سپهرغرب-گروه اندیشه:از بانوانی که چشم انتظار آمدن امام زمان (عج) هستند، انتظار میرود الگوی نجابت و حیا و پاکی باشند و از آنان که خود را شیعه زهرا(س) و امت محمد(ص) میدانند، انتظار است حجاب و عفاف را رعایت کنند وگرنه نمیتوانند رضای خدا و رسول(ص) و امام زمان(عج) را کسب کنند.
حضرت حجت(عج) در ادامه فرازهای نورانی این دعا بیان میکنند: «وَ عَلَی النِّسَاءِ بِالْحَیَاءِ وَ الْعِفَّه؛ بر زنان حیا و عفت عنایت کن»
زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه، نقشی مهم و بی بدیل در فلاح و صلاح آن دارند لذا بتبع، سبکی که آنها برای زندگی برمی گزینند و ارزشهایی که به تناسب آنها فکر و عمل میکنند، نیز در حرکت جامعه به سوی سعادت یا شقاوت تاثیرگذار است. در این میان زنان برای آنکه نقش مادری و همسری را در جامعه به درستی ایفا کنند باید به سلاحهایی مجهز شوند که از مهمترین آنها «حیا و عفاف» است.
در آیات قرآن بر این خصیصه تاکید و برکات و آثار فراوانی برای آن ذکر شده است. چنان که خدای متعال در آیه 25 سوره مبارکه قصص به وقار و حیای دختران شعیب اشاره میکند و میفرماید: «فَجَاءَتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِی عَلَی اسْتِحْیَاءٍ قَالَتْ إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ مَا سَقَیْتَ لَنَا… (موسی هنوز لب از دعا نبسته بود که دید) یکی از آن دو دختر که با کمال (و قار و) حیا راه میرفت، باز آمد و گفت: پدرم از تو دعوت میکند تا در عوض سقایت و سیراب کردن گوسفندان ما به تو پاداشی دهد...».
علاوه بر این، در آموزههای روایی نسبت به این صفت توصیه و اشاره بسیار است، امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «حیا از ایمان است و ایمان در بهشت است (پس شخص با ایمان با حیاء در بهشت است)»(1)
همچنین از آن حضرت(ع) است که: «حیاء و ایمان در یک رشته و همدوش همند چون یکی از آن دو رفت دیگری هم میرود»(2)
در این میان زنان به دلیل نقش مهمی که در سلامت جامعه دارند، آراستگی شان به صفت حیاء از اهمیت بیشتری برخوردار است چنان که امام صادق(ع) فرمودند: «اگر چه تفاوتی بین زن و مرد در مزین شدن به آن نیست اما بر زنان نیکوتر است»(3).
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب «امام مهدی(عج)؛ موجود موعود» و در شرح این فراز از دعای «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَهِ…» مینویسد: «زنها بخشی مهم از جامعه اسلامی اند از آن رو که سهمی درخور از آرامش و امنیت روانی جامعه وامدار نقش بی نظیر زنان است؛ نیز صلاح نسل امروز و سداد نسل فردا در گرو صلاح و سداد آنها است. آفت بزرگی که میتواند مانع کارکرد اساسی و ثمربخش این بخش از اجتماع شود و آنان را که قادرند عامل سعادت فرد و جامعه باشند به ابزار انحطاط خویش و جامعه شان بدل کند، همانا فقدان صفتهایی است که امام عصر (عج) آنها را بایسته زنان امّت مهدوی میداند و آراستگی به آن صفات را از درگاه عزّ ربوبی برایشان درخواست میکند:
أ.حیاء: حیا به معنای مراقبت از نفس در برابر هر نوع آلودگی و زشتی و عیب است. بانوان منتظر، امانتداران مظهریت اسمای جمالی خداوندند. آنان باید این امانت الهی را پاس دارند و خویش را در برابر وسوسههای شیاطین ظاهری و باطنی که میکوشند تا با شکستن حریم شرع، عقل و اخلاق، این امانت بزرگ الهی را ضایع کنند، حفظ و مراقبت کنند تا به دام شیطان نیفتند، که هر سخن یا عمل بر خلاف موازین آموزههای ناب قرآن و عترت، به منقصت، کدورت و تاریکی جان انسان میانجامد و از دامهای شیطان به شمار میآید: و علی النساء بالحیاء.
ب. عفت: بانوان منتظرِ آخرین حجت خداوند (عج) پاسدار حریم عفت اند. حفظ عفت، یعنی نگهداشتن نفس از تمایلات و شهوات نفسانی، فضیلت والای بانوان اهل انتظار است. بسا که جاهلیت مدرن روزگار ما تمایلات و هواهای نفسانی را دامن بزنند و شهوات را برای انسان زینت دهند؛ اما بر بانوان منتظر شایسته است که با نگهبانی از حریم عفت خویش زمینه اعتلای روح خویش را فراهم آورند و از پیروی وسوسههای نفسانی و شیطانی احتراز کنند و هیچ زینتی را برون از حوزه جانشان و هیچ افتخاری را برتر از حفظ گوهر الهی وجودشان نشناسند: و العفه.
بنابر آنچه بیان شد زنان در جامعه منتظر و زمینه ساز وظایفی دارند که غفلت از آنها هم خودشان و هم مسیر انتظار را دچار آسیبهای جبران ناپذیر خواهد کرد.
زنان باید بدانند وقتی حریم عفاف را مراعات نمیکنند و حجاب خود را درست نمیکنند، جوانان را به دنبال گناه میکشند. بی حجابان، «حشره مزاحمت» جمع میکنند، ولی افراد با حجاب در دژ و حصار عفاف و حیا و حجاب، مصون از تعرض نگاههای هوس آلودند. این که حضرت فاطمه (س) در پاسخ سوال حضرت رسول خدا(ص) که پرسیدند: «چه چیز برای زن بهتر است؟»، عرض کردند: «اَن لا تَری رَجلا و لا یَراهُ رَجُل»(4) تاکیدی بر حاکمسازی حیا و عفاف بر روابط زن و مرد است. نه اینکه زن اصلاً از خانه بیرون نیاید بلکه تا میشود این دیدارها کاهش یابد، چون زمینه ساز وسوسههای شیطانی است.
قرآن میفرماید: «زنان در سخن گفتن با مردان نامحرم، نرم و با ناز و کرشمه سخن نگویند، چون دلهای بیمار را به طمع میافکند» (5) از این رو، هر نوع شوخی و مزاح و اختلاط با نامحرم و رفتارهای جلب کننده نظرها و آرایش و عطر و کفش و لباس تحریکآمیز، حرام و ممنوع است. اگر به سلامت جامعه میاندیشیم این حریمها را هم باید مراعات کنیم.
از بانوانی که چشم انتظار آمدن امام زمان(عج) هستند، انتظار میرود الگوی نجابت و حیا و پاکی باشند و از آنان که خود را شیعه زهرا(س) و امت محمد(ص) میدانند، انتظار است حجاب و عفاف را رعایت کنند وگرنه رضای خدا و رسول و امام زمان(عج) را نمیتوانند کسب کنند.
پی نوشتها: 1-الکافی، ج2، ص106، باب الحیاء؛ 2- الکافی، ج2، ص106؛ 3- إرشاد القلوب إلی الصواب، ج1، ص: 193؛ 4-بحارالانوار؛ 5-احزاب، آیه 32.
شناسه خبر 78264