شناسه خبر:82934
1403/3/5 13:13:01

استاندار ایلام با بیان اینکه هیچ دلیلی برای عقب افتادن طرح نهضت ملی مسکن در این استان وجود ندارد، گفت: باید به تولید و ساخت مسکن شتاب داده شود و بانک‌ها باید همکاری و تعامل خود را در خصوص ارائه به موقع تسهیلات انجام دهند.

حسن بهرام‌نیا روز شنبه در جلسه شورای عالی مسکن با گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید و شهدای خدمت، با اشاره به اینکه قانون تعیین سقف رشد برای اجاره‌بها برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ابلاغ شده است، اظهار کرد: این قانون تحت عنوان قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها، دولت را مکلف کرده که در استان‌هایی که تورم عمومی سالانه در آن‌ها بیش از ۳۰ درصد است، برای رشد اجاره‌بها، سقف تعیین کند که این سقف باید از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تورم عمومی باشد.

استاندار ایلام با بیان اینکه این بخشنامه در خصوص اجاره‌بهای مسکن در شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت است که تنها شهری که در استان مشمول این بخشنامه می‌شود ایلام است، افزود: مصوبه شورای تامین مسکن استان در قالب فرمت‌های مشخص شده در خصوص افزایش اجاره بهای مسکن برای مالک و موجر لازم الاجرا است.

بهرام‌نیا با اشاره به اینکه این مصوبه مشمول استان‌هایی است که نرخ تورم عمومی سالانه منتهی به اسفندماه بر اساس اعلام مرکز آمار کشور بیش از ۳۰ درصد است، یادآور شد: بر این اساس شورای عالی مسکن با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، ملکف به تعیین سفق حداکثر افزایش اجاره بها در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار جمعیت است.

وی با اشاره در این راستا باید دو نوع تورم از جمله تورم عمومی سالانه تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ و تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه سال جاری در استان در نظر گرفته شود، یادآور شد: تورم نقطه به نقطه استان در اردیبهشت ماه سال جاری بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، ۳۱.۹ درصد بوده و رتبه نهم کشوری را دارد و این میزان در کشور ۳۱ درصد بوده است.

استاندار ایلام با اینکه میزان تورم ماهانه کشور ۲.۸ درصد بوده که این میزان در استان ایلام ۲.۲ درصد است و استان ایلام در این زمینه رتبه ۲۰ کشور را دارد، ابراز کرد: تورم سالانه کشور ۳۷ درصد است که این میزان در استان ایلام ۳۹.۲ درصد بود که ایلام در این زمینه رتبه نهم کشور را دارد.

بهرام‌نیا با بیان اینکه عمده تورم ما مربوط به اقلام خوراکی و عمدتاً ناشی از مواد غذایی و نوشیدنی است، ابراز کرد: همه دستگاه‌های مربوطه از جمله صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی که نسبت به نظارت و پایش بازار و کالاهای مورد نیاز مردم، مسئولیت دارند باید به طور جد، وارد میدان شده و پایش لازم را داشته باشند تا رتبه استان کاهش یابد و تورم نقطه به نقطه و سالانه استان را به متوسط کشوری نزدیک کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های گذشته بیشترین میزان تورم در کشور مربوط به استان ایلام بود، ابراز کرد: بر اساس قانون تعیین سقف رشد برای اجاره‌بها برای شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، مجاز هستیم از ۵۰ درصد تا ۱۰۰ درصد نسبت به تورم افزایش میزان اجاره بها در شهر ایلام تصمیم لازم اخذ شود.

استاندار ایلام در ادامه با بیان اینکه در بحث مسکن استان نیاز به یک تلاش و کوشش جدی است، یادآور شد: باید خیلی تلاش شود و این تلاش هم نیاز به همکاری و معاضدت سایر دستگاه‌ها دارد، دستگاه‌ها از جمله شهرداری های استان و به ویژه شهرداری مرکز استان در زمینه صدور پروانه خوب پای کار آمدند که قابل تقدیر است.

بهرام‌نیا با تاکید بر اینکه باید به تولید و ساخت مسکن در استان شتاب داده شود و بانک‌ها باید همکاری و تعامل خود را در خصوص تسهیلات به موقع انجام دهند، افزود: دستگاه‌های زیرساختی همکاری لازم را در خصوص فراهم کردن و احداث زیرساخت‌های مورد نیاز پروژه‌های طرح ملی مسکن هم در زمان ساخت مسکن و هنگامی که مسکن تحویل مردم داده می‌شود، داشته باشند و در واقع واحد مسکونی با فراهم کردن زیرساخت‌ها تحویل مردم شود.

وی با اشاره به اینکه برای تسریع در ساخت مسکن، هیچ محدودیتی برای پیمانکاران ایجاد نشود، گفت: باید با استفاده از ظرفیت همه پیمانکارانی که در استان و یا خارج استان واجد شرایط هستند البته با اولویت پیمانکاران داخل استان، نسبت به به واگذاری ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن، به صورت جهشی در این زمینه در تمامی شهرستان های ۱۲ گانه استان اقدام شود.

استاندار ایلام با بیان اینکه حدود ۹۷ درصد زمین مورد نیاز برای ساخت واحدهای طرح ملی نهضت مسکن تامین شده است، افزود: در برخی از شهرستان‌ها از جمله دهلران و مهران زمین کافی وجود دارد و در برخی از شهرستان‌ها از جمله ایلام کمبود زمین نیز وجود دارد که باید این موضوع حل شود.

بهرام‌نیا با بیان اینکه تنها در استان حدود ۱۴۰۰ واحد از سقف ۳۲ هزار واحد طرح ملی نهضت مسکن زمین ندارند و مابقی دارای زمین هستند، گفت: هیچ دلیلی برای عقب افتادن طرح ملی نهضت مسکن در استان ایلام وجود ندارد و همه دستگاه‌های مرتبط از جمله بیناد مسکن بیش از گذشته پای کار باشد که هم پروژه‌های جاری تکمیل و هم پروژه‌های جدید ساخت مسکن آغاز شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش دولت سیزدهم در راستای خدمت صادقانه، ابراز کرد: تا پایان دولت شهید آیت الله رئیسی، رئیس جمهور فقید کشور، کمتر از پنجاه روز مهلت داریم که باید تلاش‌های همه مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان در این مدت، نسبت به گذشته مضاعف شود چرا که روح شهید آیت الله دکتر رئیسی به واسطه. این تلاش‌ها شاد خواهد شد.

بهرام‌نیا تصریح کرد: گفتمان، منش، برنامه‌ها و روش شهید جمهور حول محور کار، تلاش و رضایت مردمی بود و همه بایستی در زمان باقی مانده تا پایان دولت رییس جمهور شهید، بیش از گذشته باید کار کنیم و این موجب می‌شود که راه سید محرومان و شهید جمهور همچنان ادامه داشته باشد.

استاندار ایلام با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در وصف شهید آیت الله رئیسی از ایشان به عنوان رئیس جمهور محترم و مغتنم یاد کردند، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی که مناسبت شهادت رئیس جمهور شهید و شهدای خدمت صادر کردند، فرمودند که رئیسی عزیز خستگی نمی‌شناخت، در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد، برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.

شناسه خبر 82934