شناسه خبر:81187
1403/1/21 14:59:58

50 قطعه زمین به دارندگان کُد بازسازی روستای خالی از سکنه «برارعزیز» شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه واگذار شد، اهالی این روستای مرزی با شروع جنگ تحمیلی و اشغال این شهرستان به دست نیروهای متخاصم بعثی آواره دیگر نقاط کشور شدند که دولت سیزدهم امروز پس از گذشت 44 سال زمینه بازگشت این افراد را به دیار اصلی آنها فراهم کرد.

همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در سال 59، قصرشیرین در غرب کرمانشاه که جنگ از این نقطه شروع شد به تصرف دشمن بعثی درآمد و روستاهای نوار مرزی این منطقه نیز در آن زمان به تصرف کامل درآمدند و بعد از آزادسازی به دلیل وجود میادین مین فراوان در این روستاها و حضور نیروهای مسلح، امکان بازسازی این روستاها وجود نداشت.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 186 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و جمعیت 27 هزار نفر، 2 بخش مرکزی و سومار دارد که از مجموع 56 روستای بخش مرکزی آن 36 روستا خالی از سکنه است که جمعیت این روستاها قبل از وقوع جنگ تحمیلی 9 هزار نفر بود.

بازسازی این روستاها یک پروسه طولانی و زمانبر بود که با تلاش مسوولان در شورای توسعه پایدار غرب، کار ویژه مرز شورای امنیت کشور و شورای تامین استان کرمانشاه پیگیری و این مهم با همکاری نیروهای مسلح محقق شد که پس از گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی اکنون شاهد تحقق آرزوی مرزنشینان و مطالبه اصلی اهالی روستای مرزی برای بازگشت به این روستا هستیم.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قصرشیرین در این ارتباط گفت: در راستای بازگشت اهالی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تسطیح و آماده سازی و اجرای طرح هادی قطعات اراضی مسکونی را مشخص کرد و روز گذشته (دوشنبه 20 فروردین) در جلسه ای و از طریق قرعه کشی به افراد خسارت دیده دارای کُد بازسازی واگذار شد.

«مراد باباخانی» با بیان اینکه این 50 قطعه 200 و 250 متری به افرادی که دارای کد بازسازی هستند به صورت بلاعوض و رایگان واگذار شد، افزود: زمین‌ها دارای سند تک برگی بوده و در آینده نزدیک اسناد مالکیت نیز از طریق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به اهالی واگذار می‌شود.

او گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر اهالی این روستا برای بازگشت، اقداماتی از جمله جانمایی محل و زمین بر اساس رعایت حریم امنیتی مرز با هماهنگی یگان‌های ارتش و هنگ مرزی انجام شده و همچنین کد تقسیمات کشوری روستا برای ورود به نقشه تهیه شده و همچنین اراضی مورد نظر تسطیح و طرح تفضیلی و طرح هادی به منظور ایجاد زیرساخت‌های لازم از جمله آب و برق و گاز و قطعه بندی صورت گرفته و افرادی که روز گذشته برگه‌های واگذاری قطعات را دریافت کرده اند می‌توانند از امروز طبق ضوابط برای ساخت و ساز اقدام کنند.

معاون فرماندار قصرشیرین در ادامه گفت: همچنین 15 قطعه زمین روستای «قلعه سفید» نیز آماده واگذاری است که نقشه‌ها و حریم روستا مشخص شده و به زودی این زمین‌ها به اهالی دارای کد بازسازی واگذار می‌شود ضمن اینکه تلاش می‌کنیم تمام روستاها یکی پس از دیگری آباد و زمینه بازگشت اهالی آن‌ها به منظور رونق شهرستان فراهم شود.

وی وجود مین را مانع اصلی عدم بازسازی روستاهای مرزی عنوان کرد و افزود: مردم این روستا و دیگر روستاهای مرزی قصرشیرین با وقوع جنگ تحمیلی در مقابل دشمن جانانه ایستادند و رشادت‌های فراوانی خلق کردند که پس از جنگ هشت ساله و اشغال از سوی دشمن و پس از آزاد سازی به دلیل تعیین حریم امنیتی مرزها امکان بازگشت اهالی روستا میسر نبود.

شناسه خبر 81187