شناسه خبر:81748
1403/2/6 08:54:25
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مطرح کرد:

حضور پُرقدرت همدان در اکسپو ایران

در گفت‌وگو با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان مشخص شد این استان حضور پُررنگی را در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو) خواهد داشت.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

اکسپو 2024 درحالی طی روزهای آینده آغاز به کار می‌کند که برآوردها حاکی از حضور بیش از دو هزار و 500 تاجر و بازرگان از بیش از 100 کشور دنیا در این نمایشگاه و حضور هیئت‌‌‌های تجاری در سطحی بالاتر نسبت به اکسپوی 2023 است. مسئولان برگزاری اکسپو استقبال از ششمین نمایشگاه توانمندی‌‌‌های صادراتی ایران را در مقایسه با سال گذشته پُررنگ‌‌‌تر می‌‌‌دانند و این نمایشگاه را فتح بابی برای بازارهای جدید و رونق صادرات عنوان می‌کنند.
نمایش ظرفیت‌های صادراتی بنگاه‌‎های ایرانی در این نمایشگاه همچنین فرصت مناسبی برای رونق تولید و تحقق شعار سال درصورت بهره‌‌‌برداری درست از فرصت‌‌‌ها، فراهم خواهد کرد.

بنابراین از آنجا که این نمایشگاه فرصتی برای نمایان کردن ظرفیت‌های تولیدات صادرات‌محور از طریق استان‌های مختلف است، بر آن شدیم تا درخصوص سهم استان همدان از این رویداد بین‌المللی‌ گفت‌وگویی را با سیدمجتبی حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه همه‌ساله نمایشگاه توانمندی‌ها صادراتی کشور تحت عنوان ایران اکسپو برگزار می‌شود، گفت: امسال نیز از تاریخ 8 تا 12 اردیبهشت‌ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

سیدمجتبی حسینی با تأکید بر اینکه استان همدان امسال نیز دراین رویداد بین‌المللی که ششمین دوره آن برگزار خواهد شد همچون سال گذشته پُرقدرت ظاهر خواهد شد، ابراز کرد: ما در بخش‌های مختلف همچون صنایع غذایی،کشاورزی، شیلات، تولیدات صنعتی، صنایع دستی، گردشگری، دارو و تجهیزات پزشکی و خدمات فنی و مهندسی از طریق معرفی محصول حاضر خواهیم بود.

وی با تأکید بر اینکه در اکسپو ایران چیزی حدود 40 شرکت از استان در دو بخش مجزا یعنی در سالن مربوط به وزارت کشور و بخش خصوصی (به‌صورت آزاد غرفه دارند) حضور خواهند یافت، ابراز کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی هرساله و در عمده نمایشگاه‌هایی که در راستای تقویت بخش تولید است، مطابق با مقررات حمایت‌هایی را از واحدهای تولیدی و شرکت‌ها جهت حضور در این نمایشگاه‌ دارد و درعین‌حال این شرکت‌ها از یک‌سری معافیت‌ها و یارانه‌ها نیز برخوردار می‌شوند.

حسینی با بیان اینکه امسال نیز همین فرایند از سوی شرکت شهرک‌ها اعمال و برای شرکت‌کنندگان در این رویداد یارانه درنظر گرفته شده و بخشی از هزینه‌ها را این شرکت متقبل شده است، ابراز کرد: این نمایشگاه دو محور اساسی را دنبال می‌کند؛ نخست بحث معرفی زنجیره‌های ارزش راهبردی‌ استان‌ها که در این زمینه همدان دو زنجیره ارزش سفال و کشمش را که درحال تکمیل شدن هستند، ارائه خواهد کرد.

وی ادامه داد: همه استانداری‌ها در سالن 41 نمایشگاه غرفه خواهند داشت و نسبت به معرفی این زنجیره‌ها و در راستای تکمیل آن‌ها از طریق ظرفیت‌های دیگر استان‌ها، اقدام خواهند کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با اشاره به اینکه دیگر محور دنبال‌شده در نمایشگاه اکسپو ایران پیشبرد و ارتقای مبادلات تجاری کشور از طریق نشست‌های اقتصادی و مذاکراتی است که برای فروش محصولات و ارتقای صادرات محصولات تولیدی کشور انجام می‌شود، اذعان کرد: علاوه‌بر این محورها ما در بخش جذب سرمایه‌گذاری برای محصولات تولیدی استان که دارای ظرفیت صادراتی هستند و همین‌طور معرفی زنجیره‌های ارزش، ورود خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در غرفه‌ای که در سالن شماره 41 مربوط به استان همدان است، بیشتر محصول‌محور ورود خواهیم کرد و به‌صورت واحد کلیه ظرفیت‌های تولید استان را در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی و فنی و مهندسی به نمایش خواهیم گذاشت.

حسینی با بیان اینکه در این نمایشگاه شرکت‌های مرتبط با گروه کالایی صنایع غذایی، کشاورزی، شیلات، صنعت فرش دستباف، چرم، صنایع دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، خدمات فنی‌‌- مهندسی و فلزات و غیره حضور خواهند یافت، گفت: جالب‌تر اینکه از 90 کشور مطرح دنیا بازدیدکننده خواهیم داشت و درعین‌حال چیزی بالغ‌بر سه هزار نفر از تجار نیز در این رویداد شرکت خواهند کرد.

وی در واکنش به این سؤال که با توجه به عملکرد خوب استان همدان در راستای تکمیل زنجیره فولاد آیا در این نمایشگاه از شرکت‌های مطرح در این صنعت نیز ارائه محصول و معرفی خواهیم داشت؟ اذعان کرد: خیر، البته در بخش صنایع فلزی تعدادی از شرکت‌های مرتبط حضور دارند، اما اینکه مشخصاً در عرصه تولید فولاد فعال باشند، خیر این‌گونه نیست.

این مقام مسئول در پاسخ به چرایی عدم حضور گفت: پیش‌تر عنوان شد که در بخش دولتی یک غرفه واحد داریم که محصول‌محور در نمایشگاه ورود خواهیم کرد و در بخش خصوصی نیز طبق فراخوانی که ارائه شد، 40 شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند؛ البته در بین این آن‌ها شرکت‌هایی همچون ارابه نسیم هگمتانه فولاد راد نیز حضور خواهند داشت؛ اما نه به‌صورت معرفی شرکت، بلکه به شکل معرفی محصول.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، نمایشگاه ایران اکسپو یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای صنعتی و تجاری در ایران است که هرساله در شهر تهران برگزار می‌شود، این نمایشگاه فرصتی فراهم می‌کند تا شرکت‌ها، کارخانه‌ها، کارآفرینان و فعالان صنعتی و تجاری از داخل و خارج از کشور محصولات، خدمات، و فناوری‌های خود را به نمایش بگذارند و روابط تجاری برقرار کنند.

به دیگر سخن ایران اکسپو فرصتی است برای تبلیغات و تبادل تجاری، ارتقای صنایع مختلف، معرفی فناوری‌های نوین و توسعه همکاری‌های بین‌المللی و درواقع این نمایشگاه نقطه تقاطعی بین تولیدکنندگان، تاجران، مصرف‌کنندگان و فناوران است و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور و به تبع آن استان‌ها دارد؛ بنابراین انتظار می‌رود استانی همچون همدان بنا به ظرفیت‌های مختلف نقش مؤثر را در ارائه و معرفی فرصت‌های صادراتی و نیز جلب سرمایه‌گذار در این رویداد بین‌المللی ایفا کند. زیرا با توجه به اهمیت این رویداد، هرساله تعداد زیادی از شرکت‌ها و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی در ایران اکسپو شرکت می‌کنند و این رویداد به یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های منطقه تبدیل شده است.

حال آنکه یکی مشکلات و موانع پیش روی شرکت‌ها، محدود بودن بازارهای صادراتی به‌دلیل تحریم‌ها و نیز مباحث مرتبط با تبادلات مالی است و برگزاری نمایشگاه، فرصت بسیار بزرگی را پیش روی این صنایع قرار می‌دهد و طبیعتاً با دستاوردهای بزرگی که این نمایشگاه دارد، شاهد کاهش مشکلات فعالان‌‌ اقتصادی خواهیم بود.

شناسه خبر 81748