شناسه خبر:82989
1403/3/6 12:18:56

سهم شهرستان سرپل‌ذهاب در غرب کرمانشاه از مجموع ۳۰ هزار هکتار زمین زیر کشت محصول چغندر پاییزه کشور، سه هزار و ۶۰۰ هکتار معادل ۱۲ درصد است.

مدیر جهاد کشاورزی سرپل‌ذهاب روز یکشنبه با اعلام سهم ۱۲ درصدی این شهرستان از مجموع زمین های زیر کشت چغندر قند پاییزه کشور، افزود: پیش بینی می شود که در مجموع از سه هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع زیرکشت چغندرقند پاییزه این شهرستان با میانگین ۷۰ تن در هر هکتار، ۲۵۰ هزار تن محصول برداشت شود که تولید این محصول در شهرستان نسبت به سال گذشته یک افزایش سه برابری دارد.

ایرج بهرامی افزود: تمام مراحل تولید این محصول از کاشت تا برداشت محصول چغندرقند به صورت مکانیزه است و خرید محصول نیز به صورت تضمینی توسط کارخانه‌های قند انجام می‌شود که در این رابطه نمایندگان پنج کارخانه قند بیستون، شهرکرد، اصفهان، قزوین و اسلام آباد غرب با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تا پایان زمان برداشت که تا ۲ ماه آینده ادامه دارد در منطقه مستقر و محصول کشاورزان را طبق قرارداد منعقد شده خریداری می کنند.

وی اظهار کرد: هماهنگی لازم با پلیس راه و همچنین شرکت پخش فرآورده های نفتی به منظور انتقال محصول به کارخانه و همچنین تامین سوخت مورد نیاز کامیون‌ها انجام شده و توسط کارخانه ها نیز ست برداشت برای انجام کار برداشت محصول در منطقه مستقر شده و قرار است ۱۷ هزار کامیون محصول از مزارع سرپل ذهاب به کارخانه های قند حمل شود.

مدیر جهاد کشاورزی سرپل ذهاب گفت: کشت چغندرقند باعث افزایش تولید و بهره وری و خاک ورزی و صرفه جویی در منابع آبی می شود چون بدون استفاده از ذخایر آب زیرزمینی تنها از طریق نزولات آسمانی آبیاری می شود ضمن اینکه این شهرستان مستعد کشت چغندرقند پاییزه است و این محصول یک الگوی مناسب برای رعایت تناوب کشت در کنار غلات محسوب می‌شود.

بهرامی ادامه داد: ارزش اقتصادی بهره‌وری زمین‌های کشاورزی با کشت چغندرقند بیشتر خواهد شد از این رو کشاورزان با کشت چغندرقند، هم در آمد خود را در بخش کشاورزی ارتقا داده و هم با تلاش بیشتر به اقتصاد کشور کمک می‌کنند.

وی گفت: باتوجه به استعداد بالای شهرستان و همچنین وجود طرح سامانه گرمسیری احداث کارخانه قند یک نیاز برای شهرستان است که هم می تواند در تولید و هم در اشتغالزایی شهرستان موثر باشد و تحول اقتصادی در منطقه ایجاد نماید ضمن اینکه کار وجین این محصول نیز به صورت دستی انجام می شود از این رو می تواند اشتغالزایی خوبی داشته باشد.

شناسه خبر 82989