شناسه خبر:83346
1403/3/16 17:54:25

مسئول شیلات جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه نهاوند بیش از 70 درصد ماهی قزل‌آلا مورد نیاز استان همدان را تأمین می‌کند، از احیای 26 مزرعه پرورش ماهی در این شهرستان خبر داد.

مصطفی کزازی اظهار کرد: شهرستان نهاوند از قابلیت فراوانی در بخش شیلات و آبزی‌پروری برخوردار است، به‌طوری‌ که به‌عنوان قطب شیلات بیش از 70 درصد ماهی قزل‌آلای مورد نیاز استان همدان را تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر بیش از 90 مزرعه گرمابی و سردابی پرورش و تولید ماهی در این شهرستان فعالیت می‌کند که سالانه چهار هزار تُن ماهی سردابی و 270 تُن ماهی گرمابی تولید می‌کنند.

کزازی با بیان اینکه این میزان ماهی تولیدی در شهرستان در بازارهای داخلی و خارجی مصرف می‌شود، ادامه داد: در سال جاری بنا داریم میزان تولید ماهی را با یک‌هزار تُن افزایش، به چهار هزار و 200 تُن برسانیم.

مسئول امور شیلات و آبزی‌پروری جهاد کشاورزی نهاوند افزود: یک شرکت تولید ماهی قزل‌آلا با گرفتن کد ir برای صادرات ماهی به کشورهای اوراسیا،‌ موفق شده از سال 1401 تاکنون سالانه یک‌هزار تُن صادرات ماهی به روسیه داشته باشد و در سال‌ گذشته موفق به کسب مقام اول ملی کشوری شده است.

به گفته کزازی طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته قرار است امسال این میزان صادرات به دو هزار تُن افزایش یابد.

* احیای بزرگ‌ترین مزرعه اصلاح نژاد ماهی غرب کشور

وی در ادامه یادآور شد: طی دو سال گذشته و با انجام پیگیری‌ها مزرعه «قزل دانش» نهاوند که بزرگ‌ترین مزرعه استراتژیک اصلاح نژاد در غرب کشور و بزرگ‌ترین مزرعه سردآبی استان است، پس از هشت سال احیا و مجدداً راه‌اندازی شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مزرعه «قزل دانش» دارای ظرفیت اسمی یک‌هزار تُن پرورش و 280 میلیون تکثیر و تفریخ در سال است، اضافه کرد: با راه‌اندازی مجدد این مزرعه بزرگ و به اوج رسیدن تولید آن، از ورود 40 درصد تخم چشم‌زده خارجی به کشور جلوگیری شده و 25 درصد بچه ماهی قزل‌آلای کشور تأمین می‌شود.

مسئول شیلات جهاد کشاورزی نهاوند خاطرنشان کرد: همچنین طی دو سال گذشته 26 مزرعه پرورش ماهی در شهرستان با ظرفیت تولید 450 تُن در سال که به‌علت بیماری آبزیان چندسال تعطیل شده بودند، به چرخه تولید بازگشتند.

کزازی در خاتمه با بیان اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی بر گسترش این صنعت در مناطق مستعد است، تأکید کرد: با توجه به اینکه نهاوند از ظرفیت‌های بالایی در پرورش شیلات برخوردار است و با توجه به سهم آن در زمینه میزان تولید استان و لزوم اجرای طرح‌های توسعه‌ای، باید سطح تشکیلات اداری این واحد متناسب با جایگاه شهرستان ارتقا یابد.

 


منبع: خبرگزاری ایسنا

شناسه خبر 83346