شناسه خبر:80694
1402/12/26 11:28:01

سپهرغرب-گروه شهر- طاهره ترابی مهوش:درگفتگو با نماینده تاکسیداران همدان مشخص شد مشکلات این قشر می‌توان به لحاظ حجم مشکلات و کش دار بودن آنها مصادق بازری از اصطلاح مثنوی 70 من دانست

رنگ رخساره خبر می‌دهد از سردرون تمثیل مناسبی برای نشان دادن حال و روز این روزهای تاکسیداران همدانی است درواقع رنگ زرد خودرو، تنها چیزی است که از سازمان تاکسیرانی به آن‌ها رسیده و هیچ امکانات و امتیاز دیگری شامل حالشان نمی‌شود. از صبح تا نیمه شب در خیابان‌ها کلاچ و ترمز می‌گیرند تا نان حلال بر سر سفره خانواده ببرند ولی باز هم هشتشان گرو نه است و هزار دغدغه و نگرانی دارند. کافی است در یک مسیر چند دقیقه‌ای، چند جمله‌ای با یکی از آن‌ها هم کلام شوی تا سر درد دلش باز شود. درد دلی که اغلب یک جواب بیشتر ندارد«همینی که هست». همین زخم‌ها است که از سالها پیش به زخمی ناسور بدل شده است براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین باره گفت وگویی را با علی رستمی نماینده تاکسیداران همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

نماینده تاکسیداران شهر همدان با بیان اینکه درحال حاضر سه هزارو 600 تاکسی درشهر همدان وجود دارد که با توجه به نیروی انسانی فعال در این عرصه چیزی حدود چهار تا چهار هزارو 200 نفر را شامل می‌شود.

علی رستمی با تاکید براینکه این تفاوت تعداد تاکسی با رانندگان بدان جهت است که در تعدادی از تاکسی‌ها راننده دو شیفت متفاوت است یا اینکه تعدادی از افراد به هر طریق ممکن کارت تو شهری گرفته تا بتوانند از مزایای این شغل همچون بیمه استفاده کنند حال آنکه این افراد به صورت واقعی راننده تاکسی نیستند.

نماینده تاکسیداران همدان با بیان اینکه مشکلات مجموعه ما بسیار زیاد وپیچیده است،گفت: از جمله مشکلات معضل بیمه تامین اجتماعی است که از چند بعد مشکل‌ساز است.

رستمی با تاکید براینکه نخستین بخش آن به این موضوع مرتبط است که طی 7 یا 8 سال گذشته سایت بر روی رانندگان جدیدالاورد جهت ثبت نام بسته شده است گفت: این درحالی است که در نبود بیمه نه تنها فرد راننده تاکسی بلکه خانواده او نیز با مشکلاتی مواجه می‌شوند مثلا راننده داشتیم که چیزی حدود 6 تا 7 سابقه داشت اما به دلیل بسته بودن سایت امکان ثبت نام نداشت و متاسفانه اخیرا دریک سانحه تصادف جان خود را از دست و به معنا واقعی خانواده او بلاتکلیف ماندند زیرا هیچ محل حمایتی نداشتند.

وی ادامه داد: بخش بعدی مشکلات مرتبط با بیمه تامین اجتماعی رانندگان به این مسئله بازمی‌گردد که چون این نوع بیمه خاص است پس میزان پرداختی برای دوره بازنشستگی آن بسیار حداقلی است یعنی در صورت تکمیل بودن پرونده بیمه نهایت چیزی حدود 6 میلیون و یا نهایت 7 میلیون تومان به رانندگان بازنشسته پرداخت می‌شود این در حالی است که حتی این مبلغ نیز درحال حاضر به بازنشستگان پرداخت نمی‌شود چرا که طرح بیمه کردن رانندگان از سال 86 رقم خورده و امروز افرادی هستند که علیرغم واریز حق بیمه طی این سالها با رسیدن به سن بازنشستگی با محاسبه سال‌های پرداختی حقوقی بین دومیلیون و 500 تا 4 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

وی افزود: این در حالی است که اغلب این رانندگان دیگر امروز پدر بزرگ بوده و دارای خانواده بزرگ هستند لذا این میزان پرداختی کفاف معیشتشان را نمی‌دهد پس علیرغم میل باطنی و به ناچار بعد از باز نشستگی بازهم کار می‌کنند.

رستمی با تاکید براینکه بحث دومی که امروز به دغدغه رانندگان تاکسی بدل شده فرسودگی ناوگان است گفت: امروز چیزی حدود 75 تا 80 درصد ناوگان تاکسی ما در همدان فرسوده است که این مهم نه درشأن مردم،نه شهر و نه رانندگان است زیرا ما نام پایتخت تاریخ تمدن و کلانشهر را به دوش می‌کیشم ونخستین چیزی که باید درچنینی شهری فراهم باشد ناوگان حمل و نقل عمومی به‌روز و ایمن است.

وی با تاکید براینکه از چند سال پیش بنده در جلسات مختلف این نکته را عنوان کردم که با درآمد روزانه و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه یقینا رانندتاکسی خود نمی‌توانند اقدام به نوسازی کنند پس باید برای نوسازی از طریق پرداخت تسهیلات ارزانقیمت چاره‌اندیشی کرد، افزود: در نظر بگیرید آن زمان که ما این مباحث را مطرح می‌کردیم قیمت خودرو تاکسی چیزی بین 20 تا 30 میلیون تومان بود اما امروز این عدد به بالای 300 میلیون تومان رسیده است.

نماینده تاکسیداران همدان با تاکید براینکه این فرسودگی باعث‌شده هر روز یک بخش از تاکسی‌های سواری خراب شود و رانندگان مجبورند به مکانیکی رفته و قطعات بخرند اذعان کرد: در نظر بگیرید که میزان درآمد یک راننده تاکسی دربهترین شرایط 400 تا 600 هزار تومان است حال آنکه با یک بار به تعمیرگاه رفتن و خرید قطعه هزینه‌های چند میلیون تومانی به رانندگان تحمیل می‌شود چرا که قطعات خودرو با قیمت دلار روز محاسبه شده و راننده این امکان را ندارد که مثلا برای خودرو خود متعلق به 13سال پیش است قطعه با قیمت همان سال خریداری کند.

رستمی با تاکید براینکه البته شهریورماه بودکه ازسوی سازمان متولی عنوان شد 130 مجوز نوسازی دریافت شده پس تعدادی از رانندگان به هر طریق ممکن دراین طرح ثبت‌نام کرده و 75 میلیون تومان را نزد بانک مهر ایران سپرده‌گذاری کردند گفت: قرار بود 75 میلیون تومان نیز شهرداری به ازای هر تاکسی دراین بانک سپرده‌گذاری کند تا بانک نیز مبلغ 300 میلیون تومان تسهیلات ارزانقیمت در اختیار رانندگان قرار دهد و در نهایت هر راننده بااضافه کردن پول حاصل از تحویل خورود فرسوده خود بتواند خودرو نو خریداری کند اما متاسفانه تاکنون علیرغم سپری شدن 6 ماه ازاین وعده تنها چیزی حدود 30 تا 40 فقره تسهیلات آن هم اخیرا درحال پرداخت است این در حالی است که طی چند روز اخیر چیزی بالغ بر 120 میلیون تومان به قیمت خودرو سمند که قراربود جایگزین خودروها فرسوده شود افزوده شده که عملا این بدان معناست که بازهم رانندگان نمی‌توانند خودروی خود را نوسازی کنند که این مهم خود نشان‌دهنده کم‌کاری از سوی شهردری جهت پیگیری است.

رستمی با تاکید براینکه در بسیاری از موارد موضوع وقتی بغرنج‌ترمی شود که بدانیم قطعات برخی از این خودرو‌های فرسوده نیز دیگر در بازار وجود ندارد درست مثل مشکلی که امروز برای ون‌ها ایجاد شده، ابراز کرد: درحال حاضر چیزی حدود 300 ون در برخی ازخطوط خدمات‌رسانی می‌کنند متاسفانه بسیاری از آن‌ها فرسوده هستند و بعضا به دلیل عدم پشتیبانی شرکت سازنده امکان خرید قطعات و حتی دربرخی موارد لاستیک برای این خودرو‌ها فراهم نیست و حتی مکانیک مخصوص این ماشین‌ها نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد: این درحالی است که طی سال جاری طرحی ازسوی شهرداری ابلاغ شد مبنی براینکه جهت نوسازی این ناوگان قراراست تسهیلات بلاعوضی در نظر گرفته شود که بعدها عنوان کردند گویا محل تامین اعتبارات اجرای طرح به درستی پیش‌بینی نشده بود.

رستمی با بیان اینکه قرار بود دراین طرح طبق مصوبه وزات کشور برای خرید به قیمت کارخانه این خودرو درشرکت ایران‌خودور یعنی یک میلیارد و 200 میلیون تومان علاوه برآورده اولیه 300 میلیون تومان به دارنندگان تاکسی ون وام داده شود و 700 میلیون تومان آن نیز به صورت بلاعوض تسهیلات پرداخت کنند و به ازای آن سند این ون‌ها به مدت 7 سال درگروه تاکسیرانی قرارگیرد،تشریح کرد: بعدها متاسفانه عنوان شد چنین امکانی فراهم نیست زیرا دولت قبول نکرده پس به جای آن شهرداری عنوان کردکه 300 میلیون تومان تسهیلات پرداخت کنند و آن‌ها نیز خودرو خود را به سواری چهار نفر بدل کنند حال آنکه این فرایند برای این رانندگان به صرفه نبود چراکه درخطوطی که این ون‌ها کارمی‌کنند ( فرهنگیان، بهشتی، مدنی ) به دلیل بعد مسافت کرایه7 هزار تومان چهار نفر مقرون به صرفه نیست از طرفی امکان دو کورس کردن مسیر هم فراهم نیست زیرا در این صورت ما رضایت مسافران را از دست داده و ترجیح می‌دهند با خودروها اینترنتی و آژانس جابه جا شوند.

رستمی با تاکید براینکه دراغلب خودروهای فرسوده کپسول‌های گاز آن‌ها نیز تاریخ مصرفشان گذشته‌و از نظر ایمنی و اخذ معاینه فنی مشکل داشتند، اذعان کرد: خوشبختانه با مکاتبات و پیگیرهای که انجام شد بالاخره اجرای طرح تعویض رایگان کپسول‌ها در دستور کار قرار گرفت و تنها دستمزد تعویض از دارندگان تاکسی اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه سایت ثبت نام برای این موضوع باز و اسامی توسط سازمان تاکسیرانی در آن بارگذاری شده است،تشریح کرد: دراین طرح به منظور حفظ جان و ایمنی مردم کپسول تاکسی‌ها با عمر بیش از 10 تعویض می‌شود به طوری که طی روزهای اخیر روند فراخوان تاکسی‌داران بهتر شده است.

نماینده تاکسی‌داران همدان با اشاره به اینکه یکی از دیگر از مسائل و مشکلات ما این است که در بحث حمل و نقل درون شهری به لحاظ ضوابط و قوانین دچار دوگانگی شده‌ایم، ابراز کرد: ازیک سو طبق قانون حمل و نقل شهری زیر نظر وزارت کشور و شهرداری و با نظارت شورای شهر است تا دربحث نوسازی، نظارت، قیمت گذاری بتواند بستر را به نحو بهتری مدیریت کند اما در دولت‌های قبل برای جبران مشکل بیکاری افراد تحصیل کرده از طرح‌ها استارتاپی در عرصه حمل و نقل درون شهری درقالب تاکسی‌های اینترنتی حمایت کرده و به دنبال ایجاد حالت رقابتی بودند و دراصل قانون دراین بخش دو نوع است نخست بحث تاکسی‌های درون شهری و دیگر تاکسی‌های اینترنتی، اما تاکسی‌های نوع دوم زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت فعالیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است یک نهاد بر تمام حوزه حمل و نقل درون شهری باید نظارت کند ادامه داد: دراغلب موارد رانندگان تاکسی توانایی رقابت نداشته و همین امر موجب بی‌نظمی درشهر شده است این درحالی است که اگر همین فناوری را در حوزه حمل و نقل درون شهری و روی تاکسی‌ها اعمال می‌کردیم و درواقع این رقابت بین تاکسیداران جهت رفاه حال مسافران ایجاد می‌شد یقینا راندمان کار بسیار بالاتر می‌رفت.

نماینده تاکسیداران همدان با اشاره به اینکه مشکل بعدی ما به بافت شهری بازمی‌گردد، اظهارکرد: موضوع این است که طی 15 سال گذشته خودرویی به جمع تاکسی‌های موجود اضافه نشده و درمقابل بافت شهری چیزی بالغ بر 3 تا 4 برابر توسعه یافته اما متاسفانه علیرغم نیاز خطوط جدید برای شهرک و مناطق تازه تاسیس همچون کوی آفتاب، مهتاب، شهرک زیبا و غیره تعریف نمی‌شودو همین امر منجر به دپوی تاکسی‌ها برای ساعت‌ها در خیابان‌های منتهی به میدان شده و از طرفی عنوان می‌کنند هزار دستگاه تاکسی مازاد داریم!

وی ادامه داد: درواقع این مهم جای تامل دارد که چرا این تاکسی‌های مازاد از طریق تعریف خطوط جدید به کار گرفته نمی‌شوند تا هم ازحجم تاکسی‌های دپو شده که منظر شهری را درمیدان مرکزی همدان بر هم زده کمتر شود هم نیاز مناطق مختلف شهر به تاکسی برطرف شود.

رستمی مسئله بعدی را راه‌اندازی خطوط تندروی اتوبوس دانست گفت: ما منکر افزایش رفاه حال مردم نیستیم اما باید درتصمیم سازی‌ها منافع تاکسی داران خطوط موجود دراین مسیر‌ها را نیز درنظر گرفت.

نماینده تاکسیداران همدان مشکل بعدی را مرتبط با استفاده از کارت‌خوانها دانست و گفت: موضوع این است که باید من راننده خودم کارت‌خوان را بخرم و در صورت خطای احتمالی پیگیری از این موضوع هم را راننده و هم برای مردم با دشواری روبه‌رو است حال آنکه اگر واقعا به دنبال هوشمندسازی بودیم می‌شد فضای پرداخت کرایه تاکسی را نیز همچون اتوبوس‌ها ساماندهی کرد.

 

شناسه خبر 80694