شناسه خبر:83461
1403/3/20 16:07:07

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه تمام نمک‌های رنگی آلوده به فلزات سنگین هستند، گفت: آزمایشگاه‌های کشور قابلیت پایش 600 سم در محصولات غذایی را دارند.

سیدحیدر محمدی روز گذشته در همایش روز جهانی ایمنی غذا در مرکز همایش‌های صداوسیما با اشاره به اینکه آنچه وظیفه سازمان غذا و دارو بوده تأمین غذای سالم برای عموم جامعه است، اظهار کرد: همایش امروز به توصیه رئیس‌جمهور شهید در جلسه رونمایی از سند ملی امنیت غذایی در واپسین روزهای سال گذشته برگزار شد و ایشان بر تأمین و دسترسی عموم مردم به غذای سالم تأکید داشتند.

وی افزود: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه 600 میلیون نفر بر اثر مصرف مواد غذایی آلوده و مسموم بیمار می‌شوند که 400 هزار نفر از آن‌ها جان خود را از دست می‌دهند. یکی از عوامل مکثر در مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد غذایی ناسالم، باقی‌مانده سموم و فلزات سنگین است.

وی ادامه داد: براساس نمونه‌برداری گسترده از نمک‌های رنگی و سنتی مشخص شد صددرصد این نمک‌ها آلوده به فلزات سنگین هستند که برای سلامتی به‌شدت مضر است.

محمدی گفت: از اقدامات سازمان غذا و دارو تلاش برای اصلاح الگوی مصرف با تنوع تولید و بالا بردن ارزش غذایی محصولات تولیدی مانند تولید نان کامل از سال گذشته بوده است.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه برنامه سازمان غذا و دارو درصورت تأیید سند برنامه هفتم توسعه راه‌اندازی کانون مسئولان فنی به‌منظور نظارت گسترده بر واحدهای تولیدی است، بیان کرد: شناسنامه‌دار شدن اغذیه کشاورزی نیز در این سند دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: 450 آزمایشگاه همکار و 63 آزمایشگاه دولتی در سراسر کشور مجهز به دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاهی هستند که قابلیت پایش 600 سم در محصولات غذایی را دارند. فرآورده غذایی یا ماده اولیه تولید محصولات غذایی از مبادی مجاز، وارد کشور نمی‌شود، مگر آنکه سلامت آن توسط آزمایشگاه‌های تحت نظارت سازمان غذا و دارو تأیید شود.


منبع: خبرگزاری تسنیم

شناسه خبر 83461