شناسه خبر:83052
1403/3/7 14:54:27
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان خبر داد:

شروع فعالیت‌های کانون با شعار «تابستانتو بساز»

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان از شروع فعالیت‌های کانون با شعار «تابستانتو بساز» خبر داد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان، معصومه ابراهیمی‌‎هژیر از شروع فعالیت‌های کانون با شعار «تابستانتو بساز» خبر داد و گفت: در این شعار سعی شده به کودک و نوجوان القا شود که باید با اراده خود نسبت به شکل‌دهی تابستانش برنامه‌ریزی و اقدام کند؛ به‌گونه‌ای که در پایان تابستان مهارتی را کسب کرده باشد.

این مقام مسئول اذعان کرد: ثبت‌نام کارگاه‌های فرهنگی، هنری، ادبی و علمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تمامی مراکز استان هم‌زمان با سراسر کشور آغاز شده و شروع کلاس‌های تابستانی از 20 خردادماه خواهد بود.

ابراهیمی‌هژیر افزود: غنی‌سازی اوقات فراغت با برنامه‌های خلاق و خانواده‌محور، تقویت و شکل‌دهی مراکز الگو در کانون، جذب و پایدارسازی اعضا و غیره، از دیگر اهداف کانون در فصل تابستان است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان مربیان کانون را به‌عنوان مجریان اصلی فعالیت‌های تابستانی به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم معرفی و خاطرنشان کرد: در تابستان امسال نوجوانان به‌عنوان جامعه هدف و از ارکان فعالیت‌های تابستانی مورد توجه هستند؛ زیرا علاوه‌بر توانمندسازی آنان، می‌خواهیم از ظرفیتشان برای برنامه‌ریزی و مشارکت در اجرای کارها استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به رویکرد نوجوان‌محوری کانون، قرار است در تابستان امسال از کانون‌یاران که از اعضای توانمند فرهنگی و هنرمند هستند، به‌عنوان مربی با اسم مربی‌یار استفاده کنیم.

ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه تنوع کارگاه‌ها و کلاس‌های تابستانی در مراکز بسیار زیاد است، ادامه داد: در سال جاری سعی کرده‌ایم با توجه به درخواست والدین و نیاز کودکان و نوجوانان کارگاه‌ها را با رویکرد مؤثر تربیتی و پرورش فکری برگزار کنیم و شروع کلاس با یک فعالیت فرهنگی مانند کتاب‌خوانی، قصه‌گویی و غیره خواهد بود.

وی اذعان کرد: مراکز باید برنامه‌های خود را رویدادمحور طراحی کنند، به‌گونه‌ای که اعضا و والدین آن‌ها در برگزاری مناسبت‌های ملی- مذهبی مشارکت بالایی داشته باشند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به برگزاری اردوهای تربیتی- فرهنگی اشاره و تصریح کرد: برگزاری اردو برای کانون‌یاران در اولویت بوده و تا به امروز دو اردوی روایت پیشرفت برای کانون‌یاران برگزار شده است.

ابراهیمی‌هژیر با بیان اینکه والدین می‌توانند برای آگاهی از کارگاه‌ها به مراکز کانون در سراسر استان مراجعه کنند، ادامه داد: با پرداخت هزینه‌ای جزئی می‌توانند عضو کتابخانه کانون با بیش از 12 هزار جلد کتاب مختص کودک و نوجوان شده و نیز برحسب علاقه و نیاز، فرزندان خود را در هریک از کارگاه‌های تابستانی کانون ثبت‌نام کنند.

وی ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را مهم‌ترین رسالت کانون دانست و بیان کرد: این رویکرد مهم در فعالیت‌های تابستانی مورد توجه بوده و مراکز امانت کتاب و برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی را در اولویت برنامه‌های خود دارند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان توسعه و ترویج زبان و ادبیات فارسی را از دیگر برنامه‌های کانون در سراسر کشور طی تابستان امسال عنوان کرد و گفت: هدف این است که کودکان و نوجوانان در بستر آموزش‌های غیر رسمی با زبان و ادب فارسی آشنا شوند و توسعه خوانش گلستان سعدی در مراکز سراسر کشور در دستور کار قرار گرفته و مراکز همدان نیز این برنامه فرهنگی- ادبی را آغاز کرده‌اند.

ابراهیمی‌‌هژیر ادامه داد: کارگاه‌های نقاشی، خوش‌نویسی تحریری، تندخوانی، لگو، مکعب روبیک، نجوم، نوشتن خلاق، عروسک‌سازی، پویانمایی، نمایش عروسکی، پاپیه ماشه، نجوم، بازی‌ و سرگرمی، قصه‌گویی، کاردستی، سفال، اریگامی، نقالی، شاهنامه‌خوانی و غیره در تابستان برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: در میان کارگاه‌ها برگزاری کارگاه قصه‌گویی با توجه به جشنواره قصه‌گویی که هرسال از طرف کانون در سراسر کشور برگزار می‌شود، اهمیت ویژه‌ای دارد که در تابستان امسال قرار است برای نخستین‌بار در کانون همدان آموزش قصه‌گویی به گویش همدانی را برای کودکان و نوجوانان توسط یکی از مربیان مجرب که از قصه‌گویان مطرح کشوری است، برگزار کنیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان به فعالیت‌های سرود و نمایش در تابستان امسال اشاره و اذعان کرد: سرود و نمایش از فعالیت‌های گروهی کانون بوده که رویکرد تربیتی دارد و بچه‌هایی که عضو کانون هستند، در این فعالیت‌های گروهی شرکت می‌کنند.

وی نقش‌دهی به خانواده‌ها در کانون را بسیار مهم خواند و خاطرنشان کرد: کانون قرار است از ظرفیت خانواده‌ها به‌عنوان امتداد فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی خود بهره ببرد که اگر مشارکت بالا باشد، امکان سه‌شیفته کردن مراکز هم با کمک و همکاری والدین وجود دارد.

ابراهیمی‌هژیر در پایان گفت: هدف ما در مراکز کانون، پرورش فکر و شکوفایی استعدادهای فردی در محیطی پُرنشاط و اثربخش همراه با برنامه‌ریزی هدفمند با بهره‌گیری از مربیان متخصص و باتجربه و نیز ظرفیت‌های مردمی و خود نوجوانان است تا بتوانیم اوقات فراغت آن‌ها را به بهترین شکل پُر کنیم که در پایان تابستان مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان افزایش پیدا کرده باشد و با دست پُر سال تحصیلی را شروع کنند.

شناسه خبر 83052