شناسه خبر:77455
1402/10/3 12:46:04
برکات حضور مردمی در آیین‌های سیاسی و ملی به‌ویژه 9 دی

چرا حضور اجتماعی و سیاسی مهم است؟

بخش عمده‌ای از وقت مردم صرف امور شخصی می‌شود؛ مانند تلاش برای کسب روزی و امرار معاش خود و خانواده یا امر آموزش و تحصیل و سایر امور مثل تفریح و عبادت. همه این موارد مستلزم داشتن جامعه‌ای سالم و صالح بوده که تحصیل این امر مهم به عهده آحاد جامعه است. مردم در کنار امور شخصی باید در حرکات و فعالیت‌های اجتماعی خُرد و کلان هم مشارکت کنند تا جامعه‌ای سالم، پُرنشاط و در مسیر اصلاح و حق شکل گیرد. بی‌شک موفقیت در امور شخصی مثل موفقیت در اقتصاد و معیشت و یا تربیت فرزندان صالح و عاقبت‌به‌خیری فردی، مستلزم داشتن جامعه‌ای سالم و صالح است. نمی‌شود که فرد از فعالیت‌های اجتماعی گریزان باشد، اما انتظار نشاط اجتماعی و محیط سالم و دستیابی به اهداف متعالی را از جامعه پیرامونی خود داشته باشد.

ساختار سیاسی مذهبی کشور ما نیز طوری برنامه‌ریزی و طراحی شده است که زمینه حضور گسترده مردمی را در حد مطلوبی بالا برده و رهبران جامعه نیز مشتاق حضور مردم در حرکت‌های مردمی و دسته‌جمعی هستند. دعوت بزرگان و نهادهای حکومتی به حضور در انتخابات، راهپیمایی‌ها و تجمعات و مراسمات مختلف، نشان‌دهنده اشتیاق آنان به این کنشگری اجتماعی است.

حضور در آیین‌های فوق دارای برکات فردی و اجتماعی فراوانی است؛ ازجمله اینکه حس مفید بودن را در فرد به‌وجود می‌آورد و وی احساس می‌کند با این حضور، تأثیر مثبتی بر جامعه خود گذاشته است. او با حضور خود بر یک امر مثبت مفید تأکید کرده و توانسته بر آگاهی‌بخشی به جامعه، تأثیر مثبت بگذارد؛ قطعاً به‌خاطر این امر خداپسندانه، از ثواب و اجر معنوی نیز برخوردار شده، حضور در آیین‌های اجتماعی، یقیناً نوعی از حمایت از حق است و این واجب الهی که تولی و تبری نامیده می‌شود نیز به منصه عمل رسیده است. بی‌شک حضور در اجتماعات و حمایت از جبهه حق، موجب جلوگیری از وارد آمدن آسیب‌ به آیندگان، فرزندان و نسل‌های بعدی می‌شود و مسیر تکامل جامعه متعالی و خدایی را تکمیل کرده و در راه درست خود، تقویت می‌کند.

این حضور، آثار اجتماعی زیادی نیز دارد؛ ازجمله و از همه مهم‌تر، تقویت جبهه حق است. جبهه‌ای که برای به‌وجود آمدن و تقویت آن، هزینه‌های زیادی شده؛ از زمان خلقت انسان و بعثت پیامبران، جبهه حق شکل گرفته و امروز ما موظفیم در جهت تقویت آن، تلاش کنیم. همچنین آثار مثبتی که جبهه حق برجای گذاشته، با حضور مردم تقویت شده و توسعه پیدا می‌کند. اینکه دست خدا با جماعت است نیز مؤید همین مطلب است و هرچه اجتماعات و کنش‌های مردمی پُرشکوه باشد، انسجام ملی ارتقا می‌یابد.

به‌هرحال دشمنان با تمام توان خود به مقابله با ارزش‌های ملی ما برخاسته‌اند، پس ما هم باید با تمام توان به مقابله با آنان برخیزیم؛ هر یک نفر با حضور خود، بر انسجام و وفاق ملی می‌افزاید. بی‌شک آینده، استمرار امروز است و اصرار بر ارزش‌ها در اجتماعات فعلی، آینده را به نفع جبهه حق تثبیت و آینده فرزندانمان را نیز تضمین می‌کند؛ همچنین پایداری جبهه حق را برای نسل‌های بعد به ارمغان می‌آورد.

نکته آخر اینکه نسل نو و فرزندان نوپای جامعه که از گذشته شناخت کاملی ندارند نیز با حضور در آیین‌های سیاسی و ملی، همپای پدران و بزرگان خود ضمن دریافت دانش و بینش بیشتر، آمادگی پذیرش مسئولیت حمل پرچم حق را پیدا کرده، مسلح به سلاح ایمان شده و عزم راسخ در دفاع از جبهه حق پیدا خواهند کرد.

پس می‌بینیم که برکات حضور مردمی در آیین‌های سیاسی و ملی به چه میزان گسترده و اثربخش است و چقدر می‌تواند بر سرنوشت جامعه در حال و آینده اثرگذار باشد.

کشور ما طی چند روز آینده سالروز حماسه 9 دی را در پیش دارد؛ رخدادی که حاصل ده‌ها سال حضور حماسی مردمی در مناسبت‌های مختلف و در حمایت از جبهه حق بوده و بصیرتی که در مردم وجود داشت و موجب ناامیدی دشمنان و بدخواهان کشور شد. بی‌شک این آخرین توطئه دشمن نبود که با حضور آگاهانه مردم شکست خورد و آخرین حضور حماسی و سرنوشت‌ساز ملت نیز نخواهد بود.

بخشی از برکات حضور در این‌گونه آیین‌ها را شمردیم و در انتظار حضور میلیونی ایرانیان در سالروز حماسه 9 دی سال 1402 می‌نشینیم، به لطف خدا و همت مردم.

شناسه خبر 77455