شناسه خبر:78446
1402/10/26 09:28:16

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه از تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی در استان خبر داد.

شهرام کرمی 25 دی در نشست پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی، با بیان اینکه در برهه حساس کنونی مسأله انتخابات موضوع حیاتی کشور است، اظهارکرد: در مقطع حساس کنونی و با وجود هجمه تبلیغات سوء و همه جانبه دشمنان، انتخابات امسال از حساسیت ویژه‌ای نسبت به انتخابات دوره‌های گذشته برخوردار است و باید از تمام توان خود برای برگزاری انتخاباتی پرشور و سالم استفاده کنیم.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم سلامت انتخابات و ایجاد شرایط برای حضور حداکثری مردم، گفت: همه وظیفه داریم برای تحقق این شرایط تلاش کنیم.

رئیس کل دادگستری استان با تأکید بر لزوم پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی افزود: در بحث جرائم انتخاباتی بهترین راهکار، پیشگیری است. البته در صورت وقوع جرائم قطعا برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به قانون جدید و اصلاحی انتخابات تصریح کرد: طبق این قانون، ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی در سطح ملی و استانی تشکیل شده که ریاست آن در استانها برعهده رئیس کل دادگستری و دبیر آن معاونت پیشگیری از وقوع جرم است.

کرمی در ادامه با اشاره به آسیب‌های جدی در حوزه انتخابات گفت: یکی از مهمترین تهدیدات و آسیب‌های جدی مربوط به حوزه فضای مجازی است، لذا رصد، پایش، شناسایی و گزارش تخلفات در این حوزه و برخورد با متخلفین و مجرمین لازم است.

وی یادآور شد: تمامی مجریان، دست اندرکاران و مدیران دستگاه‌ها و نهادها به خصوص نهادهای حمایتی باید اصل بی طرفی در برگزاری انتخابات را رعایت کنند و در این خصوص مراقبت و توجیه شوند.

رئیس کل دادگستری کرمانشاه خاطرنشان کرد: در حوزه‌های قضایی شهرستانها، دادسراها و محاکم تجدید نظر استان شعبه ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی مشخص شده تا اگر در جایی جرمی اتفاق بیفتد، طبق قانون رسیدگی شود.

نیکزاد عباسی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری و دبیر ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی استان کرمانشاه نیز در این نشست گفت: موظف هستیم انتخابات را بر اساس چهار راهبرد امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت که رهبر انقلاب فرمودند برگزار کنیم و بر همه ما لازم است در چارچوب تحقق این موارد تلاش کنیم.

عباسی افزود: از زمان تشکیل این ستاد تاکنون هشت جلسه و 28 مصوبه استانی و 25 جلسه و 114 مصوبه در شهرستانها داشتیم که بیشترین جلسات و مصوبات را شهرستان دالاهو و کمترین را شهرستان صحنه داشته است.

وی یادآور شد: در این جلسات بر ظرفیت مهم بزرگان و متنفذین، اقدامات پیشگیرانه در خصوص خرید و فروش آرا، توجیه و ارشاد مسئولین در خودداری از طرفداری جناح خاص و انسجام و هماهنگی نهادهای امنیتی تأکید شده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها کرمانشاه تاکنون در موضوع پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی یکی از استانهای موفق بوده است.

رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه نیز در این نشست سلامت و امنیت انتخابات را ضروری دانست و گفت: یکی از مهمترین اقدامات دشمن، زیر سوال بردن انتخابات، شائبه تقلب در انتخابات، اعتماد زدایی از حاکمیت، اتهام به نظام و طرح موضوع نادرست مهندسی انتخابات می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مفید افزود: موضوعات مهمی از جمله ساماندهی فضای مجازی و برخورد جدی با جرایم انتخاباتی و علنی کردن آن، آموزش و توجیه عوامل نظارتی جهت تامین سلامت انتخابات و رعایت اصل بیطرفی نهادهای حمایتی از طریق رصد، پایش و توجیه این نهادها جهت انتخاباتی پرشور لازم می‌باشد.

 

شناسه خبر 78446