شناسه خبر:83091
1403/3/8 13:52:36

مدیرعامل کمباین‌سازی ایران با بیان اینکه هشت هزار کمباین فرسوده در کشور وجود دارد گفت که ماشین‌آلات فرسوده سالانه یک میلیون تن گندم را هدر می‌دهند.

بازدید اصحاب رسانه با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی از کمباین‌سازی ایران، روز گذشته انجام شد. در جریان این بازدید مدیرعامل کمباین‌سازی ایران با بیان اینکه وجود هشت هزار دستگاه کمباین فرسوده با عمر بیش از 20 سال عامل ریزش یک میلیون تن گندم در سال است، تصریح کرد که این میزان نان پنج میلیون نفر را سالانه هدر می‌دهد و باید هرچه سریع‌تر جایگزین شوند.

علی‌اصغر حمیدی‌فر تصریح کرد که تولید کمباین بر اساس تقاضای سالانه کشاورزان است که در محدوده 500 دستگاه است و این میزان هم به طور میاگین تولید می‌شود.

وی تأکید کرد که نیاز واقعی بخش کشاورزی سالانه حدود 1200 دستگاه است که باید نقدینگی مورد نیاز کشاورزان تأمین شود تا آن‌ها اقدام به خرید کنند.

به گفته وی اکنون طرح ساماندهی و جایگزینی کمباین‌های فرسوده در حال انجام است و تخفیف‌هایی هم به خریداران داده می‌شود اما همچنان نقدینگی مهمترین مانع کشاورزان است.

مدیرعامل کمباین‌سازی ایران اضافه کرد: در سال 1402 حدود 713 دستگاه کمباین تولید شد که نسبت به سال قبل رشد تولید 77 درصدی داشتیم و برنامه‌ریزی شده که در سال جاری تولید به حداقل هزار دستگاه کمباین برسد.

حمیدی‌فر افزود: 3600 قطعه مورد نیاز ساخت کمباین به طور کامل در کشور تولید می‌شود‌به گفته این مسئول آمریکا و شرکت‌های اروپایی به‌دلیل مشکلات تحریم کمباین به ما نمی‌فروشند و ساخت کمباین در داخل غنیمت بزرگی یرای کشور است.

وی از ساخت کمباین مدل 1075 با فناوری‌های نوین خبر داد که قرار است در 6 ماه آینده عرضه بازار شود.

وی همچمین از عرضه کمباین برنج و ساخت سالانه 50 دستگاه متناسب با تقاضای برنجکاران خبر داد و گفت که ساخت این کمباین پس از مهندسی معکوس در سال 98 اغاز شده است.


منبع: خبرگزاری فارس

شناسه خبر 83091