شناسه خبر:81646
1403/2/3 12:15:29

پژوهشگر ارشد مسائل منطقه خاطرنشان کرد: به نظر پاکستان تلاش می‌کند در وضعیت نوین منطقه دامنه رایزنی منطقه‌ای و بین‌المللی خودش را با ایران گسترش دهد و مانع از افزایش تنش شود.

فرزاد رمضانی بونش در تحلیل خود از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان اظهار کرد: اگر نگاهی به روابط گذشته ایران و پاکستان داشته باشیم این روابط تحت تاثیر متغیری به نام آمریکا قرار داشته است. اقتصاد پاکستان، شرایط تحریم‌ها، وضعیت ایران، سیاست خارجی ایران، موضوعات در ارتباط با عربستان و... از عواملی هستند که در نوع روابط دو کشور تاثیر داشته‌اند.

وی تصریح کرد: بعد از روی کار آمدن دولت جدید در پاکستان و پس از تنش‌های اخیر امنیتی و نظامی که بر محور تروریستی در مرزها اتفاق افتاد، سفر رئیس‌جمهور به پاکستان نقطه عطفی در گسترش روابط دو کشور خواهد بود.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با اشاره به مساله خط لوله گاز و صادرات از ایران به پاکستان گفت: به نظر می‌رسد اسلام آباد به دنبال اقناع ایران در این زمینه مبتنی بر توافقات پیشین است و در تلاش است با نوعی رایزنی ایران را مجاب کند به سمت پیگیری حقوقی پرونده و شکایت از پاکستان نرود. در چنین شرایطی این سفر می‌تواند نوعی رایزنی و دسترسی به منظور نتیجه نوین مبتنی بر بازی جدید در حوزه انرژی باشد.

رمضانی بونش همچنین بیان کرد: علاوه بر این بعد از تحولات اخیر منطقه و جنگ غزه و همچنین رویکرد ایران به مساله فلسطین و رژیم صهیونیستی، به نظر می‌رسد پاکستان تلاش می‌کند در وضعیت نوین منطقه دامنه رایزنی منطقه‌ای و بین‌المللی خودش را با ایران گسترش دهد و مانع از افزایش تنش شود.

وی ادامه داد: جدا از این مساله، مباحثی که در مورد تداوم وضعیت افغانستان، عدم شناسایی امارت اسلامی، وضعیت مرزهای افغانستان با پاکستان و همچنین افغانستان با ایران وجود دارد و نیز نگرانی‌های مشترکی که دو کشور در حوزه تروریسم دارند می‌تواند موجب افزایش رایزنی‌ها و گفت‌وگوها شود.

این پژوهشگر ارشد مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کرد: بنابراین پاکستانی‌ها تلاش کردند با انجام رایزنی‌های گسترده با ایران، مانع از توجه ایران به وضعیت اقتصادی آنان و وابستگی به حمایت آمریکا در حوزه اقتصادی شوند و لذا پاکستانی‌ها تلاش می‌کنند با رویکرد میانه منافع ملی خودشان را در گفت‌وگو با ایران و آمریکا پیگیری کنند و مانع از فشار آمریکا در حوزه انرژی شوند و همچنین مانع از این شوند که ایران به دنبال رویکرد حقوقی و شکایت از پاکستان برود.


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 81646