شناسه خبر:77850
1402/10/12 11:54:45
طی 9 ماهه امسال رقم خورد؛

رشد 49 درصدی اقامت گردشگران در همدان

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: 110 هزار و 316 نفر اقامت طی 9 ماهه سال جاری در اقامتگاه‌های رسمی این استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 48.94 درصد رشد یافته است.

محسن معصوم‌علیزاده روز دوشنبه اظهار کرد: از این تعداد 26 هزار و 345 اقامت در هتل‌ها انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 23.88 درصدی روبه‌رو بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: در این مدت همچنین هفت هزار و 615 نفر اقامت در مجتمع‌های گردشگری ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.9 درصد رشد داشته و هشت هزار و 845 اقامت در میهمان‌پذیرها داشتیم که در این بخش نیز با رشد هشت درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل روبه‌رو هستیم.

این مقام مسئول همچنین ابراز کر: در این مدت هفت هزار و 919 اقامت در هتل‌آپارتمان‌ها با 7.18 درصد رشد و 47 هزار و 501 اقامت در خانه‌مسافر با 43.6 درصد رشد به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: همچنین هفت هزار و 938 اسکان در اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان همدان ثبت شده که 7.2 درصد رشد داشته است و نیز چهار هزار و 466 نفر اقامت در اقامتگاه‌های اضطراری با 1.98 درصد رشد ثبت شده است.

* رشد 35 درصدی اقامتگاه‌های بوم‌گردی همدان در دولت سیزدهم

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان گفت: تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان در دوران دولت سیزدهم 35 درصد رشد پیدا کرده است.

معصوم‌علیزاده افزود: درحال حاضر 27 اقامتگاه بوم‌گردی در استان همدان درحال بهره‌برداری هستند که هفت مورد از آن‌ها طی دو سال اخیر مورد افتتاح قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از سرمایه‌گذاری در حوزه بوم‌گردی‌ها استقبال و حمایت می‌کند، اظهار کرد: توجه به این مهم موجب رونق گردشگری، اشتغال‌آفرینی، پیشگیری از مهاجرت بی‌رویه به شهرها و تقویت معیشت روستاییان می‌شود.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان همچنین از رشد 21 درصدی تعداد دفاتر خدمات مسافرتی استان طی دو سال گذشته خبر داد و گفت: تعداد دفاتر خدمات مسافرتی به‌عنوان نخستین مکان ارائه خدمات گردشگری از 53 مورد به 64 مورد افزایش یافته است.

استان همدان دارای 27 اقامتگاه بوم‌گردی، 15 هتل و میهمان‌سرا، 14 میهمان‌پذیر، پنج مجتمع گردشگری، چهار هتل‌‌آپارتمان، هفت مرکز تفریحی‌ سرگرمی، یک متل، 64 دفتر خدمات مسافرتی، 16 مرکز پذیرایی بین‌ راهی و 17 سفره‌خانه سنتی در استان همدان فعال است.

* 336 فقره بازرسی از مراکز اقامتی همدان انجام شد

معاون گردشگری اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان نیز با اشاره به اینکه نظارت‌های جدی بر مراکز اقامتی استان وجود دارد، اظهار کرد: 336 مورد بازدید نظارتی از مراکز اقامتی همدان، 87 مورد بازدید نظارتی از دفاتر خدمات مسافرتی و 198 مورد بازدید نظارتی از رستوران‌ها و مراکز پذیرایی و بین راهی صورت گرفته است.

علی خاکسار افزود: در خلال این بازرسی‌ها 15 فقره تذکر شفاهی به هفت مرکز اقامتی، دو دفتر خدمات مسافرتی و 6 مرکز پذیرایی ارائه شد و همچنین یک مرکز اقامتی و چهار مرکز پذیرایی اخطار کتبی گرفتند.

وی ادامه داد: درنتیجه این بازدیدها چهار مرکز اقامتی، سه دفتر خدمات مسافرتی و سه مرکز پذیرایی به‌لحاظ حُسن عملکرد، تشویق شده‌اند.

* استان همدان دارای یک‌هزار و 850 اثر تاریخی، تفریحی و توریستی است

آرامگاه بوعلی‌سینا، آرامگاه باباطاهر، تپه هگمتانه و گنبد علویان، حمام حاج‌آقا تراب نهاوند، خانه لطفعلیان ملایر، خانه مسعودی و آرامگاه میررضی‌الدین آرتیمانی و بقعه حیقوق نبی (ع) از مهم‌ترین آثار تاریخی و باستانی این استان است که همه‌ساله مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

سنگ‌نوشته‌های گنجنامه، کلیساهای آنجلی و گریگوری، حمام قلعه، کاروان‌سرای صفوی، آب‌انبارها، خانه‌های قدیمی و باغ نظری در همدان از دیگر آثار تاریخی مورد توجه گردشگران است.

 

شناسه خبر 77850