شناسه خبر:81268
1403/1/26 12:35:27

بارندگی‌های اخیر در کرمانشاه اگرچه موجب خوشحالی کشاورزان و دامداران شد اما در عین حال خساراتی به حوزه کشاورزی استان وارد کرد که به اعتقاد برخی کارشناسان ناشی از ضعف زیرساختی و کم کاریهای گذشته بویژه در اجرای طرحهای آبخوانداری و زهکشی زمین‌ها است.

فعالیت ۲ سامانه‌ بارشی اخیر در کرمانشاه فقط ۳۷ میلی‌متر بارندگی را در پی داشت اما همین مقدار نسبتا کم صدماتی به کشاورزان بویژه در غرب استان وارد کرد.

سعید قاسمی رییس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه در این ارتباط به ایرنا گفت: با احتساب بارندگی ۲ موج بارشی اخیر میزان نزولات جوی سال زراعی جاری به ۴۴۱ میلی‌متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۶ و نسبت به دوره بلند مدت ۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: فعالیت سامانه بارشی اخیر که از یکشنبه هفته قبل تا دیروز جمعه کرمانشاه را تحت تاثیر خود قرار داد در مرکز استان به میزان ۴۹ میلی متر بود و با این میزان آمار بارش های سال زراعی این شهرستان به ۳۹۱ میلی متر رسید که در مقایسه با سال زراعی گذشته ۱۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

قاسمی یادآور شد: طی این مدت ثلاث باباجانی با ۷۰ میلی متر بیشترین میزان بارندگی را در استان به خود اختصاص داد و پس از آن نیز پاوه با ۶۰، کرمانشاه و هرسین با ۴۹ و اسلام آباد غرب با ۴۶ میلی متر در رده های بعدی قرار گرفتند.

وی در ادامه به کاهش ناگهانی دمای هوا طی ساعات آینده اشاره کرد و گفت: با خروج ۲ موج بارشی متوالی که موجب بارش های خوبی در کرمانشاه شد، مردم استان با کاهش حداقل دمای شبانه روبرو خواهند شد.

قاسمی افزود: بر همین اساس کاهش حداقل دمای هوا به یک تا سه درجه زیر صفر در نواحی سردسیر و احتمال کاهش دما به حدود صفر درجه در برخی نواحی معتدل از امروز تا صبح فردا /یکشنبه/ پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: منطقه اثر این هشدار تمام استان بویژه نواحی سردسیر شامل سنقر، کنگاور، اسلام آباد غرب، کوزران، حمیل و ماهیدشت و مخاطره آن احتمال وقوع خسارت به محصولات باغی و زراعی است.

قاسمی، نسبت به تامین سوخت، سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، حفاظت از مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش دما، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد و نیز اقدامات پیشگیرانه توصیه کرد.

رییس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه یادآور شد: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی، از امروز تا پایان هفته، هوای استان قسمتی تا نیمه ابری در بعضی ساعات همراه با رشد ابر و وزش باد ملایم پیش بینی می‌شود که در روز دوشنبه عبور موجی از جو منطقه علاوه بر رشد ابر، ممکن است رگبارهای موقت و پراکنده‌ای نیز عمدتاً در نواحی جنوبی استان به همراه داشته باشد.

شناسه خبر 81268