شناسه خبر:81718
1403/2/4 18:31:53
شتاب‌بخشی به صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق؛

افتتاح مگاپروژه چندمنظوره مهندسان ایرانی در سریلانکا با حضور رئیس‌جمهور

مگاپروژه چندمنظوره مهندسان ایرانی در سریلانکا روز چهارشنبه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به سریلانکا، پروژه چندمنظوره صنعت آب به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق افتتاح می‌شود.

پروژه چندمنظوره «اومااویا» کشور سریلانکا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در زمینه‌های سدسازی، انتقال آب و تولید برق، چهارشنبه در سفر آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور و «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو به کشور سریلانکا افتتاح می‌شود.

پروژه اومااویا در 230 کیلومتری شرق «کلمبو» پایتخت کشور سریلانکا به اجرا درآمده است. با افتتاح این پروژه ظرفیت آب مازاد رودخانه‌های استان «اووا» (Uva) برای توسعه کشاورزی منطقه کم‌آب مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و هم‌زمان ظرفیت تولید 120 مگاوات برق عملیاتی می‌شود.

تولید 290 گیگاوات ساعت انرژی در سال، تأمین آب مورد نیاز پنج‌ هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خشک جنوب شرقی سریلانکا و انتقال 145 میلیون متر مکعب آب از منطقه پُرباران به مناطق خشک، ازجمله اهداف این پروژه است که توسط شرکت فراب و به همت متخصصان و مهندسان ایرانی در کشور سریلانکا اجرا شده و فردا با حضور مقامات دو کشور ایران و سریلانکا به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود.

ارزش پروژه اومااویا 530 میلیون دلار است که توسط دولت سریلانکا تأمین و به شرکت «فراب» پرداخت شده است. شرکت فراب به‌عنوان پیمانکار نمونه EPC در زمینه تونل‌سازی، ساختمان، برق، مکانیک و هیدرومکانیک ایران، مسئولیت طراحی، تأمین، ساخت و راه‌اندازی پروژه چندمنظوره اومااویا را که از بزرگ‌ترین و فنی‌ترین پروژه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی به‌شمار می‌رود، به عهده داشته است.

هم‌زمان با اجرای این مگاپروژه 13 مقاله پروژه چندمنظوره اومااویا در کنگره‌های جهانی تونل در سال‌های 2016 در آمریکا، 2017 در نروژ، 2019 در ایتالیا و 2020 در مالزی، چاپ و ارائه شده است؛ همچنین 11 مقاله نیز در بخش‌های مختلف در کنگره جهانی تونل 2022 در کشور دانمارک پذیرش شده‌ است.

طراحی و ساخت شفت عمودی زیرزمینی که در این پروژه به اجرا درآمده است، جزء عمیق‌ترین شفت‌های عمودی زیرزمینی است که برای نخستین‌‌بار در نیروگاه‌های آبی توسط یک شرکت ایرانی ساخته شده است. ارتفاع این شفت بیش از 618 متر بوده و حفاری آن به روشی نوین و کاملاً مکانیزه و بدون دسترسی میانی انجام شده است.

در اوج فعالیت‌های اجرایی این پروژه یک‌هزار و 800 نفر مشغول به فعالیت بوده‌اند که 400 نفر آن‌ها متخصصان ایرانی و یک‌هزار و 370 نفر از کشور سریلانکا و دیگر نفرات از سایر کشورها بوده‌اند.

نکته اینکه شرکت پیمانکار ایرانی در روند اجرای پروژه ضمن توجه به امر مسئولیت اجتماعی، دست به فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه نیز مانند ساخت جاده دسترسی و تأمین آب برای مردم محلی سریلانکا زد و در همین راستا نشان عالی مسئولیت اجتماعی را در سال 1401 دریافت کرد.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 81718