شناسه خبر:77858
1402/10/12 12:07:34

سپهر غرب-گروه شهر: زیرساخت‌های شهری پیشرفته، توجه به بهداشت، سلامت، فرهنگ و محیط زیست از جمله معیارهای انتخاب یک شهر برای داشتن زندگی باکیفیت است. سیدنی، زوریخ، اوزاکا و وین به عنوان بهترین شهرهای جهان از نظر کیفیت زندگی شناخته می‌شوند.

هرسال پایش‌هایی از سمت مراکز مربوط به بررسی کیفیت زندگی در شهرهای مختلف جهان انجام می‌شود تا فهرستی از بهترین شهرهای جهان تهیه شود.

برای این انتخاب‌ها، معیارهای گوناگونی از جمله زیرساخت‌های شهری، کیفیت مراقبت‌های بهداشتی، امکانات آموزشی، وقایع فرهنگی و به طور کلی داشتن حس خوب در زندگی در نظر گرفته می‌شود. در ادامه با بعضی از این شهرها و امکانات آنها آشنا می‌شویم.

***وین بهترین شهر جهان برای زندگی

دلایل بسیاری وجود دارد که وین برای سال‌های پی‌درپی در صدر فهرست بهترین شهرهای جهان قرار گرفته است. اول اینکه مخارج زندگی در این شهر بسیار پایین است. هزینه‌هایی شامل کرایه آپارتمان، مواد غذایی، رستوران‌ها و صورت‌حساب‌ها به طور کلی بسیار پایین‌تر از سایر شهرهاست.

دلیل بعدی احساس امنیت بالا برای زندگی در این شهر است. زندگی شبانه در این شهر و قدم زدن در خیابان‌ها بسیار امن است و به ندرت دعوا، رفتار ضد اجتماعی یا احساس خطر از جرایم خیابانی در هر زمانی از روز مشاهده می‌شود.

سیستم حمل‌ونقل مقرون‌به‌صرفه یکی دیگر از دلایلی است که کیفیت زندگی در وین را افزایش می‌دهد، با داشتن یک کارت حمل‌ونقل سالانه می‌توان سفرهای ارزانی در سطح شهر داشت. علاوه بر ارزان بودن، طراحی سیستم حمل‌ونقل بسیار کارآمد است و امکان سفر بین نقاط مختلف از شهر را در کمترین زمان ممکن می‌سازد.

تمیزی و زیبایی این شهر بسیار قابل توجه است. خیابان‌ها، مترو، ساختمان‌های عمومی، نماها و تقریباً هر چیزی در شهر در شرایط بسیار عالی نگه داشته می‌شود و کارگران و مأموران نظافت به تمیز نگه داشتن شهر خود افتخار می‌کنند.

یکی دیگر از مزایای زندگی در وین مسیرهای ارتباطی فوق‌العاده با دیگر شهرها است که به راحتی و از طریق خدمات قطار ملی و همچنین اتوبوس‌ها امکان رفتن به مقاصد مختلف مهیا است. همچنین پروازهای بسیار زیادی به نقاط مختلف جهان وجود دارد و به طور کلی خدمات با کیفیت بسیار خوب و مقرون به صرفه ارائه می‌دهد.

در نهایت برای مسافران و اهالی این شهر فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی زیادی برای انجام دادن وجود دارد، مردم می‌توانند علاوه بر بازدید از جاذبه‌های گردشگری، به فعالیت در پارک‌های سطح شهر، مناطق آبگرم شگفت‌انگیز، مسیرهای پیاده‌روی و استخرهای روباز مشغول شوند.

***دلایلی برای داشتن زندگی شگفت‌انگیز در سیدنی

سواحل زیبا، مناظر طبیعی باورنکردنی، زندگی شبانه پر رونق بخشی از دلایل شگفت‌انگیز بی‌شماری است که برای زندگی و تحصیل در سیدنی وجود دارد.

این شهر استرالیایی تعدادی از بهترین مؤسسات آموزشی و برترین دانشگاه‌های جهان را دارد که مرتباً در رتبه‌بندی جهانی در بین 200 دانشگاه برتر قرار می‌گیرند. همچنین چندین مؤسسه آموزش فنی و تکمیلی و فنی حرفه‌ای دارد که طیف گسترده‌ای از دوره‌های عمدتاً حرفه‌ای را برای ورود به بازار کار ارائه می‌دهند و برای یافتن دوره یا مدرک مناسب برای مطابقت با نیازهای یادگیری، نیازی به جستجوی طولانی نیست. وفور این کلاس‌های مهارتی، شانس استخدام و اشتغال را نیز در این شهر استرالیایی افزایش داده است.

دلیل دیگر برای زندگی در سیدنی مکان‌های دیدنی آن از آثار تاریخی گرفته تا مکان‌های تفریحی و مناظری خیره‌کننده در باغ‌ها و فضاهای آموزشی است. خانه اپرای سیدنی، پل بندرگاه سیدنی و موزه‌های متنوع که بسیاری از آنها در فاصله چند قدمی مؤسسات آموزشی هستند، محیطی لذت‌بخش برای تحصیل در این شهر می‌سازند.

فرهنگ پر جنب‌وجوش سیدنی، فعالیت‌های سرگرم‌کننده بسیاری را برای ساکنان از قدم زدن در پارک‌های پررونق شهر و کافه‌ها گرفته تا شرکت در رویدادهای فرهنگی هیجان‌انگیز مانند بازارها، نمایشگاه‌های هنری یا نمایش آتش بازی که بیشتر آنها رایگان هستند، فراهم می‌کند.

این شهر بزرگ خود یک مرکز حمل‌ونقل کاملاً فعال و پویا است زیرا همه اتوبوس‌ها، قطارها و قایق‌ها در شهر و بین مکان‌های تفریحی کوهستانی حومه شهر همواره در حال خدمات‌رسانی هستند. به طور کلی، خدمات قطار، اتوبوس و کشتی سیدنی به طور منظم و تا اواخر شب کار می‌کنند و برنامه‌ریزی برای یک سفر مطمئن از طریق برنامه‌های هوشمند تلفن همراه صورت می‌گیرد. تاکسی‌های مسافرتی روزانه، هفتگی و آخر هفته هم در این شهر هستند که بدون توجه به تعداد سفر و فقط بر اساس زمان سفر از مسافرین هزینه معینی را در آن روز، هفته یا آخر هفته دریافت می‌کنند.

سیدنی میزبان جمعیت بزرگی از فرهنگ‌های مختلف از جمله کره‌ای، ژاپنی، هندی، اروپایی، خاورمیانه‌ای و مالزیایی است و همین امر باعث برپایی طیف وسیعی از غذاخوری‌های چندفرهنگی، رویدادها و جشنواره‌های سالانه می‌شود که نتیجه آن افزایش شور و نشاط زندگی در شهر است.

از دلایل دیگر شگفت‌انگیز بودن سیدنی فرصت‌های شغلی فراوان است. این شهر مرکز اقتصادی استرالیا است و بیش از 40 درصد از 500 شرکت برتر استرالیا، 90 درصد بانک‌های بین‌المللی، 60 درصد از شرکت‌های اطلاعات و ارتباطات و فناوری و 50 درصد از شرکت‌های خدمات حرفه‌ای جهانی در این شهر دفتر مرکزی یا محلی دارند. بسیاری از سازمان‌های مستقر در سیدنی فعالانه به دنبال داوطلبان دانشجو می‌گردند و میزبان جلسات مکرر جامعه دانشجویی سیدنی، گردهمایی‌ها و رویدادهای دانشجویی بین‌المللی هستند.

یکی از ویژگی‌های اصلی این شهر توجه جدی به مسئله پایداری است به‌طوری‌که در سال 2022 بر اساس شاخص پایداری آسیا و اقیانوسیه، در رتبه دوم در منطقه آسیا-اقیانوسیه و رتبه اول در استرالیا قرار گرفت. تحقیقات نشان می‌دهد که سیدنی در تعداد فضاهای سبز موجود و تعداد ساختمان‌های تجاری دارای رتبه سبز است که منجر به کاهش اثرات بالقوه زیست‌محیطی، کاهش مصرف انرژی، آب و منابع می‌شود.

سیدنی یکی از بی‌خطرترین شهرهای استرالیاست که در سال 2021 به عنوان چهارمین شهر امن جهان شناخته شد. مقامات سیستم آموزشی نیز اقدامات قابل توجهی را از جمله نظارت تصویری 24 ساعته، استقرار تیم‌های امنیتی و فوریت‌های پزشکی در اطراف محوطه‌های آموزشی برای اطمینان از ایمنی دانش‌آموزان خود انجام می‌دهند.

***زوریخ مکانی عالی برای زندگی، کار و آموزش فرزندان

زوریخ مرتباً در نمودارهای کیفیت زندگی در اروپا و فراتر از آن رتبه اول را دارد. این شهر درآمدهای شغلی بسیار بالا، مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت، نرخ جرم و جنایت پایین و دسترسی آسان به انبوهی از فعالیت‌های بهداشتی و تفریحی را ارائه می‌دهد.

با اینکه زوریخ در رتبه‌بندی «گران‌ترین» شهر جهان نیز قرار دارد اما اگر از یک محلی بپرسید به احتمال زیاد می‌گوید هزینه زندگی بیش از حد اغراق شده است.

این شهر یکی از آگاه‌ترین شهرهای اروپا به محیط زیست است. در سال 2021 در شاخص پایدارپذیری مقاصد جهانی امتیاز 78.6 درصد را کسب کرد و در جایگاه هشتم قرار گرفت. رویکرد پایداری زیست‌محیطی جامع آن با استراتژی‌ها و ابتکارات در تمام جنبه‌های زندگی زوریخ به ویژه در نظافت و بهداشت شهر و در سیستم حمل‌ونقل عمومی غیرقابل انکار است.

یکی از اولین چیزهایی که مردم هنگام ورود به زوریخ متوجه می‌شوند تمیز بودن شهر است و مشابه آن به سختی در سراسر جهان یافت می‌شود و این موضوع تا حد زیادی به دلیل سرمایه‌گذاری کشور سوئیس در بهداشت جهانی است. میزان سرمایه‌گذاری در سال برای جمع‌آوری کیسه‌های زباله و پاک‌سازی جاده‌ها و مسیرهای پیاده‌روی بیش از 200 میلیون فرانک در سال تخمین زده می‌شود. البته ساکنان محلی نیز سهم خود را در بازیافت و دفع زباله و به طور کلی مرتب بودن انجام می‌دهند. سیستم آموزشی نیز در زوریخ شهرت بسیار بالایی دارد زیرا تعداد زیادی مدرسه دولتی در این منطقه وجود دارد که معمولاً به زبان آلمانی سوئیسی و البته انگلیسی تدریس می‌شوند.

طراحی سیستم حمل‌ونقل عمومی در این شهر به صورتی است که نه‌تنها نقطه کانونی برای همه مشاغل باشد بلکه کاملاً ایمن، سازگار با محیط زیست و بسیار کارآمد باشد. تعداد پارکینگ در مرکز شهر بسیار کم است و به همین دلیل بیشتر مردم از قطارهای سبک برقی، تراموا و اتوبوس برای رسیدن به مرکز شهر استفاده می‌کنند. در واقع، خودروها تنها حدود 28 درصد از ترافیک ورودی شهر را تشکیل می‌دهند که به‌طور قابل‌توجهی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. در حال حاضر شهرداری سوئیس با رتبه 85 درصدی در شاخص پایداری مقصد جهانی، تقریباً 79.51 متر مربع فضای سبز کلی برای هر نفر دارد.

احیای جنگل‌ها در زمان‌های اخیر مورد توجه مردم زوریخ بوده است، به طوری‌که از مناطق جنگلی وسیع آن اغلب به عنوان "ریه‌های سبز" شهر یاد می‌شود. بسیاری از پارک‌های اصلی این شهر نیز در سواحل زیبای دریاچه زوریخ قرار دارند؛ همه این موارد زوریخ را تبدیل به یک شهر سبز کرده است.

روزهای طولانی آن را به مکانی محبوب برای مردم محلی و گردشگران تبدیل کرده است. اگرچه رسیدن به شناخته‌شده‌ترین کوه‌های سوئیس از زوریخ چند ساعت طول می‌کشد، اما در فاصله 30 دقیقه‌ای از شهر، مناطق کوهستانی زیبای فراوانی وجود دارد. کوه‌های سرسبز و پوشیده از برف سفید زوریخ و همچنین گردش در فضاهای باز شهری بخش مهمی‌از زندگی شهروندان است.

***به جای توکیو در اوزاکا زندگی کنید

هرچند توکیو با اختلاف زیادی بزرگترین شهر ژاپن است و همه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند اما اوزاکا به عنوان سومین شهر پرجمعیت ژاپن، فرهنگی بسیار متمایز از توکیو (و گاهی اوقات از بقیه ژاپن) دارد و می‌تواند جذابیت‌های منحصر به فردی برای جذب مردم داشته باشد.

اوزاکا در حالی که یک شهر بسیار بزرگ است، می‌تواند از هر نظر جایگزین مناسبی برای توکیو باشد. این شهر با جمعیت حدود 2.7 میلیون نفر در لیست‌های مختلف شهرهای قابل زندگی در رده‌های بالا و اغلب بالاتر از توکیو قرار می‌گیرد که دلیل آن زیرساخت‌های عالی و امکانات مراقبت‌های بهداشتی شهر است. مراکز خرید بسیار بزرگی وجود دارند که علاوه بر مرکز شهر در سراسر اوزاکا پراکنده شده‌اند و هر کدام دارای ویژگی متمایز و ویژه هستند. مانند توکیو، اوزاکا نیز یک سیستم حمل‌ونقل عمومی‌کامل و بسیار دقیق شامل مترو و اتوبوس دارد و به دلیل نظم بالای خدمات‌رسانی رسیدن به هر نقطه از شهر بسیار راحت است.

بیشتر مردم، حتی مسافران درباره اوزاکا نظرات مشترکی را ابراز می‌کنند: «مردم نسبت به توکیو کمی‌آرام‌تر هستند. ساکنین این محل عاشق شوخی کردن و خندیدن هستند و به‌طورکلی از صحبت کردن با شما حتی اگر یک خارجی باشید دریغ نمی‌کنند. زندگی شبانه در این شهر بسیار رایج است و منظره آن در شب شگفت‌انگیز است.»

هزینه زندگی در اوزاکا از نظر اجاره و خدمات آب‌وبرق بسیار کمتر از توکیو است. البته مناطق گران‌تر و ارزان‌تری نیز وجود دارد، اما بهرحال یافتن مسکن در این شهر بسیار راحت است. هزینه‌های تهیه غذا نیز نسبت به توکیو معقول‌تر است، به ویژه غذا خوردن در بیرون، چرا که این شهر مدت‌هاست عنوان مرکز نان کشور را دارد و به‌خاطر موقعیت بندری خود، توزیع غذا به سراسر کشور از این شهر انجام می‌شود. تقریباً هر نوع غذای ژاپنی یا غیرژاپنی با کیفیت عالی و قیمت بسیار مناسب در این شهر پیدا می‌شود و مقصد لذیذی برای گردشگران سراسر جهان است.

دسترسی آسان به شهرها و استان‌های اطراف بهترین نکته در مورد زندگی در این شهر است. اینکه بتوان با یک سفر یک روزه به شهرهایی با ویژگی‌های متمایز دسترسی داشت محبوبیت این شهر را برای افرادی که عاشق سفر هستند چند برابر می‌کند. در حالی که خود شهر اوزاکا از نظر فضای سبز و پارک‌های داخل شهر کمی از توکیو عقب است، اما دسترسی نسبتاً آسانی به طبیعت در مناطق شمالی آن وجود دارد و با استفاده از قطار می‌توان در کمتر از یک ساعت به جنگل و کوه دسترسی داشت.

 

شناسه خبر 77858