شناسه خبر:81380
1403/1/29 08:41:44

بنا به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان کلنگ بزرگترین شهرک مشارکتیِ صنفی- صنعتی کشور در سه ماه نخست سال در مسیر جهش تولید کلنگ‌زنی خواهد شد.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

استقرار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی علاوه بر ایجاد زیرساخت‌های مناسب نظیر آب، فاضلاب و تأمین انرژی در قالبی ساختار‌یافته با هزینه اجرایی پایین‌تر، امکان حضور صنایع مرتبط در کنار هم را میسر می‌کند.

ازجمله مزایای حضور در شهرک صنعتی برای علاقه‌مندان به ورود در عرصه تولید در هر استانی؛ تهیه زمین مناسب برای اجرای طرح‌های صنعتی در موقعیت ممتاز با توجه به مکان‌یابی و طراحی انجام‌شده مطابق اصول فنی و مهندسی و آخرین روش‌های شهرک‌سازی، عدم نیاز به کسب مجوز جداگانه از ادارات و سازمان‌های متعدد، مستثنی بودن از قانون شهرداری‌ها و صدور رایگان مجوز‌های احداث ساختمان و پایان کار در کوتاه‌ترین زمان ممکن، واگذاری اداره شهرک‌ها و نواحی صنعتی پس از بهره‌برداری به ‌هیئت امنا متشکل از صاحبان صنایع مستقر، بهره‌برداری از امکانات و تأسیساتی که ایجاد شده و یا در آینده ایجاد می‌شوند، معابر آسفالت، فضای سبز گسترده و زیبا، شبکه‌های گسترده آب، شبکه‌ روشنایی معابر، مرکز فوریت‌های پزشکی، آتش‌نشانی، مرکز اینترنت، مراکز مشاوره شعب بانک‌ها، دفتر بیمه و سایر امکانات رفاهی متناسب با پیشرفت فیزیکی شهرک‌ها، است.

شرکت شهرک‌های صنعتی بر اساس قانون مصوبه 7/12/1362 مجلس شورای اسلامی به‌منظور ایجاد هماهنگی و استفاده مطلوب از امکانات شهرک‌های صنعتی تأسیس شد. در استان همدان این شرکت طی چند دهه گذشته توانسته عرصه تولید و صنعت به استان ارائه کند.

 بر این اساس از آنجا که این شرکت در هر استان یقیناً برای هر سال برنامه و راهبرد خاصی را مورد توجه قرار می‌دهد، برآن شدیم تا در خصوص اولویت‌های این شرکت در سال 1403 با مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

مصطفی حقیقی؛ با تأکید بر اینکه منطبق با شعار سال مبتنی بر جهش تولید یقیناً شرکت شهرک‌ها برنامه‌ریزی متفاوتی در دستور کار خود قرار خواهد داد گفت: آنچه مسلم است اینکه قطعاً سال گذشته سال خوبی برای صنعت استان بود و در آن شاهد اتفاقات مثبتی بودیم.

وی با تأکید بر اینکه این عملکرد مثبت به‌ویژه در مباحث زیرساختی تولید نقش کلیدی ایفا می‌کند، اذعان کرد: ازجمله این موارد می‌توان به تملک اراضی جهت ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان ادامه داد: در پی این اتفاق نواحی و شهرک‌های جدیدی به سطح اراضی صنعتی استان افزوده شد به طوری که در حوزه شهرک‌های صنعتی استان دو مصوبه قابل توجه داشتیم.

حقیقی با بیان اینکه خوشبختانه طی سال گذشته در تأمین آب شهرک‌های صنعتی نیز شاهد اتفاقات مثبتی بودیم، اذعان کرد: در راستای جهش تولید به‌عنوان شعار سال در سال 1403 در گام نخست به‌دنبال تداوم این روند مثبت هستیم و در عین حال در نظر داریم که این روند مثبت نمود روشن و واضح‌تری در سرنوشت تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران عرصه صنعت استان داشته باشد.

وی افزود: نکته اساسی این است که برای سال جاری نیز بازهم طبق هدفگذاری مناسبی که انجام‌شده، توسعه اراضی صنعتی استان را در دستور کار داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه خوشبختانه در این عرصه رشد چشمگیری نسبت به یک دهه اخیر داشتیم، خاطرنشان کرد: قطعاً تأمین امکانات زیربنایی دو شهرک صنعتی مصوب‌شده برای سال جاری در دستور کار خواهد بود.

حقیقی با اشاره به اینکه تأمین برق یکی از اولویت‌های اصلی ما در شهرک‌های صنعتی برای سال جاری است، ابراز کرد: در این راستا هدفگذاری انجام‌شده، افزودن 50 مگاوات برق به ظرفیت برق شهرک‌های و نواحی صنعتی تا پایان سال 1403 است.

وی با بیان اینکه تأمین آب نیز با توجه به تنش‌های آبی که در شهرک‌های صنعتی با آن مواجهیم یکی دیگر از اولویت‌هایی است که دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: در این راستا برنامه زمان‌بندی و تقویم برای تأمین آب برای شهرک و نواحی صنعتی با تنش آبی، پیش‌بینی شده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه فارغ از این موضوعات قرار است بستر تولید را گسترش داده و پیشنهادهای بهتری را جهت ارائه به سرمایه‌گذاران داشته باشیم، ابراز کرد: یکی از پیشنهادها مهیا کردن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه اقتصادی جهان‌آباد است که قطعاً امسال شاهد استقرار سرمایه‌گذاران جدید در آن خواهیم بود.

حقیقی با بیان اینکه خوشبختانه بعد از چندین سال مغفول ماندن این منطقه امید است سال جاری به شکل عملیاتی واگذاری اراضی در این منطقه به سرمایه‌گذاران انجام شود، افزود: سرمایه‌گذارانی که در حوزه‌های صادراتی نیز پیگیر هستند در این منطقه استقرار پیدا خواهند کرد.

وی ادامه داد: در تأمین زیرساخت این منطقه با توجه به سفر ریاست جمهوری طی سال گذشته مصوباتی داشتیم که به جد پیگیر تحقق آن‌ها خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با اشاره به اینکه البته بخشی از موصبات وعده داده‌شده، محقق شده و ما از زحمات وزارت نفت و نیرو تشکر می‌کنیم، گفت: مابقی مطالبات نیز خوشبختانه در مسیر تحقق قرار گرفته است.

حقیقی با بیان اینکه طی سال جاری چند خبر خوب نیز برای شهرستان‌های بهار و ملایر خواهیم داشت اظهار کرد: قطعاً به هرکدام از این شهرستان‌ها یک پهنه مناسب و شهرک صنعتی جدید طی سال جاری افزوده خواهد شد که زمینه استقرار سرمایه‌گذاران جدید در شهرستان‌های مذکور را به ارمغان خواهد آورد.

وی با بیان اینکه با توجه به تلفیق جهش تولید با جذب مشارکت مردم به‌عنوان شعار سال، نخستین شهرک مشارکتی کشور طی سال جاری در همدان کلید خواهد خورد اذعان کرد: گردش کار آن حدود یک سال زمان برد که خوشبختانه نتیجه آن کلنگ‌زنی این مجموعه است.

وی با اشاره به اینکه این شهرک بزرگترین شهرک صنفی در سطح ملی خواهد بود، ابراز کرد: البته این مجموعه جدای از شهرک صنعتی جدیدی است که به عرصه‌های صنعتی شهرستان طی سال جاری افزوده می‌شود.

این مقام مسئول در عرصه صنعت استان همدان با بیان اینکه تمامی این اتفاقات مبارک صنعتی در 6 ماه نخست سال رقم خواهد خورد و این امر نویدبخش آن است که به مصادیق مد نظر رهبری و سیاستگذاری‌‌های دولت مردمی در عرصه تولید استان، جامه عمل پوشانده شود عنوان کرد: در خصوص افزایش ظرفیت واحدهای تولید و بازفعال‌سازی واحدهای تولیدی راکد نیز یک برنامه ویژه در دستور کار قرار دارد.

حقیقی در پاسخ به این سؤال که این شهرک مشارکتی که نوید کلنگ‌زنی آن برای نخستین‌بار در کشور برای همدان داده شده، در چه مساحتی و در کجا قرار است مستقر شود؟ اذعان‌ کرد: شهرک صنفی صنعتی بوعلی چهار که با کار کارشناسی یک‌ساله برنامه‌ریزی و با حمایت آقای حاجی‌بابایی؛ نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و نیز مدیریت جهادی آقای استاندار برای همدان کلید خورد، در عرصه 75 هکتاری واقع در جاده تهران مستقر می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تملک این اراضی انجام شده و در حال حاضر درگیر تأمین زیرساخت‌ها و امور زیربنایی این مجموعه هستیم، اذعان کرد: امید است طی فصل بهار بتوانیم کلنگ‌زنی این مجموعه را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان با تأکید بر اینکه این شهرک صنفی به‌صورت تخصصی در خدمت یک صنف خاص خواهد بود اذعان کرد: نوع صنف مورد نظر در زمان کلنگ‌زنی مجموعه به اطلاع مردم و سرمایه‌گذاران خواهد رسید.

حقیقی با اشاره به اینکه فرایند کار در این شهرک‌های مشارکتی به گونه‌ای است که زمین متعلق به بخش خصوصی است اما امکانات زیربنایی توسط دولت ایجاد می‌شود، اظهار کرد: در پی طی شدن این فرایند از عواید حاصل از این مجموعه هر دو طرف منتفع خواهند شد.

شناسه خبر 81380