شناسه خبر:83514
1403/3/21 17:56:31

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: 177 مورد ساخت‌وساز غیر مجاز در حریم راه‌های استان دوماهه امسال شناسایی و با آن‌ها برخورد قانونی شد و پرونده 90 مورد دیگر در دست بررسی است که درصورت دریافت حکم قضائی، برخورد لازم صورت می‌گیرد.

️مهرداد آهکی روز دوشنبه بیان کرد: براساس قانون ایمنی راه‌ها، ایجاد هرگونه ساختمان و دیوارکشی و تأسیسات به شعاع 100 متر از انتهای حریم راه‌ها و حریم راه‌آهن‌های کشور و در طول کنارگذرهایی که وزارت راه و شهرسازی احداث کرده یا مسئولیت نگهداری آن‌ها را به‌عهده دارد، بدون کسب مجوز از وزارت متبوع ممنوع است.

وی اضافه کرد: البته ایجاد تأسیسات زیرساختی در این حریم با رعایت یک‌سری ملاحظات و فاصله پیش‌بینی‌شده پس از دریافت مجوزهای لازم، منعی ندارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان اضافه کرد: برخی از کشاورزان اقدام به ایجاد خانه‌باغ، دیوار و فنس‌کشی در حریم راه کرده یا بخش‌های صنعتی برخلاف و فراتر از مجوز دریافتی، ساخت‌وساز می‌کنند.

آهکی ادامه داد: همچنین برخی فعالان صنعتی تولیدات خود را در حریم راه قرار داده و دپو می‌کنند که این کار هم برخلاف قانون ایمنی راه‌ها است.

وی تأکید کرد: حریم قانونی راه‌ها جزء خط قرمز راهداری محسوب می‌شود و این اداره کل با هرگونه تجاوز و ساخت‌وساز غیر مجاز در حریم جاده با هماهنگی قضائی به‌شدت برخورد می‌کند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: ساخت‌وساز غیر مجاز در حریم راه‌ها موجب کاهش ایمنی جاده و برور سوانح رانندگی می‌شود؛ بنابراین افراد پیش از هرگونه ساخت‌وساز غیر مجاز و سرمایه‌گذاری که درنهایت منجر به صدور حکم تخریب از سوی مرجع قضائی می‌شود، برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کنند.

آهکی اظهار کرد: در برخی از پرونده‌ها افراد با ارائه مستندات قانونی اعلام می‌کنند که حین ساخت بنا فاصله با انتهای راه را رعایت کردند و توسعه و ارتقای مسیر شریانی موجب کاهش این فاصله شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان ادامه داد: این افراد درصورت درخواست مجوز بازسازی یا توسعه، مکلف به ایمن‌سازی بنا با ایجاد رمپ ورود و خروج می‌شوند.

آهکی با بیان اینکه انتظار می‌رود شهروندان حریم راه را به‌عنوان فضای ایمن تلقی کنند، از هم‌استانی‌ها خواست قبل از هرگونه اقدام در حریم راه‌ها برای جلوگیری از متضرر شدن با مراجعه به درگاه ملی مجوزها و ادارات راهداری، نسبت به دریافت مجوزهای لازم اقدام کنند.

وی ابراز کرد: برخی مواقع شاهد فعالیت دست‌فروشان در حاشیه راه‌ها هستیم که این اقدام آن‌ها موجب انسداد مسیر و کُندی تردد به‌علت پارک خودروها در سطح سواره‌رو برای خرید اجناس شده که می‌تواند حادثه‌ساز شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان افزود: هرگونه خرید‌وفروش و ارائه خدمات به‌صورت ثابت یا متحرک (با استفاده از وسیله نقلیه) در حاشیه راه‌ها بدون دریافت مجوزهای لازم ممنوع است.

آهکی همچنین از جمع‌آوری تابلوهای غیر مجاز خبر داد و اظهار کرد: درخواست افراد برای نصب تابلو در حاشیه جاده در کمیته‌ای با عنوان «مکان‌یابی نصب تابلو» بررسی می‌شود که پس از بازدید و در‌نظر گرفتن نوع جاده، اندازه تابلو، ایمنی راه و فاصله از حریم، مکان نصب تابلو مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه‌بر پایش و کنترل 24 ساعته جاده‌های استان از طریق سامانه‌های نظارت تصویری و گشت‌های راهداری، مردم می‌توانند درصورت مشاهده هرگونه تجاوز به حریم، ساخت‌وساز غیر مجاز در حریم جاده‌ها و تخلیه زباله در حریم راه‌ها، موضوع را از طریق تماس با سامانه 141 به این اداره کل اطلاع دهند.

استان همدان دارای پنج هزار و 400 کیلومتر انواع راه است.


منبع: خبرگزاری ایرنا

شناسه خبر 83514