شناسه خبر:82909
1403/3/4 04:03:25

پیشرفت‌های کردستان در سه سال اخیر به پاس تلاش‌های رئیس جمهور محبوب و مردمی شکل گرفت و امروز خدمات ماندگار خادم ملت برای مردمان این دیار ماندگار و فراموش نشدنی است.

کردستان استانی است که در دولت سیزدهم سه بار میزبان سفر رئیس جمهور بود، رئیس جمهوری که اعلام کرده بود برای حل مشکلات کردستان اگر نیاز باشد 30 بار هم به کردستان سفر خواهم کرد.

حضور رئیس جمهور مردمی در دومین سفرش به کردستان در زمانی شکل گرفت که کردستان در تیررس هجمه‌های دشمنان و جنگ‌های رسانه‌ای غربی‌ها بود و چهره ناآرامی را به این استان القا کرده بودند، اما حضور آیت الله رئیسی در کردستان برای افتتاح پروژه آبرسانی شهر سنندج و حضور او در پیاده‌راه فردوسی برای دیدار چهره به چهره با مردم این ناآرامی را تبدیل به آرامش و امید در میان کردستانی‌ها کرد.

مدتی بود که مسئولان استان اعلام می‌کردند مهیای برنامه‌ریزی برای سفر چهارم رئیس جمهور هستند اما با اعلام خبر شهادت ایشان، همه مردم در بهت و حیرت فرو رفتند، شهادت نابهنگام شهید آیت‌الله رئیسی این برگ از دفتر سفرهای استانی ایشان را ناتمام گذاشت.

ایشان در طول سه بار سفر به کردستان منشأ خدمات و برکات وافری شده بودند و از ابتدای انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور تا پایان آخرین لحظه عمر خود با نام خادم مردم در حال خدمت رسانی بود و چه افتخاری بالاتر از اینکه در حین خدمت به مردم به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

*181 مصوبه دستاورد سفر اول رئیس جمهور به کردستان

وقتی نخستین‌بار خاک کردستان به قدم‌های سید ابراهیم رئیسی منور شد 17 تیر ماه سال 1401 بود که 181 مصوبه و طرح با مبلغ 16 هزار میلیارد تومان برای استان تصویب شد.

حضور در میان مردم شهر سنندج در ورزشگاه 22 گولان و شرکت در شورای اداری و نشست خبری با اهالی رسانه کردستان، شرکت در نماز وحدت بخش جمعه شهر سنندج، دیدار با علما و روحانیون، حضور در شهرستان سقز و دیدار با مردم، نخبگان، علما و خانواده شهدا و جانبازان این شهرستان، حضور در جمع مردم روستای قلعه‌جی سروآباد و دستور رسیدگی به مشکلات ناشی از بمباران شیمیایی این منطقه، بازدید از بزرگترین مزارع پرورش قارچ کشور در سروآباد از جمله برنامه‌های دور نخست سفر رئیس‌جمهور به کردستان بود.

هر چند در طول تاریخ کردستان، مردم این استان یک رئیس جمهور را سه بار به خود ندیده بود و تقریباً یک امر بی‌سابقه و دور از انتظار مردم بود، اما جالب‌تر اینکه آقای رئیس جمهور در آخرین سفر خود اظهار کرد تمایل به 30 بار سفر به استان دارد اما منوط به اجرای طرح و پروژه و اگر در قالب خدمت به مردم و رفع مشکل آن‌ها باشد.

*آب آشامیدنی سالم و گوارا هدیه شهید رئیسی به سنندجی‌ها

در 10 آذر ماه سال 1401 دومین سفر ایشان به کردستان شکل گرفت و سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج با حضور شهید رئیسی و با 850 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، در مدار بهره‌برداری قرار گرفت و مشکل طعم و بوی آب سنندج پس از چند سال حل شد و مردم از طعم آب سالم و گوارا بهره‌مند شدند.

حضور سرزده در بازار شهر سنندج و دیدار با مردم و نشست با روحانیون و نخبگان استان در سالن آزادی این شهر، برنامه‌های این سفر یک روزه رئیس جمهور به استان کردستان بود.

*خلق دستاوردهای بی‌نظیر در سفر سوم به کردستان

یازدهم آبان سال 1402 برای بار سوم رئیس‌جمهور و وزرا بار دیگر میهمان کردستانی‌ها شدند و دستاوردهای بی نظیری را برای این مردم خلق کردند.

بعد از دو دهه سرانجام یازدهم آذر ماه با قدوم سید ابراهیم رئیسی سوت قطار در ایستگاه آخر به سنندج رسید.

پروژه راه‌آهن سنندج- همدان - تهران نخستین پروژه‌ای بود که آن روز با دست رئیس جمهور افتتاح شد، ابر پروژه‌ای که ریاست سه رئیس جمهور را به خود دیده و در نهایت ربان حرکت آن با دست مبارک سید شهدای خدمت قیچی شد.

امروز و به یمن برکت شهید خدمت، کردستان هر هفته شاهد حرکت قطار به پایتخت کشور است و سالانه 300 هزار نفر و 500 هزار تن بار را جابه جا می‌کند.

همان روز هم دستور ادامه این خط ریلی از سنندج و اتصال به خط بین‌المللی سلیمانیه توسط رئیس‌جمهور صادر شد.

افتتاح فرودگاه سقز هم که 27 سال از تاریخ کلنگ زنی آن می‌گذشت پروژه دیگری بود که در نهایت به دست رئیس‌جمهور به خانه آخر رسید.

بهره‌برداری از سالن ورزشی 1200 نفری شهرستان بانه هم یک پروژه کلان در استان بود که در این سفر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

احداث پنج هزار و 800 واحد مسکن نهضت ملی و تعویض سیم‌های مسی به کابل خود نگهدار، احداث پست برق 63.20 کیلو ولت جی‌آی‌اس شهر سنندج، تکمیل تقاطع غیر همسطح سه راهی مریوان در کریدور شمال غرب، جاده بیجار-دیواندره به طول 21 کیلومتر و احداث 90 کیلومتر راه روستایی از دیگر پروژه‌های افتتاحی بود.

تصویب 14 هزار میلیارد تومان اعتبار برای کردستان در سفر دوم استانی رئیس‌جمهور و تنها برای اتمام پروژه‌های چندین ساله و ناتمام سال‌های قبل و بدون تصویب پروژه جدید انجام شد.

سید ابراهیم رئیسی از ابتدای کار خود بنا را بر تکمیل، افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های نیمه تمام سال‌ها و دهه‌های قبل دیگر مسدولان نهاده بود و توانست در سراسر کشور پروژه‌های بی‌سامان زیادی را سر و سامان دهد.

*افتتاح طرح‌های دولت سیزدهم در کردستان چرخ‌های توسعه را به حرکت درآورد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان اظهار کرد: پروژه‌های کلانی که در طول دو سال اخیر مورد بهره‌برداری قرار گرفتند ازجمله پروژه راه آهن، فرودگاه سقز، 370 کیلومتر راه روستایی از دستاوردهای دولت آقای رئیسی است که امروز چرخ‌های توسعه را در کردستان به حرکت درآورده است.

کیومرث حبیبی بیان کرد: در تدارک سفر چهارم رئیس جمهور به کردستان در هفته دولت بودیم و بیش از 19 پروژه را در دست اقدام داشتیم و امیدواریم این امر علیرغم تغییر و تحولاتی که در آینده اتفاق می‌افتد، با حضور رئیس جمهور جدید تحقق یابد.

وی اذعان کرد: امروز در جای جای کشور در بحث مسکن، آبخیزداری و منابع طبیعی، مسکن ملی، جاده و راه و غیره پروژه‌های زیادی در این دولت به بهره‌برداری رسید که در نوع خود کم‌نظیر است.

وی اذعان کرد: در شرق کردستان با فرونشست زمین مواجه بودیم اما در دو سال اخیر ایجاد دو هزار و 10 سازه آبی در کردستان با تزریق 50 میلیون مترمکعب آب به آبخوان را شاهد بودیم.

معاون استاندار کردستان ساخت 87 هزار واحد مسکن ملی در کردستان را تعهد دولت خواند و گفت: تاکنون بالغ بر 50 هزار واحد در قالب نهضت ملی خودمالکی، مسکن روستایی و احیای بافت‌های فرسوده در حال انجام است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، شهید جمهور به حق آئینه خدمت و بزرگ مرد سازندگی بود به جای کلنگ، قیچی به دست تمام پروژه‌های خاک خورده را به سر مقصد منزل رساند و امروز دستاوردهایش برای کردستانی‌ها ماندگار است.

شناسه خبر 82909