شناسه خبر:79737
1402/12/2 10:49:01

چهار سال از بروز نخستین نشانه‌های یکی از چالش‌های مهم بشر در حوزه سلامت، می‌گذرد؛ سال 1398 نقطه شروع همه‌گیری کرونا بود که خیلی زود همه جهان را درنوردید و جامعه بشری بهت‌زده هرروز خبری درباره آن می‌شنید و مردم به چشم خود مرگ عزیزانشان را می‌دیدند؛ هرروز اثر استیصال بیشتر بر چهره کشورها سایه می‌انداخت. در این میان کشور عزیز ما نیز با این بیماری ماه‌ها دست‌وپنجه نرم کرد؛ از طرفی درعین‌حال که هرروز خبر از کشف واکسن کرونا با اسامی مختلف به گوش می‌رسید، دانشمندان ایرانی نیز شب و روز برای تولید واکسن بومی تلاش می‌کردند.

با هدایت رهبر معظم انقلاب مردم برای کمک به یکدیگر به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر پای کار اجرای کمک مؤمنانه آمدند و از هیچ تلاشی جهت تسهیل امور برای یکدیگر کوتاهی نمی‌آمدند؛ متأسفانه روند تأمین واکسن کُند بود و این نگرانی بر جامعه حاکم شده بود که مبادا میزان مرگ‌ومیر بیش از این شود. دولت وقت در این میان برای خرید واکسن از کشورهای دیگر اهمال می‌کرد، تا بدان‌جا که عدم تمکین به قوانین FATF را دلیل عدم خرید واکسن اعلام کردند. این درحالی بود که هرروز بر تعداد فوتی‌ها اضافه می‌شد و واکسن‌های داخلی هم با وجود تأثیر خوب، تکافوی نیاز مردم را نمی‌کرد.

در این میان شاهد بودیم که دولت نیز همه‌چیز را به ناز و کرشمه غرب منوط کرده است؛ این روند دردناک همچنان ادامه داشت تا در انتخابات ریاست جمهوری مردم به اندیشه‌ای رأی دادند که با نگاهی انقلابی به دنبال خدمت به مردم بود.

با روی کار آمدن آیت‌الله رئیسی، نخستین کار رئیس‌جمهور دولت مردمی رایزنی برای خرید واکسن بود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن روند واکسیناسیون تسریع شد و همه مردم در برابر کرونا تا حد زیادی مصون شدند. درحالی که تا چندی قبل رئیس‌جمهور دولت دوازدهم از عدم امکان واردات واکسن به اندازه کافی سخن می‌گفت! یعنی با وجود امکان واردات واکسن از کشور چین و مرگ هرروزه مردم، رئیس‌جمهور وقت برای واردات واکسن اقدام مؤثر نمی‌کرد و این اهمیت نوع انتخاب مردم را می‌رساند!

اگر امروز که در آستانه انتخابات مجلس هستیم نگاهی به مجموعه تصاویرمان بیندازیم و عکس عزیزانی که بر اثر این بیماری از دست دادیم را نگاهی بکنیم، درخواهیم یافت که رأی ما می‌تواند در زندگی عزیزانمان چگونه مؤثر باشد، رأی ما می‌تواند در آبادنی منطقه و کشورمان چقدر مؤثر است و رأی ما به چه میزان بر رشد علمی کشور و حمایت از دانشمندانمان مؤثر است.

 

زهره پوروهابی

شناسه خبر 79737