شناسه خبر:81348
1403/1/28 08:54:18

مقوله‌هایی در جامعه مطرح است که حصول و وصول به آن‌ها لوازمی دارد که درصورت نادیده گرفتن حداقل در حوزه اندیشه، به بلیه‌ای تبدیل می‌شود که معضلی بر دردهای فردی یا اجتماعی می‌افزاید. یکی از این مقوله‌ها ارزشمندی برای خود،‌ خانواده و جامعه است؛ واقعیت این بوده که تعداد نه‌چندان کمی از ما به‌راحتی خود را ارزشمند یافته و بر همین اساس انتظاراتی برای خود متصور و به‌نوعی همواره بستانکار از پدر، مادر،‌ متولیان و خلاصه جامعه ظاهر می‌شویم و بروز چنین حالتی درحالی است که هنوز مراحل و لوازم ارزشمندی را طی نکرده‌ایم.

شک نکنیم که گذشته از موفقیت‌ها و محاسن زیادی که در عرصه‌های فردی و اجتماعی داشته و داریم، اما معضلات موجود در حوزه اندیشه بدون تلاش به خیلی خیالبافی‌ها از نوع منفی آن دامن زده و همین پدیده مخرب موجب شده در مواردی که کم هم نیست، به سرمنزل مقصود نرسیم؛ اگر بخواهیم قضیه برایمان به‌خوبی قابل درک شود، کافی است تحقیقی نسبتاً خوب درباره افراد موفق به معنای درست و حقیقی آن داشته باشیم، آنان که اهل فکر، تلاش و پشتکار بوده‌اند، در اکثر عرصه‌ها هم ارزشمند، نافع و راهگشا بوده‌اند و هم توانسته‌اند برخی را در این مسیر سودمند قرار دهند. گرچه عده‌ای از افراد اشخاص ارزشمند را زرنگ ارزیابی نمی‌کنند، اما گذشت زمان همواره به ما ثابت کرده که این‌گونه اندیشیدن فرجام و سرانجام خوبی نداشته و آنان بوده‌اند که به غلط خود را زیرک و زرنگ می‌یافته‌اند و این درس عبرتی است که نوآموزان و جوانان به‌خصوص در مدرسه و مراکز آموزش عالی نباید از آن غافل باشند.

فرآیند آموزش حضوری یا مجازی، شرکت در آزمون و امتحان و چگونگی ارتقا در پایه‌ها و مقاطع تحصیلی امروزه به‌خصوص در ایام نوجوانی، یکی از این مقوله‌ها است که خانواده‌ها، اولیای مدارس، مدیران و مسئولان اجتماعی نباید از آن به‌خصوص چگونگی کیفیت تحصیل غافل باشند. شک نکنیم اگر امروز با تساهل به این مهم بنگریم، در میان‌مدت نوجوانان و جوانان ما به نتایج خوبی نخواهند رسید. به تعبیری چاره‌اندیشی و راهیابی برای آموزش و تحصیل توأم با تلاش از لوازم ارزشمندی آینده‌سازان کشور است و حتماً سهل‌انگاری، تساهل و تسامح ما را به سرمنزل مقصود نخواهد رساند. فردای خوب در گرو زحمت و تلاش امروز است، اگر برای حل مسائل متنوع فردا، افراد ارزشمند در سایه اندیشه صحیح و فعالیت جدی تربیت نشوند، به قطع و یقین متضرر خواهیم بود.

کشور انقلابی ما که باید برای حل مسائل متعدد به قول معروف روی زانو و پای خود بایستد و همواره فرض را بر این می‌گذاریم که شاهد دشمنی و ضدیت‌ها خواهیم بود، جوانانی را طلب می‌کند که در سطوح کلان و به‌طور گسترده توانایی حل مسائل را داشته باشند و این مهم در سایه افراد ارزشمند که در همسایگی اندیشه و تلاش است، حاصل می‌شود، إن‌شاءالله.

شناسه خبر 81348