شناسه خبر:77768
1402/10/10 13:42:58

رئیس کل دادگستری کردستان گفت: رسیدگی توأم با سرعت و دقت به پرونده‌های قضائی توسط قضات سبب رضایتمندی مردم می‌شود و این مهم باید در دستور کار باشد.

حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی روز شنبه در نشست با قضات دادگاه بدوی و دادسرای مرکز استان کردستان، بر لزوم توجه به حقوق عامه و دقت و دغدغه‌مندی قضات در رسیدگی به پرونده‌های اراضی ملی و منابع طبیعی استان تأکید کرد.

وی افزود: نظارت قضات دادسرا بر ضابطان عام و خاص ضروری است و باید تمامی قضات بر نحوه عملکرد مأموران انتظامی در خصوص دستورات جلب و بازرسی از منزل و مخفیگاه متهمان بسیار دقت و از تضییع حقوق آنان جلوگیری کنند.

رئیس کل دادگستری کردستان بر لزوم نگارش آرای قضائی با زبان ساده و عامه فهم توسط قضات تأکید کرد و ادامه داد: ارتقای معلومات قضائی قضات با تکیه بر مطالعه و آموزش، توجه به ادله و مستندات موجود در پرونده‌ها در کنار مشورت با همکاران قضائی قبل از صدور احکام، اتقان آرای قضائی را به‌دنبال خواهد داشت.

حجت‌الاسلام حسینی اضافه کرد: قضات باید قرارهای تامین متناسب با اتهام انتسابی صادر کنند و در این راستا محاکم نیز با حساسیت ویژه‌ای آرای قضائی را صادر نمایند تا عدالت به درستی اجرا شود.

وی بر لزوم رعایت سرعت و دقت به‌صورت توامان در رسیدگی به پرونده‌های قضائی تأکید کرد و گفت: پیگیری معطل ماندن پرونده‌ها در مرجع انتظامی، ارجاع پرونده‌ها به کارشناسان و پاسخ استعلامات از مراجع مربوطه و نیابت‌های قضائی مورد تأکید جدی دستگاه قضائی استان است و قضات باید با رعایت این موارد از اطاله دادرسی جلوگیری کنند.

رئیس کل دادگستری کردستان بیان کرد: استفاده موثر قضات از مجازات‌های جایگزین حبس با محوریت خدمات عمومی و آسیب‌های اجتماعی، سبب کاهش این گونه آسیب‌ها در جامعه می‌شود و همچنین قضات باید در موارد استحقاق از ارفاقات قانونی در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها استفاده کنند.

حجت‌الاسلام حسینی در ادامه ضمن تبریک فرا رسیدن یوم‌الله 9 دی، روز حماسه و بصیرت، افزود: نهم دی، روزی است که مردم با بصیرت ایران اسلامی نشان دادند دشمنان خود و انقلاب را به خوبی می‌شناسند و هرگز فریب حیله‌ها و نیرنگ‌های آنان را نمی‌خورند.

در این نشست، معاونان رئیس کل دادگستری استان کردستان گزارشی از عملکرد و اقدامات معاونت‌های تحت تصدی خود را ارائه دادند.

 

شناسه خبر 77768