شناسه خبر:83210
1403/3/12 09:22:37

در پی بررسی آخرین وضعیت پارک‌های فرامنطقه‌ای همدان مشخص شد این یادگاران دوره پنجم شورای اسلامی شهر، در سال‌های ابتدای دوره ششم مورد بی‌مهری قرار گرفته و حال و روز خوشی ندارند.

سپهرغرب، گروه - طاهره ترابی مهوش :

وقتی صحبت از اجرا و عملیاتی کردن یک طرح کلان فرامنطقه‌ای و استانی به میان می‌آید باید مؤلفه‌های بسیاری نیز در آن لحاظ شود از تعریف دکترین و چشم‌اندازها گرفته تا هدف‌گذاری‌های کلان و مدت اجرای هر مرحله و فاز تا ردیف بودجه‌ها و مجریان توانمند و قابل، به انضمام رونمایی از دستاوردهای هر مرحله از کار بر اساس زمان‌بندی اجرا و صدالبته در کنار این موضوع نیز حضور مستمر، پررنگ، تخصصی و مؤثر همه نهادها، دستگاه‌ها و ارگان‌های متولی برای انجام وظایف و رسالت‌های خود در جهت پیشبرد کمی و کیفی طرح مورد نظر.
اما گویی در شهر همدان اینگونه نیست یعنی مدیران شهری ما خواه خودخواسته و گاهی بالأجبار کلنگ طرح‌های کلان خارج از توان را بر زمین می‌زنند، بدون اینکه اصلاً به لحاظ مالی و تخصصی چشم‌اندازی برای آن ترسیم کرده باشند، برای نمونه نتیجه‌اش می‌شود وضعیت فعلی پارک‌های فرامنطقه‌ای اکباتان و ولایت که در دوره قبل شورا و شهرداری با هزار طمطراق و حضور وزیر و وکیل و غیره کلنگ‌زنی شدند.

جالب‌تر اینکه در آن مقطع زمانی پس از کلنگ‌زنی پارک فرامنطقه‌ای اکباتان، شهردار وقت در صفحه اینستاگرام خود این پروژه را اینگونه ترسیم کرد:

«مردم عزیز همدان، سلام یکی از پروژه‌هایی که قطعاً برای این شهر ماندگار است پروژه پارک 250 هکتاری فرامنطقه‌ای اکباتان است که یک پارک کوهستانی محسوب می‌شود و به علت اینکه در کنار فضای سد اکباتان در حال ساخت است، پارک ساحلی نیز به‌حساب می‌آید، از سویی دیگر به علت هدف کارکرد ملی آن در جهت توسعه گردشگری، بسیار حائز اهمیت است.

یکی از دستاوردهای مهم این دوره مدیریت شهری توجه ویژه به فضاهای سبز شهری با ایجاد پارک‌های کوچک متوسط و بزرگ بود که در دستور کار قرار گرفت.

اهمیت فضاهای سبز شهری تا حدی است که امروز وجود این کاربری به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع به‌حساب می‌آید و از سویی دیگر شرایط مناسبی را برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان ایجاد می‌کند».

یا اینکه در آن مقطع زمانی درخصوص پارک 100 هکتاری ولایت از سوی مدیران شهری عنوان می‌شد که اجرای این پروژه در منطقه بکر فخرآباد می‌تواند جهشی بزرگ در سرانه فضای سبز شهروندان همدانی ایجاد کند. حتی رضا ابرار‌خرم؛ مدیر منطقه دو شهرداری درخصوص این پروژه اینگونه بیان کرد که بعد از کلنگ‌زنی، عملیات اجرایی آن با توجه به طراحی توسط حوزه معاونت شهرسازی و خدمات شهری شهرداری همدان با جدیت پیگیری و اجرایی خواهد شد به طوری که راه دسترسی از حیدره بالای شهر، سایت دانشگاه بوعلی‌سینا و باغات فخرآباد است و معابر فرعی در این پروژه به گونه‌ای طراحی شده که با عرض‌های متفاوت چهره‌ای متفاوت را به پارک ببخشد، به‌گونه‌ای که این پارک به‌عنوان یک تفرجگاه بزرگ تفریحی و گردشگری در غرب کشور بی‌نظیر خواهد بود.

تأسف‌بارتر اینکه در همان مقطع زمانی چندساله، پروژه‌ای با عنوان پارک فرامنطقه‌ای آمادای نیز در منطقه تپه پیسا یعنی منطقه شهرداری مطرح شد که علیرغم سر و صدای بسیار همچنان روی کاغذ ماند.

با این تفاسیر بعد از گذشت چند سال از کلنگ‌زنی این مجموعه‌ها در شهر همدان به‌نظر می‌رسد نه‌تنها در هنگام کلنگ‌زنی این پروژه‌ها تدابیر لازم اندیشیده نشده بلکه با تغییر مدیریت‌ها و روی کار آمدن مدیران جدید در شهرداری‌ و اعضای شوراها، پروژ‌های کلنگ‌زنی‌شده در دوره قبل در پستو قرارگرفته و به حال خود رها می‌شوند. درواقع خود را مکلف به تکمیل این پروژه‌ها نمی‌دانند.

بر این اساس برای تأیید و تکذیب این دیدگاه و جلوگیری‌ از قضاوت ناصحیح، بر آن شدیم تا در خصوص آخرین وضعیت این پارک‌ها با رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان گفت‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

حمید بادامی‌نجات با بیان اینکه وجود یکسری ناهماهنگی‌ها بین شهرداری و دستگاه‌های متولی ‌ازجمله اداره کل منابع طبیعی و شرکت آب منطقه‌ای و استانداری علیرغم پیشرفت در کار هنوز آن نتیجه‌ای که انتظار داشتیم را رقم نزده، گفت: درخصوص پارک فرامنطقه‌ای اکباتان باید بگویم در دوره قبل شورا با یکسری رایزنی‌ها زمین پارک تحویل شهرداری شد.

وی افزود: در همان مقطع زمانی خوشبختانه مسیرهای دسترسی آن ایجاد شد اما با روی کار آمدن دوره ششم شورا به دلیل اینکه به این پارک و لزوم تکمیل آن اعتقادی وجود نداشت، کار پروژه یک‌سالی متوقف شد اما با پیگیری‌های کمیسیون سرمایه‌گذاری، بالأخره برای تکمیل مابقی زیرساخت‌ها در بودجه سال 1402 عددی در نظر گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه برای سال جاری نیز مجدداً حدود 10 میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌هایی که می‌تواند سرمایه‌گذار را برای ورود به این پروژه ترغیب کند در بودجه در نظر گرفتیم، خاطرنشان کرد: طرح سرمایه‌گذاری این پروژه نیز در معاونت معماری و شهرسازی شهرداری در حال تهیه است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه در این طرح قرار است کاربری‌های مختلف مد نظر در این پروژه، لکه‌گذاری شوند، اذعان کرد: بیزنس‌پلن این پروژه نیز در سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری آماده شده تا بالأخره در مسیر جذب سرمایه‌گذار بتواند مؤثر واقع شود.

بادامی‌نجات ادامه داد: در این بین لازم است سایر ‌دستگاه‌ها نیز برای رسیدن به نتیجه مطلوب همکاری لازم را با مدیریت شهری داشته باشند زیرا حجم سرمایه‌گذاری این پروژه بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه متأسفانه همانطور که پیشتر عنوان شد ما در خصوص پیشرفت کُند کار، با عدم هماهنگی مدیران اجرایی مواجه بودیم، اذعان کرد: شورا طی چند سال اخیر هر آنچه در توان داشته از سیاست‌گذاری گرفته تا تخصیص بودجه برای پروژه را پیگیری کرده، امید داریم که سرمایه‌گذاری برای این پروژه به‌زودی پای کار بیاید.

این عضو شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه درخصوص پارک ولایت نیز متأسفانه باید بگویم این پروژه نیز با آغاز به کار شورای ششم روند کندی را در پیش گرفته به طوری که حدود دو سال پارک ولایت را بلاتکلیف گذاشته و حتی بخشی از زیرسازی انجام‌شده نیز رها شده بود، گفت: با این حال سال گذشته بازهم کمیسیون سرمایه‌گذاری شورا به موضوع ورود پیدا کرد، به نحوی که شهرداری مکلف شد این زیرساخت‌ها اعم از راه دسترسی و حداقل امکاناتی (اعم از پارکینگ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق و غیره) که در آن محل مورد نیاز است را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تکمیل کند.

بادامی‌نجات با بیان اینکه برای پارک ولایت نیز سال جاری بالغ بر 20 میلیارد تومان در بودجه برای تکمیل زیرساخت‌ها درنظر گرفتیم، تشریح کرد: طرح عمرانی این پروژه توسط شهرداری تهیه شده؛ بنابراین این طرح به‌زودی در مسیر فراخوان قرار خواهد گرفت تا پیمانکار سایر اقدامات زیرساختی را در این مجموعه ‌تکمیل کند تا بتوانیم برای این مجموعه نیز سرمایه‌گذار جذب کنیم.

وی با بیان اینکه در این پارک نیز کاربری‌های مختلف اعم اقامتی، رستوران، شهر بازی و غیره پیش‌بینی شده، اذعان کرد: درخصوص پارک آمادای نیز متأسفانه ما درگیر طرح جامع شهری همدان شدیم.

وی با بیان اینکه این پروژه نزدیک به 90 هکتار است حال آنکه بخش اعظمی از این اراضی متعلق به اشخاص بوده و یقیناً شهرداری به لحاظ توان مالی در تملک با مشکل مواجه می‌شود؛ بنابراین تصمیم بر این بود که در طرح جامع برای حل این معضل کاربری‌ها در بخش‌هایی از پارک تعریف شود که شهرداری از محل آن بتواند هزینه تملک اراضی را تأمین کند گفت: متأسفانه هنوز طرح جامع به سرانجام نرسیده و تأسف‌بارتر اینکه علیرغم تأکید شورای شهر به‌ویژه کمیسیون سرمایه‌گذاری در خصوص این پارک، در طرح جامع ارسالی‌ که بخشی از آن مورد بررسی قرار گرفته اشاره‌ای‌ به آن نشده است.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان ابراز کرد: علاوه بر این‌ها پیگیر پارک دیگری به‌عنوان پارک سنگی با مساحت حدود 90 هکتار در مسیر گنجنامه هستیم که گویا در دهه‌های پیش زمین آن ازسوی منابع طبیعی به شهرداری واگذار شده اما تاکنون کاری روی آن انجام نشده، اذعان‌ کرد: بر این اساس برآن هستیم تا ضمن حفاظت از محیط زیست جاده گنجنامه و بررسی‌های ترافیکی، برای بخشی از این پارک کاربری تعریف کنیم.

بادامی‌نجات با بیان اینکه این عدم هماهنگی بین‌دستگاهی با شهرداری باعث شده که نتوانیم در همدان کاربری‌های ارزش افزوده را پارک‌های فرامنطقه‌ای تعریف کنیم اذعان کرد: مشکل ما با منابع طبیعی بر سر قرارداد واگذاری و مدت زمان 30 ساله آن بود؛ در این باره شهرداری و بیشتر سرمایه‌گذاران معتقدند باید این مدت در راستای بازگشت سرمایه بیشتر باشد که خوشبختانه طبق پیگیری‌های انجام‌شده گویا این سازمان همراهی لازم را در این زمینه دارد.

وی با بیان اینکه درخصوص عدم هماهنگی آب‌منطقه‌ای نیز باید بگویم مسئله بر سر تأمین آب مورد نیاز مجموعه بود که گویا در این زمینه نیز همراهی لازم ازسوی آب منطقه‌ای در دستور کار قرار گرفته، گفت: درخصوص راه دسترسی پارک ولایت چون این پروژه در محدوده وظایف شهرداری نیست، پس اداره کل راه و شهرسازی باید وارد عمل شده و بنا به نیاز، اراضی مورد نیاز را جهت ایجاد راه دسترسی فراهم کند، البته بخش راه دسترسی طی دوسال گذشته احداث شد اما هنوز در بخشی از مسیر نیازمند این همراهی این اداره کل هستیم.

وی با تأکید بر اینکه خوشبختانه پارک فرامنطقه‌ای اکباتان نیز به جهت دسترسی مشکل ندارد، گفت: از دو مسیر می‌توان به پارک دسترسی داشت نخست راه سد و دیگر راهی که از شهرک بهشتی و با گذشتن از روستای تفریجان می‌گذرد بنابراین در این زمینه مشکلی نداریم.

مع‌الوصف امروزه در خصوص پروژه بزرگی مانند پارک فرا‌منطقه‌ای اکباتان و ولایت هیچ‌کدام از انتظارات جنبه عملی پیدا نکرده و به‌رغم مشارکت اسمی ده‌ها نهاد، ارگان و شخص حقیقی و حقوقی در میدان کار حقیقی، تنها آنچه در این پروژه‌ها پیش رفته همان راه دسترسی و جدول‌گذاری است یعنی نه از آن کاربری‌های گردشگری خبر هست و نه به معنای واقعی‌سرانه‌ای به سرانه فضای سبز مورد استقبال مردم افزوده شده؛ بنابراین با این روند چگونه می‌توان انتظار داشت که حتی در بلندمدت شاهد تحقق آرزوی دوردست همچون ساخت پارک جنگلی و ساحلی با همه امکانات، وعده‌ها و چشم‌اندازها عنوان‌شده از سوی مسئولان بود، کما اینکه تجربه ساخت چندساله و پر اُفت و خیز چند پروژه شهری نیز به ما مکرراً گوشزد می‌کند که گویا هنوز کارگروه توانمند دلسوز و قَدری برای انجام دقیق و جامع برنامه‌های توسعه‌محور در همدان وجود ندارد و باید هرلحظه منتظر وقوع یک توقف چندساله و متعاقباً آسیب‌زا در روند این پروژه‌ها با تغییر مدیریت شهری بود.

شناسه خبر 83210