شناسه خبر:83369
1403/3/17 13:06:25

ناظر گمرکات کردستان گفت: تجارت خارجی از مسیر گمرکات استان در سال جاری به بیش از 980 میلیون دلار رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته رشد 33 درصدی داشته است.

فرامرز امیدی روز پنجشنبه اظهار کرد: حجم مبادلات تجاری از طریق گمرکات استان از ابتدای سال جاری تا پایان اردیبهشت 929 هزارو 842 تن انواع کالا به ارزش 980 میلیون و 850 هزار دلار بود که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 33 درصدی داشته است.

وی از صادرات 325 هزار و 208 تنی انواع کالا به ارزش حدود 135 میلیون دلار از گمرکات استان به خارج از کشور خبر داد و گفت: از این میزان، 265 هزار تن به ارزش 91 میلیون دلار نزد گمرکات استان اظهار و صادر شد.

ناظر گمرکات کردستان با بیان اینکه در این مدت میزان صادرات انجام شده در گمرکات استان نسبت به مدت مشابه از نظر وزنی دو درصد افزایش داشته است، افزود: تعداد اظهارنامه‌های صادراتی استان چهار هزار و 687 فقره بوده که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 9 درصد رشد داشته است.

امیدی ادامه داد: عمده کالاهای صادر شده از گمرکات استان انواع محصولات کشاورزی و باغی، مصنوعات فلزی و پلاستیکی، فرآورده‌های لبنی، مصالح ساختمانی، انواع شیشه (جام) و تراکتور بوده که به کشورهای عراق، سوریه، افغانستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان،گرجستان و کویت ارسال شده است.

بیش از 42 هزار تن کالا از گمرکات استان وارد کشور شد

وی به کالاهای ترخیص شده از گمرکات تحت نظارت استان اشاره کرد و افزود: میزان واردات قطعی و ورود موقت از این گمرکات در دو ماهه نخست سال جاری 42 هزار و 537 تن انواع کالا به ارزش افزون‌ بر 113 میلیون دلار بوده که سهم واردات قطعی دو هزار و 208 تن به ارزش بیش از 27 میلیون دلار است.

ناظر گمرکات کردستان با اشاره به اینکه مجموع واردات و ورود موقت به لحاظ وزن 194 درصد و از نظر ارزش دلاری 46 درصد افزایش داشته است، گفت: عمده کالاهای وارداتی شامل شمش طلا، آلومینیوم، کالاهای واسطه ای، ماشین‌آلات و قطعات خط تولید، مواد اولیه و اقلام مصرفی مورد نیاز مرزنشینان بوده است که بیشتر از کشورهای عراق، اسپانیا، آلمان، امارات، ترکیه و چین به کشور وارد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترخیص شده‌ است.

مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهم‌ترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید. گمرکات استان کردستان با شعبه‌های فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می‌کند.

گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83369