شناسه خبر:83376
1403/3/17 11:08:49

در دیدار مقامات 2 استان کرمانشاه و گرمیان عراق که در ساعات پایانی چهارشنبه شب و با حضور استاندار کرمانشاه و رئیس اداره مستقل گرمیان عراق آغاز و تا بامداد روز پنجشنبه به طول انجامید، موضوعات مختلفی مطرح و توافقات جدیدی برای ارتقای تعاملات دوطرفه شکل گرفت.

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه روز گذشته 16 خردادماه به منظور سفری 2 روزه به دعوت استاندار اربیل عراق و با هدف شرکت در نشست استان‌های هم مرز ایران و اقلیم کردستان عراق، در رأس هیأتی از مقامات استانی از مرز پرویزخان وارد کشور همسایه شد و مورد استقبال جلال شیخ نوری رئیس اداره مستقل گرمیان قرار گرفت.

استاندار کرمانشاه در اولین برنامه کاری این سفر دو روزه در نشستی که پس از استقبال رسمی رئیس اداره مستقل گرمیان عراق در پایانه مرزی پرویزخان برگزار شد، تقویت حسن همجواری با کشور عراق را از سیاست‌های قطعی جمهوری اسلامی دانست و گفت: تلاش برای تقویت و ارتقای روابط کرمانشاه با اداره گرمیان و اقلیم کردستان از اولویت‌های مدیریت ارشد استان است و این رویکرد با جدیت در حال پیگیری است. 

وی افزود: ما به صورت مستمر پیگیر افزایش سطح کیفی تبادلات مرزی دو کشور از پرویزخان و تحقق کامل توافقات دیدار قبلی هستیم.

استاندار کرمانشاه تأسیس منطقه آزاد قصرشیرین و معرفی مدیرعامل این منطقه را هم فرصتی مناسبی برای افزایش تبادلات بین دو طرف برشمرد و ابراز امیدواری کرد که با تداوم همکاری‌ ها شاهد رشد چشمگیر ارتباطات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مشترک باشیم.

شیخ جلال نوری رییس اداره مستقل گرمیان عراق هم با ابراز خرسندی از دیدار مجدد با استاندار کرمانشاه، از توجه ویژه صحرایی به ارتقای روابط و تسهیل تجارت از مرز پرویزخان تشکر کرد.

در این دیدار برخی موضوعات و مسائل مشترک مرزی مطرح و پیگیری شد.

استاندار عصر روز گذشته با استاندار اقلیم دیدار و پیرامون مسائل مشترک گفت‌وگو کرد.

هوال استاندار سلیمانیه، دکتر آزاد توفیق رحیم استاندار حلبچه و شیخ جلال نوری رئیس اداره مستقل گرمیان که برای مراسم استقبال در کنسولگری جمهوری اسلامی در سلیمانیه حاضر شده بودند، شهادت شهید رئیسی و همراهان ایشان را به استانداران کرمانشاه و کردستان تسلیت گفتند و با ملت بزرگ ایران ابراز همدردی کردند.

صحرایی در این نشست که زارعی کوشا استاندار کردستان، محمودی سرکنسول ایران در سلیمانیه، معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه و جمعی از مدیران و مسوئولان این استان‌ها نیز حضور داشتند با اشاره به شهادت شهدای خدمت، اظهار کرد: ملت ایران به تازگی رئیس جمهور محبوب، تلاشگر و مردمی خود را از دست داده، اما برنامه‌ها و سیاست‌های دولت و نظام بدون وقفه ادامه دارد.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های بنیادین دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران از جمله دولت سیزدهم، برادری و حسن همجواری با کشور دوست عراق و استان های همجوار مرزی برقرار خواهد بود.

زارعی کوشا استاندار کردستان نیز از آمادگی استان‌های هم مرز اقلیم کردستان عراق از جمله کردستان برای ارتقای روابط با طرف عراقی خبر داد.

در این دیدار مذاکرات مقدماتی پیرامون نشست مشترک استانداران استان‌های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق که امروز 17 خردادماه در اربیل برگزار می شود، انجام شد.

تقویت روابط اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، پزشکی، امنیتی، پیگیری تفاهم‌نامه‌های قبلی بین استان‌های اقلیم کردستان با کرمانشاه کردستان و آذربایجان غربی، پیگیری رفع مشکلات مسیر توسعه تجارت و دغدغه‌های تجار و بازرگانان دو طرف و... از جمله دستورکارهای نشست اربیل است.

در ادامه برنامه سفر استاندار کرمانشاه به عراق، شامگاه چهارشنبه در ادامه نشست‌های جانبی، در یک جلسه کارشناسی مهمترین نیازها و مطالبات استان را در مذاکره با مقامات اداره مستقل گرمیان عراق پیگیری کرد.

در این نشست که در ساعات پایانی چهارشنبه شب و با حضور صحرایی استاندار کرمانشاه و شیخ جلال نوری رئیس اداره مستقل گرمیان عراق آغاز و تا بامداد روز پنجشنبه به طول انجامید، موضوعات مختلفی از جمله در حوزه راهداری و پایانه مرزی پرویزخان، مرزهای مشترک کرمانشاه و گرمیان، همکاری برای مهار قاچاق سوخت، دعوت از سرمایه‌گذاران عراقی برای حضور در منطقه آزاد قصرشیرین و پیگیری تأسیس منطقه آزاد مشترک و معرفی جذابیت‌ها و ظرفیت‌های حوزه کشاورزی، ارائه پیشنهادهایی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری مطرح و پیگیری شد.

در این نشست که معاون اقتصادی استانداری، دستیار استاندار در امور عراق، سرکنسول ایران در اربیل، مدیران کل امنیتی- انتظامی استانداری، گمرکات، جهاد کشاورزی، راهداری و میراث فرهنگی، استاندار هم حضور داشتند، توافقاتی برای پیگیری موضوعات در قالب سه کمیته کشاورزی، صنعت و گردشگری صورت گرفت که قرار است به زودی و با حضور مدیران و کارشناسان مربوطه دو طرف تشکیل و دغدغه‌های طرفین را پیگیری کند.

اداره مستقل گرمیان وابسته به اقلیم کردستان عراق و در همسایگی شهرستان قصرشیرین واقع شده که مهمترین موضوع مشترک دو طرف مرز پرویزخان است که توسعه و رونق آن با نظر مساعد و حمایت طرفین در حال انجام است.

شناسه خبر 83376