شناسه خبر:82013
1403/2/11 17:18:48

مدیرکل گمرک استان همدان گفت: 50 میلیون و 252 هزار دلار کالا سال گذشته از گمرک این استان به 18 کشور خارجی صادر شد.

جواد محمدی روز سه‌شنبه ابراز کرد: وزن کالاهای صادرشده در این مدت از گمرک همدان به خارج از کشور 109 هزار و 95 تُن و ارزش ریالی آن‌ها نیز 19 هزار و 233 میلیارد ریال بوده است.

وی یادآور شد: البته باید توجه داشت بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی استان همدان از سایر گمرکات به خارج از کشور صادر شده و آمار یادشده مجموع کالاها و ارزش صادراتی استان نیست.

این مقام مسئول گفت: در این مدت محصولات و کالاهای صادراتی از گمرک استان 64 قلم بوده که از عمده کالاها می‌توان به شیشه، فروسیلیس، انواع کشمش، کابل آلومینیومی، وازلین، سیمان سفید، پودر شیر خشک بدون چربی، منسوج نبافته، قرص بیوتین، انواع سس و کنسرو و رب گوجه فرنگی، زیتون، شور، شور مخلوط و ترشی مخلوط و نشاسته سیب زمینی اشاره کرد.

محمدی با بیان اینکه این کالاها به 18 کشور دنیا صادر شده است، خاطرنشان کرد: عمده مقصدهای صادراتی کشورهای عراق، ترکیه، گرجستان، روسیه، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، هند، ایتالیا، عمان و کانادا است.

وی با اشاره به واردات استان در سال گذشته نیز افزود: آمار واردات تا پایان سال 1402 به وزن حدودی 10 هزار و 436 تُن رسید که ارزش تقریبی آن بیش از 35 میلیون و 284 هزار دلار است.

محمدی اظهار کرد: ارزش ریالی واردات استان همدان در مدت یادشده نیز به 10 هزار و 45 میلیارد ریال می‌رسد که عمده اقلام وارداتی به گمرک استان 37 نوع کالا شامل انواع نخ (پلی‌آمید و پلی‌‌استر مقاوم)، قطعات خودرو، ماشین‌آلات بافندگی، ماشین فرز، روغن سیلاستول، رزورسینول، دیسپرس، فیلم پلی‌اتیلن، گرانول و انواع لاستیک خودرو است.

وی افزود: از کشورهای طرف معامله نیز می‌توان به گرجستان، چین، امارات متحده عربی، بلژیک، آلمان، بلغارستان و ترکیه اشاره کرد.

محمدی درخصوص درآمدهای گمرکی نیز گفت: درآمد وصولی گمرک استان همدان با افزایش 79 درصدی نسبت مدت مشابه سال گذشته به بیش از یک‌هزار و 613 میلیارد ریال رسیده است.

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران خود از مشوق‌ها و تسهیلات لازم در امر صادرات گفت و افزود: ایجاد انبار اختصاصی در محل واحدهای تولیدی و همچنین پذیرش ضمانت‌نامه‌های بانکی و قبول سوابق 6 ماهه ترخیص برای تعیین ماهیت کالا و مواد صادراتی برای جلوگیری از اطاله زمان و کاهش هزینه مرتبط برای شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، از مله اقدامات اداره کل گمرک استان همدان در سال گذشته بوده است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 82013