سپهرغرب، گروه تیک: یک روزنامهنگار پیشکسوت گفت: در رویدادهای مختلف شاهد فعالیت بههنگام شبکههای اجتماعی و رسانههای فارسیزبان خارجی هستیم. اما رسانههای ما کنشگر نیستند بلکه واکنشی هستند.
فریدون صدیقی در آستانه برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه مطبوعات ایران درباره ارزیابی خود از وضعیت رسانههای کشور گفت: کارکرد ثمربخش هر رسانهای در گرو وجود مخاطب است، این در مورد انواع رسانههای چاپی و برخط نیز صدق میکند. صرف نشر به منزله حضور رسانه محسوب نمیشود و ارتباط تنگاتنگی میان کارکرد رسانه با داشتن مخاطب یا فقدان آن وجود دارد.وی افزود: اگر روزنامههای ما در شرایط کنونی، مخاطب لازم، کافی و ثمربخش را ندارند که اقتصاد آنها را حفظ کند& لزوماً به طور کامل به دلیل حضور رسانههای مجازی نیست، بلکه به طور قطع و یقین فضای زیست رسانهها عامل عمده و مؤثر بر شرایط فعلی یک روزنامه است. چرا که باید فرصت و مجال ورود به موضوعات متعدد و متنوعی که به پرسشهای مخاطب پاسخ میدهد، فراهم باشد. نحوه ساخت و پرداخت رسانه به مسایل عامل مهمی در پاسخگویی به نیاز مخاطب است. وقتی رسانه فرصت ارائه موضوعات مهم جامعه را داشته باشد لازم است در فضا و فرصت مناسب به درستی به مسائل بپردازد و ساخت و پرداخت عنصر مهم در فعالیت حرفهای رسانه است و خطوط قرمز فعالیت رسانهها نشر آزاد را محدود و حداقلی کرده است.
اینروزنامهنگار پیشکسوت در ادامه گفت: اگر روزنامههای ما جایگاه پیشین خود را از دست دادهاند به آن معنا نیست که این جایگاه توسط سایتها و خبرگزاریها به دست آمده و آنها هم اکنون از موقعیت بالنده و خوبی برخوردارند بلکه اکثر سایتها و خبرگزاریها وابسته به نهادهای دولتی هستند و آنها نیز همان ملاحظات ویژه دیگر رسانهها را اعمال میکنند البته به جز معدود سایتهای تخصصی عموم رسانهها در این شرایط قرار دارند. رسانه کارکرد مشخصی دارد که شامل اطلاعرسانی، تحلیل رویدادها و سرگرمی است و مادامی که کارکردهای خود را حفظ کند میتواند جایگاه خود را حفظ کند و در حال حاضر به زعم من اطلاعرسانی به هنگام و دانشافزایی جامع و مانع در رسانهها نداریم حتی رسانهها نمیتوانند وظیفه سرگرم کردن مخاطب را هم ایفا کنند هر چند در این رابطه تا حدودی بین رسانههای موجود شاید وجه قالب روزنامههای ورزشی کارکرد سرگرمی دارند.
صدیقی گفت: رسانههای ما در حال حاضر کنشگر نیستند؛ بلکه واکنشی هستند و در رویدادهای مختلف شاهد اطلاعرسانی به هنگام و تفسیر و تحلیل رویدادها از سوی شبکههای اجتماعی و رسانههای فارسیزبان خارجی هستیم در حالی که اگر رسانههای ما کارکردهای خود را به درستی حفظ و نیاز مخاطبان به درستی تأمین کنند مخاطب را نزد خود نگه میدارند در حالی که با زمان سوزی در رسانه مخاطب در انتظار نمیماند و از منابع دیگر نیاز خود را تأمین میکند در واقع مسأله اصلی این است که رسانههای ما مرجعیت را از دست دادهاند. فضای مجازی، شهروند خبرنگار و شخص رسانه زمانی که رسانهها در جایگاه و مرجعیت درستی قرار داشته باشند دیگر رقیب آنها محسوب نمیشوند و مسأله اصلی حفظ جایگاه و مرجعیت رسانهها است. اگر رسانهها بتوانند به هنگام اطلاع رسانی کنند دیگر فضای مجازی رقیب و تهدید کننده نیست.
وی در پایان گفت: روزنامهها نباید از آزادی بیان و آزادی بعد از بیان محروم شوند. اگر مردم روزنامه نمیخرند برای این است که به زعم آنها روزنامه حرفی برای گفتن ندارد. قانون فعلی مطبوعات به درستی مورد اعتنا نیست و سلیقه فردی و دستگاهی بر فعالیت رسانهها حاکم است باید از رسانهها سلیقهزُدایی کنیم تا هر شخص و نهادی کارکرد رسانهها را مخدوش نکند و لازم است سایه و پنجه سلایق را از رسانهها برداشت و بعد به اصلاح اشکالات قانونی پرداخت. در هر حال حاضر به قانون مطبوعات پایبند نیستیم و فراقانون و شخصی عمل میکنیم.
شناسه خبر 79441