شناسه خبر:79375
1402/11/23 11:10:34

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ظرفیت زیرساخت‌ استقرار واحدهای فناور در استان کردستان با افتتاح‌ مراکز رشد فناوری در سنندج و مریوان، 2 برابر شد.

سجاد محمدعلی‌نژاد روز شنبه در جمع خبرنگاران در سنندج اظهار کرد: پارک علم و فناوری کردستان در حال نزدیک شدن به پارکهای سطح 2 است و برای این مرحله باید زمینهای استقرار واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان فراهم شده یا مجموعه‌هایی برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان و واحد‌های فناور ایجاد و امکان ساخت و ساز داشته باشد تا خط تولید آنان فعال شود.

وی ادامه داد: گام بعدی که برنامه‌ریزی شده در حال اضافه شدن 2 قطعه از زمینهای سنندج به این ظرفیت هستیم که می‌تواند مجتمع‌های کارگاهی را برای محل‌های استقرار و خطوط تولید اولیه واحدهای فناور مستقر، فراهم کند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: این مهم ظرفیت نخبگانی و ایده‌های سطح استان را توسعه می‌دهد و در کنار آن مقدمه توسعه اشتغال پایدار در استان فراهم می‌شود، ضمن اینکه برنامه ریزی خوبی در پارک علم و فناوری استان شده و ما سعی می‌کنیم با توجه به قول‌های استانداری، از ظرفیت ملی برای تامین اراضی پارک استفاده کنیم.

محمدعلی‌نژاد با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های اولیه و موقعیت‌های قدیمی مقدمه همان کمک هاست، اضافه کرد: هر کدام از واحدها در پارک یا در شهرستان‌ها در مراکز رشد، ایده خود را ارائه کنند و در صورتیکه به مرحله تولید محصول برسند و شرکت تشکیل دهند، تسهیلات برای ایجاد اشتغال و سرمایه درگردش در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی گفت: شرکت‌هایی که در پارک علم و فناوری مستقر هستند، می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی استفاده کنند و شرکت‌های بزرگ هم در صورتیکه ظرفیت‌های تحقیق و توسعه را به پارک بیاورند، براساس قانون جهش تولید از معافیت‌های مرتبط و اعتبار مالیاتی بهره‌مند می‌شوند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: سیاست ما در مورد پارک‌های استانی، تقویت کننده ظرفیت‌ها و صنایع بومی و توسعه اشتغال براساس ظرفیت‌ها و آمایش‌های سرزمینی است.

محمدعلی‌نژاد تاکید کرد: هر یک از پارک‌های استانی با هدف تقویت و ایجاد زنجیره ارزش راهبردی، یک موضوعی انتخاب می‌کنند و براساس آن پذیرش‌ها و تسهیلات در اختیارشان قرار می‌دهیم که به تکمیل زنجیره محصول در استان و ایجاد اشتغال‌های جانبی کمک کند.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که دنبال می‌کنیم همین زنجیره ارزش است؛ در صورتیکه در کردستان هم نهایی شود این خودش مقدمه توسعه اشتغال و توسعه واحدهای فناور در استان است که از ظرفیت‌های موجود در کشور برای این موضوع استفاده می‌کنیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، روسای پارک‌های علم و فناوری را فرماندهان جریان اقتصادی دانش‌بنیان دانست و اضافه کرد: در جامعه فناوری کشور، نگاه آن است که ما به یک زیست بوم نباید محدود شویم چراکه امروزه تمامی عناصر برای اثرگذاری و جریان‌سازی باید روح حاکم نوآوری و فناوری در آن حضور داشته باشد.

وی گفت: باید یک نقشه جامع و هدفمند نسبت به نیازهای فناورانه کشور و خلق آن داشته باشیم؛ بخش عمده توسعه فناوری موجود با پذیرش شرکت‌ها در پارک‌های علم و فناوری محقق می‌شود ولی باید این امر نظام‌مند شده تا با اتصال به این نقشه، جریان اقتصادی محقق شود.

محمدعلی نژاد، تکمیل زنجیره ارزش راهبردی استان در پارک‌های علم و فناوری با حمایت استانداری‌های سراسر کشور را مهم ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه نیازمند به بررسی ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در هر استان به منظور برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌مندی جوامع محلی از عواید طرح سرمایه‌گذاری و تحقق توسعه پایدار منطقه‌ای، ضرورت تکمیل حلقه‌های زنجیره ارزش و زنجیره تأمین با مزیت رقابتی پایدار هستیم.

وی ادامه داد: تهیه بانک اطلاعاتی و لیست جامع زنجیره/ صنعت اولویت‌دار پیشنهادی استان‌های کشور وفق ظرفیت نخبگانی منطقه جغرافیایی و سند آمایش سرزمین و همچنین راه‌اندازی دبیرخانه‌های ملی کارگروه «طرح توسعه زنجیره ارزش راهبردی استان» در پارک‌های علم و فناوری دنبال می‌شود.

 

شناسه خبر 79375