سپهرغرب، گروه شهر: خودروسازان اروپایی برای کاهش وابستگی این قاره به خودروهای برقی چینی، قصد احداث سه گیگافکتوری تولیدکننده باتریهای قابل شارژ وسایل نقلیه الکتریکی را دارند. چین در سال 2022 حدود 5.47 میلیون وسیله نقلیه باتریدار تولید کرده است که بیش از نیمی از وسایل نقلیه الکتریکی جهان را تشکیل میدهد.
خودروسازان اروپایی برای کاهش وابستگی این قاره به خودروهای برقی چینی، قصد احداث سه گیگافکتوری تولیدکننده باتریهای قابل شارژ وسایل نقلیه الکتریکی را دارند. چین در سال 2022 حدود 5.47 میلیون وسیله نقلیه باتریدار تولید کرده است که بیش از نیمی از وسایل نقلیه الکتریکی جهان را تشکیل میدهد.
دو غول خودروساز اروپایی، استلانتیس و مرسدس بنز، حدود 4.4 میلیارد یورو برای راهاندازی سه گیگافکتوری (ابرکارخانه برای تولید باتریهای قابل شارژ وسایل نقلیه الکتریکی) جدید در سراسر اتحادیه اروپا در سالهای آینده سرمایهگذاری کردهاند. این شرکتها در بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند که کل بودجه مورد نیاز برای این کارخانهها حدود هفت میلیارد یورو پیشبینی میشود.
این کارخانهها قرار است در کایزرسلاوترن آلمان، ترمولی ایتالیا و مکان نامشخص دیگری در فرانسه راهاندازی شوند و پیشبینی میشود در مجموع حدود 6 هزار نفر مشغول در آنها به کار شوند. بیانپی پاریبا، دویچه بانک و اینتسا سانپائولو از جمله بانکهایی هستند که این پروژه را تأمین مالی کردهاند. دولتهای آلمان و فرانسه نیز حدود 1.3 میلیارد یورو کمک کردهاند، اما ایتالیاییها هنوز بودجهای را ارائه ندادهاند.
این اقدام در زمانی صورت میگیرد که بخش خودروسازی اروپا بیش از هر زمان دیگری نگران تسلط چین است، بهویژه وقتی صحبت از خودروهای الکتریکی به میان میآید.
چین در سال 2022 حدود 5.47 میلیون وسیله نقلیه باتریدار تولید کرده است که بیش از نیمی از وسایل نقلیه الکتریکی جهان را تشکیل میدهد. فروش خودروهای باتریدار بیوایدی BYD چین نیز در سه ماهه چهارم سال 2023 از تسلا پیشی گرفت و به 526 هزار دستگاه رسید. تسلا در همین بازه زمانی 484 و 500 دستگاه را فروخته بود.
نگرانی دیگری نیز وجود دارد که چین یک موقعیت کلیدی در زنجیره تأمین باتری خودروهای الکتریکی را اشغال کند که به طور بالقوه میتواند از آن به عنوان اهرمی در صورت بروز تنشهای ژئوپلیتیکی بیشتر با ایالات متحده و اتحادیه اروپا استفاده کند. چین همچنین احتمالاً حدود 160 گیگافکتوری دیگر را تا پایان دهه میسازد، در حالی که انتظار میرود اروپا فقط حدود 36 کارخانه دیگر را اضافه کند. این امر بهطور بالقوه میتواند خودروهای برقی چینی را حتی ارزانتر از قبل کند، زیرا باتریهای بیشتری تولید خواهند شد.
از آنجا که بخش بزرگی از هزینه خودروهای الکتریکی میتواند از باتریها تأمین شود، باتریهای محلی میتواند به کاهش قیمت خودروهای الکتریکی کمک کند، همچنین عقبماندگی عرضه را برطرف کنند.
شناسه خبر 79495