با همکاری دانشکده هنرهای زیبا؛
بازار فروش صنایع دستی توسعه مییابد
تفاهمنامه همکاری میان معاونت صنایع دستی و دانشکده هنرهای زیبا به منظور توسعه و تحکیم فعالیتهای مرتبط در حوزه طراحی، تولید و توسعه بازار فروش صنایع دستی منعقد شد.
آموزش در معاونت صنایع دستی جایگاه ویژهای دارد و توسعه بنیادین روابط دانشگاه و ادارات میتواند منجر به ارتقای جایگاه صنایع دستی شود و در همین زمینه نیز تفاهمنامههای متعددی با دانشگاههای مختلف کشور منعقد شده است.
این تفاهمنامه نیز در راستای ترغیب و جذب جامعه دانشگاهی به نقشآفرینی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی، توسعه مفهوم طراحی بهعنوان عاملی تأثیرگذار در فرهنگ، تولید، مصرف و اقتصاد با همکاری بخش دولتی و بخش خصوصی و تقویت و تأکید بر جایگاه طراحی در صنایع دستی منعقد شده است.
تأکید بر طراحی و اهمیت آن با نگاهی نوآورانه و به بهرهگیری از ذخایر میراث فرهنگی و هنری ایران، تثبیت و حفظ نقوش، خطوط و فرمهای ایرانی و همچنین مفاهیم آن در طراحی و ساخت زیورآلات، ایجاد جاذبه برای کاربران ایرانی و خارجی با معرفی صحیح و اصولی زیورآلات، تعامل طراحان حوزههای مختلف طراحی بهمنظور ارتقای سطح طراحی زیورآلات ایرانی و احیای قسمتی از هویت ایرانی در قالب طراحیاشیا در راستای تولید و حمایت از تولیدات داخلی جز اهداف این تفاهمنامه بهشمار میرود.
روزآمد شدن با حفظ هویت بر اساس سلایق مخاطبان، معرفی ظرفیت و ارزش هنر ایرانی با کمک طراحی در زیورآلات ایرانی، تولید و ارائه ایده تا تجاریسازی و کمک به کسب و کار، استعدادیابی نیروی انسانی (طراح) خلاق و کارآفرین مورد نیاز صنعت و بخش خصوصی (جواهرسازی و زیورآلات) در راستای آموزش تخصصی مستمر مورد نیاز بازار و تأکید بر تقویت توجه بیشتر به طراحی و مکتبهای مختلف هنر ایرانی و نگاه نوآورانه و خلاقانه به طراحی محصول و کاربرد آن در زندگی امروز نیز جز اهدافی است که در این خصوص وجود دارد.
از دیگر اهداف این تفاهم نامه، کمک به تثبیت جایگاه هنر و فرهنگ غنی ایرانی، افزایش توان رقابت با محصولات مشابه وارداتی و تقویت توان تولیدات طراحی محور صنایع دستی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، شناسایی و ثبت بانک اطلاعاتی طراحان صنایع دستی و همچنین ایجاد ارتباط بین طراحان، دانشگاهیان و بازار صنعت زیورآلات گرانبها بهمنظور همکاری مشترک در اجرای پروژههای تحقیقاتی– کاربردی و اجرایی مورد نیاز طرفین تا مرحله بازاریابی و فروش و همچنین همکاری مشترک در زمینههای تخصصی اعم از برگزاری همایش، جشنواره، نمایشگاه و مسابقات ملی و بینالمللی طراحی و ساخت زیورآلات است.
تربیت و آموزش نیروی انسانی (طراح) خلاق و کارآفرین موردنیاز صنعت و بخش خصوصی در قالب برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی تخصصی مستمر و شرکت آثار برگزیده رویدادهای طلا و جواهر به عنوان بخش ویژه نمایشگاههای حوزه صنایع دستی، فناوری و صنایع خلاق و همچنین کمک به توسعه کسب و کارهای دانشجویان و دانشآموختگان دانشگاه در حوزه صنایع دستی، استفاده از فضای آموزشی، کارگاهی و سایر امکانات فنی براساس قراردادهای جداگانه بخشی از رویکردها و برنامههایی است که در این تفاهمنامه منعقد شده است.
منبع: خبرگزاری مهر
شناسه خبر 83330