سازماندهی شده نیز رویداد گفته می‌شود که نیازمند تبلیغ، ترویج و افزایش سرمایه است.

وی با اشاره به اینکه رویدادها بر اساس محتوا انواع مختلف دارند که حائز اهمیت است، گفت: شناخت بخش‌های مختلف آن باعث می‌شود با اطلاع‌رسانی مناسب به مخاطب درخصوص آن ویژندسازی کنیم.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اصلی‌ترین دسته‌های برگزاری رویدادها؛ رویدادهای هفتگی(انواع سرگرمی و رویدادهای ورزشی)، فرهنگی (آیینی و تاریخی، هنری)، شخصی (مراسم‌هایی همچون ازدواج و تولد که به خانواده‌ها بازمی‌گردد) و سازمانی (رویدادهای سازمان‌های بزرگ دولتی با اهداف اقتصادی و سیاسی برگزار می‌کنند) هستند. دانستن این موضوع باعث خواهد شد تا بدانیم برای هر رویداد چه موضوعاتی را مد نظر قرار دهیم.

بهادری در ادامه با ابراز اینکه رویدادها یکی از انواع مهم جذب گردشگر داخلی و خارجی هستند،‌ افزود: در دنیا یک شاخه گردشگری رویدادها وجود دارد که امروزه رو به رشد است و برای مقاصدی مثل ایران که مسئله فصل کم‌گردشگر و پرگردشگر با توجه به فصل تابستان و زمستان مطرح است؛ می‌تواند کمک‌کننده باشد.

*باید در رویداد تقاضامحور باشیم

وی با اشاره به اینکه عرضه‌محوری موضوعی است که گاهی برخی مسئولان و بخش خصوصی به آن توجه دارند، عنوان کرد: در رویدادها باید تقاضامحور باشیم یعنی بدانیم که مخاطب ما بیشتر به‌دنبال چه چیزی است و در برنامه‌ریزی‌ها عرضه و تقاضا را مد نظر قرار دهیم.

مدیر کارگروه ملی گردشگری پایدار و صنایع دستی بنیاد جهانی انرژی ایران با اشاره به اینکه در بازاریابی رویداد، محصول، مکان، قیمت و ترویج مورد توجه است، افزود: باید یک محل خوب برای برگزاری در نظر گرفت تا به مسیرهای اضطراری دسترسی داشته و دارای تابلوهای راهنما، نقشه مناسب در دسترس و پارکینگ‌های مناسب باشد.

*پارکینگ یکی از عوامل مهم برگزاری هر رویداد است

بهادری در ادامه گفت: مثلاً در صورتی که فردی برای پیدا کردن جای پارک به مشکل بخورد ممکن است به طور کلی از حضور در آن رویداد منصرف شود و یا سال بعد دیگر حاضر به شرکت در آن نباشد پس پارکینگ از عوامل مهم است.

*دسترسی محل برگزاری برای عموم

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و در دسترس بودن برای عموم مردم، اظهار کرد: در نظر گرفتن مکانی برای اسکان افرادی که از خارج از استان در آن مراسم شرکت دارند نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

این استاد دانشگاه موضوع مهم بعدی را محصول عرضه‌شده و نتیجه پایانی یک رویداد برشمرد و گفت: این محصول نتیجه همه مشارکت‌ها اعم از برنامه‌ریزی، معارفه، کیفیت، کمیت و مشتری‌مداری است.

بهادری با اشاره به قیمت‌گذاری مناسب برای محصول گفت: این امر باید منطقی باشد تا عموم مردم بتوانند هزینه کنند.

وی موضوع حائز اهمیت دیگر را ترویج دانست و با اشاره به نحوه اطلاع‌رسانی و معرفی هر رویداد گفت: استفاده از شبکه‌های مجازی برای این امر که امروزه بیشترین نقش را دارند باید مد نظر باشد و یا اینکه در انتخاب بنرها و اعلان‌‎های عمومی دقت لازم به کار گرفته شود. البته هرچند امروزه «اینفلوئنسر مارکتینگ» و افراد مطرح برای معرفی رویدادها بیشتر مورد توجه قرار دارند.

مدیر کارگروه ملی گردشگری پایدار و صنایع دستی بنیاد جهانی انرژی ایران تصریح کرد: توجه به همه جوانب کمک خواهد کرد تا تبلیغات، بازاریابی و ویژندسازی خوبی صورت بگیرد.

*رویدادها از جنس خدمات هستند

بهادری رویدادها را از جنس خدمات برشمرد و اظهار کرد: خدمات غیر قابل ذخیره، تفکیک‌ناپذیر و غیرملموس هستند و اگر رویدادی برگزار شود و افراد حضور نداشته باشند تا برای آن هزینه کنند، هزینه‌‌های انجام‌شده غیرقابل بازگشت خواهد بود، پس کیفیت و قیمت مناسب اهمیت بسزایی دارد.

وی به اهمیت بازاریابی راهبردی نیز اشاره کرد و گفت: باید به تحلیل محیط که به مسائل سیاسی و به نقش دولت در برگزاری رویداد می‌پردازد توجه داشت، البته در رویدادها سرمایه‌گذاری دولت خیلی مهم است.

وی دیگر موضوع تأثیرگذار را محیط اقتصادی برشمرد و افزود: برای حضور گردشگران خارجی نیز باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌ شود تا همه ذینفعان به یک میزان سود دست یابند و باید سنجید که آیا همه اقشار جامعه می‌توانند در آن حضور داشته باشند؟

این استاد دانشگاه به تحلیل محیط فرهنگی_ اجتماعی برگزاری رویداد اشاره و اظهار کرد: این موضوع بیان می‌کند که محیط مذکور چه میزان از خرده‌فرهنگ‌ها و گروه‌های فرهنگی کشوری مثل ایران که اقوام مختلف دارد را دربرمی‌گیرد.

بهادری در ادامه افزود: باید دید که این رویداد از نظر فراغتی برای مردم چگونه است؟ آیا تقاضا را برای مردم بالا برده یا خیر؟

وی دیگر موضوع حائز اهمیت را تحلیل محیط فناوری برشمرد و اظهار کرد: چگونگی استفاده از شبکه‌های بین‌المللی به‌خصوص فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که چطور می‌توانیم از آن‌ها در معرفی رویداد بهره ببریم.

وی با اشاره به تحلیل محیط سرگرمی نیز اظهار کرد: این امر به این معناست که ما چگونه می‌توانیم فعالیت‌های هنری و ورزشی را در قالب رویداد معرفی کنیم.

مدیر کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران با تأکید بر اینکه دیگر موضوع توجه به نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها است، گفت: این تجزیه و تحلیل‌ها به ما کمک خواهد کرد تا در این خصوص برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم.

بهادری با عنوان اینکه تجزیه و تحلیل منابع داخلی که تجزیه و تحلیل منابع انسانی، فیزیکی و مالی را شامل می‌شود خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن همه موارد بعد از بازاریابی راهبردی می‌توان به‌دنبال روان‌شناسی جامعه هدف خود بود تا هدف‌گذاری کرده و جایگاه‌سازی رخ ‎دهد. در نظر گرفتن همه این موارد به معنای ویژندسازی است.

وی در خصوص روان‌شناسی جامعه هدف افزود: افراد با سبک زندگی متفاوت به‌دنبال برنامه‌های متفاوتی هستند پس در رویدادها لازم است سبک زندگی افراد مختلف مورد توجه قرار گیرد.

*لزوم توجه به حضور افراد با سنین مختلف

این استاد دانشگاه تأکید کرد: باید به سنین مختلف حاضر توجه داشت چراکه گاهی بچه‌ها نادیده گرفته می‌شوند در حالی که رویدادی موفق است که در کنار برگزاری به کودکان و نوجوانان نیز توجه داشته و محیطی برای آن‌ها نیز در نظر گرفته باشد.

بهادری با بیان اینکه گروه‌های مرجع نیز باید مورد توجه قرار گیرند، عنوان کرد: توجه به دانشگاه‌ها و مدارس تحت عنوان گروه‌های مرجع و ترغیب آن‌ها برای حمایت، کمک خواهد کرد تا افراد بیشتری در رویداد حضور داشته باشند.

وی با اشاره به رهبران عقیده افزود: افراد تحت عنوان شخصیت‌های هنری، ورزشی، رسانه‌ای یا سبلریتی‌های معروف نیز با حضور در رویدادها می‌توانند باعث علاقه‌مندی حضور بسیاری از مردم شوند. از ظرفیت افراد مطرح در این حوزه در کنار اینفلوئنسرها می‌توان استفاده کرد.

وی در ادامه توضیح داد: همچنین تقسیم‌بندی جغرافیایی و جمعیتی، تعیین محل برگزاری، جنسیت، گروه سنی، گروه شغلی و درآمدی، فرهنگی و تحصیلات از دیگر موضوعات مهم در این موضوع است.

این استاد دانشگاه در خصوص جایگاه‌‌سازی رویدادها بدان معنا که یک رویداد چگونه برگزار شود تا همواره در ذهن مخاطب بماند گفت: باید هر ساله در یک محل و بازه ‌زمانی مشخص برگزار شود. مثلاً جشنواره رنگ هند یا پرتاب گوجه اسپانیا که در دنیا مخاطب خاص خود را دارد در یک زمان مشخصی از سال برگزار می‌شود.

بهادری با تأکید بر اینکه ما باید به‌دنبال جایگاه‌سازی در ایران باشیم تا افراد به آن وابسته شوند، گفت: برای تحقق این امر باید تصویری از سوابق و رویداد را در ذهن مشتری ایجاد کنیم مثل مسابقات المپیک که در ذهن همه مردم جهان قرار گرفته است.

وی افزود: بهتر است متناسب با نوع رویداد از ظرفیت افراد کاریزماتیک، چهره‌های شناخته‌شده مانند چهره‌های برتر ورزشی، هنری و سینمایی و افراد محبوب در هر حوزه استفاده کرد.

این مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: رویداد باید متناسب با نوع آن طراحی شود تا بتواند اثربخش باشد. همچنین گروه اجرایی برگزارکننده حائز اهیمت هستند تا کیفیت کار را افزایش دهند.

بهادری کیفیت همراه با قیمت مناسب را از دیگر عوامل مهم در برگزاری رویدادها برشمرد و گفت: کیفیت در کنار قیمت مناسب سبب موفقیت و ماندگاری در ذهن مشتری و ویژندسازی خواهد شد.

وی افزود: هدف و کاربرد در رویدادها باید مشخص باشد. اگر مردم بدانند که هدف‌گذاری در رویداد برای آن‌ها مفید است به طور قطع از آن استقبال خواهند کرد.

وی خاطرنشان عنوان کرد: نوع رویداد، سطح و افتخارات مختلف آن اگر در ذهن افراد هک شده و مردم از حضور در آن‌ احساس خوشایندی داشته باشند، به طبع علاوه بر حضور دوباره در چنین برنامه‌هایی، آن را در شبکه‌‎های مجازی خود نیز به اشتراک خواهند گذاشت.

مدیر کارگروه ملی گردشگری و صنایع دستی پایدار بنیاد جهانی انرژی ایران، در پایان تأکید کرد: برای برگزاری موفق یک رویداد باید ذی‌نفعان را شناسایی کرده و به آن‌ها توجه لازم شود تا زنجیره تأمین درست عمل کند و کار به‌خوبی پیش رود.

با توجه به آنچه بیان شد برای برگزاری هر رویداد باید عوامل مختلف ازجمله زیرساخت لازم برای آن در نظر گرفته شود تا بتوان آن را در ذهن مخاطب ماندگار و هرساله از آن رویداد برای معرفی بهتر و درآمدزایی شهری استفاده کرد.

حال سؤال این است که آیا رویدادهای مختلفی که با موضوعات مختلف در استانی همچون همدان که قدمت دیرینه، آثار باستانی و طبیعت بکر در فصل‌های مختلف دارد، برگزار شده؛ مواردی که بیان شد برای آن‌ها در نظر گرفته شده؟ توانسته بین مردم خود شهر و سپس در سطح کشور برای خود جایگاهی ایجاد کند تا گردشگران آن رویداد را در تقویم سفر خود جای دهند؟

 

شناسه خبر 77037